Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epost brevlåda för liten

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-17 14:18

Hej..

Ja g har ett problem med min epost, den blir alltid full. Visst jag kan sitta och tömma den men det vill jag inte. Idag så har jag en telia.com adress med 5mb utrymme. Det är denna som var och varannan dag blir full. Jag har även ett gmailkonto med ca2500MB.

Min fråga är om det går att koppla så att all post går till gmailen men att när jag skickar så står det min telia adress. Finns det något sätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 16:28

Fråga inte Telia...

Jag hade samma problem. Inför en längre semester frågade jag Telia hur man skulle göra för att automatiskt vidaresända all mail till mitt dotmac-konto (som också rymmer hur mycket som helst). "Den funktionen har inte vi" blev svaret!

Efter en del letande på Telias website hittade jag möjligheten att lägga in regler och la in en regel som vidaresänder om mailadressen innehåller mitt namn. Hade god lust att ringa Telia och berätta men avstod (det är inte lönt att förklara för nån som inte förstår).

Om du (även fortsättningsvis) använder Telias SMTP-server för utgående mail och anger din telia.com-adress i för ditt mailkonto kommer utgående mail att gå samma väg som idag. D v s ingen ändring alls jämfört med idag.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-17 18:15

Så det är en regel som man gör via telia webplats?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 12:32
Ursprungligen av Queux:

Så det är en regel som man gör via telia webplats?

Nu har jag rekapitulerat var man administrerar regler. Logga in via Webmail för det konto som du ska lägga in regel för. https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia.com

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-20 18:01
Ursprungligen av Macx:

Nu har jag rekapitulerat var man administrerar regler. Logga in via Webmail för det konto som du ska lägga in regel för. https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia.com

Lycka till!

En fråga - flyttas posten - med hjälp av din rule - utan att du behöver logga in till telia.com? Altså, kommer mailen till 'mottagar-kontot' utan att du rör kontot där du skapat 'skicka-vidare-rulen'?

(Har en vän som konstant har för lite plats på sin ComHem mail, som jag gärna vill hjälpa få över sin mail. (ComHem supporten sa ungefär det samma som telia, för ovan.))

/m

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-19 21:19

Ok, tack.

Några mer förslag? Det går inte att peka om telia-adressen till gmailen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-21 14:30
Ursprungligen av Queux:

Hej..
Min fråga är om det går att koppla så att all post går till gmailen men att när jag skickar så står det min telia adress. Finns det något sätt?

Om du vill skicka e-post med din telia-adress från gmail går detta utmärkt, iaf från gmails-webbgränssnitt. Gå till gmail, kolla under settings > account > add accounts. När du lagt till din adress kommer det att skickas ett verification-mail från gmail till adressen du valde att lägga till. När du godkänt detta så kan du välja att använda adressen när du skriver e-post i gmail. Mottagaren kommer inte märka någon skilllnad.

För att även gmail ska ta emot e-post från andra adresser så är det vidaresändning som gäller. Man tycker att telia borde stödja detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 17:05

Förtydligande

Mitt förslag till lösning innebär att man loggar in en gång och skapar en regel som (om den funkar som tänkt) direkt sänder vidare inkommande epost till den adress du anger i regeln och inte lagrar eposten på Telia. Sen kan man glömma telia-kontot för inkommande post. Möjligen behövs koll någon gång om man inte lyckats skapa en regel som fångar allt.

Om man inte ändrar SMTP-server (Telia) kommer utgående post att även i fortsättningen gå via Telias server.

Jag kollade också möjligheten att gå åt andra hållet, d v s från dotmac till Telia. På sidan för inställningar klickar man i en ruta och anger en epostadress, sen är det klart. Tänk vad enkelt man kan göra saker och ting...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-31 14:45

Jag har ni börjat funderat på att skaffa mig en egen domän med webhotell och använda allt utrymme till mailen. Jag har kollat runt på forumet och läst lite kommentarer ang lite olika. De som är intressanta är : Loopia, givet alternativ, B-one, hur är de om man bara vill ha mailen hos dom? Och sen mailhotellet.se, 1Gb till ett bra pris.

Är det någon som har någon erfarenhet av mailhotellet?
Hur är det med b-one. Läst mkt att sidor stängs ner när det är för mkt trafik men om man bara ska ha den som mail, kanske 3-4st så kan det väl inte bli så hemskt mkt trafik, det är inte stora saker jag får kanske nått pdf i månaden på 1-3MB.

Kommentarer?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-31 14:50

Ett annat alternativ är att du reggar en domän, typ queux.se hos loopia - använder deras epostvidarebefordring till ditt gmailkonto - fortsättningsvis skickar dina vänner epost till himself@queux.se och du kollar mailen på gmail... bye bye telia...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-31 14:58

Det är faktiskt inte så dumt, får ta och fundera på det.

1
Bevaka tråden