Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra trådlos router?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vår gamla router har just döden dött sa det ar dags att skaffa en ny. Vi vill nu ha en trådlös router for att dela pa bredbandsuppkopplingen. Enda kraven ar att den fungerar med bade mac och PC samtidigt, har tillracklig räckvidd for att täcka hela huset samt att den har vanliga ethernet-portar för att kunna ansluta de gamla burkarna utan trådlöst inbyggt. Trevliga funktioner inkluderar printerserver och inbyggd brandvägg eller annat säkerhetstjaffs.
Vad säger ni, har ni några tips eller råd att komma med? Alla kommentarer uppskattas!

Tillägg: Justdetja, det ar ju bra om den fungerar med bredbandsbolagets adsl-service (var bonet förut)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-20 09:42

Jag rekommenderar Netgear RangeMax. http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

Ger riktigt bra mottagning. Den har "smarta" antenner som riktar styrkan dit där den trådlösa datorn befinner sig. Installerat den hos en kund. Den står på översta våningen i ett trevåningshus och räcker ner till alla rum på första våningen.

Värt att veta är att vissa av Netgears produkter fungerar dåligt när man försöker göra installationen med hjälp av Safari. Använder man tex Firefox så går det finfint.
När det väl är installerad så går det bra att använda Safari.

Ohlala! Verkar fint. Men kan man tillgodogöra sig alla gottigheter med de vanliga inbyggda trådlösa korten i en vanlig PB/PC? Och var köper man?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-20 10:32

Har man en PC med ett Netgearkort ur samma serie så kan man få snabbare trådlös överföring (Netgears egen teknik).

Detta går inte på macen. Dock så fungerar ju kortet på Macen fullt ut med den prestandan det har, 11 Mbps eller 54 Mbps beroende på modell.

Routern finns att köpa på nästan alla ställen som säljer datorprytlar.

Efter att ha testat Netgear och D-Link upplevde jag 3Coms router som enklare och bättre. Den har inte mimo-teknik som RangeMax-routrarna, men å andra sidan skulle jag nog hellre vänta med den tekniken tills standarden 802.11n blir klar.

Airport Extreme. Inbyggd printserver och konfigurerbar både från Win och OSX. Du behöver dock komplettera med en billig switch för fast LAN-nätverk då det endast finns en LAN-port.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-20 12:19

Jag skulle inte rekomendera D-Link,Netgear, 3com av anledningen att dom har alla olika allvarliga buggar som ställer till trassel. D-Link har ju sedan länge dragits med väldigt dålig kvalitet på bla nätaggregat som kan ge många mystiska fel som kommer och går. D-Link brukar även ha dåligtolerans mot broadcast och går och skjuta sig i foten efter ett tag.

Netgear har också haft liknande problem.

3Com har jag bara kommit i kontakt med en modell och både exemplaren var extremt buggig firmarwe i som hängde sig under konfigurering.

Ursprungligen av Erik_J:

3Com har jag bara kommit i kontakt med en modell och både exemplaren var extremt buggig firmarwe i som hängde sig under konfigurering.

Vilken 3Com-modell var det?

Jag har nyligen bytt från D-Link (DI-624) till 3Com (Office Connect 3CRWE554G72T-ME). Efter att jag började använda fler datorer (ökade från 2 till 4) i nätverket så hängde sig D-Linken hela tiden. Jag provade med olika versioner av firmware, men minst en gång per dag krävdes en omstart av routern.
Min nya 3com är mycket bättre - den bara går och går. Måste säga att gränssnittet för inställningar nog var lite bättre och enklare på D-Linken, men det är säkert bara en vanesak.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-20 13:12

Ja jag minns inte, var 1.5år sedan så jag la det inte på minne utan konstaterade bara att det var en typisk produkt från 3Com.

Jag vet inte vilka "allvarliga buggar" som syftas på, men vi har en 3Com OfficeConnect 11g i stugan och den har fungerat helt klockrent i över ett år, inte ens en omstart. Både D-Link och Netgear har strulat mera för mig, oftast hårdvaruproblem. 3Com:en känns aningen robustare.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-20 14:45
Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet inte vilka "allvarliga buggar" som syftas på, men vi har en 3Com OfficeConnect 11g i stugan och den har fungerat helt klockrent i över ett år, inte ens en omstart. Både D-Link och Netgear har strulat mera för mig, oftast hårdvaruproblem. 3Com:en känns aningen robustare.

Ja saker som att 3Com:en jag körde hängde sig när man skulle göra grundinställningarnan. När det gäller Netgear så bla att dom orsakade atacker mot ett par tidsservers och netgear visade sig måttligt intresserade att åtgärda saken. Försökte hitta igen avhandlingen om det men har inte hittat den än.

Jag måste bara slå ett slag för Linksys, den tycker jag har varit toppen efter en lång rad av både bra och dåliga DLink.

Ursprungligen av Erik_J:

Ja jag minns inte, var 1.5år sedan så jag la det inte på minne utan konstaterade bara att det var en typisk produkt från 3Com.

Förklara gärna lite närmare hur dina problem med EN ENDA 3Com-produkt för 1,5 år sedan kan göra detta till "en typisk 3Com-produkt". Så om du har några andra källor som belägg för din åsikt om 3Com, så är jag mycket intresserad av att läsa dem.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-12-20 14:48

Jag kör Netgear MR814 Trådlös router med ett D-Link DSL 300T modem i ett trådlöst nätverk hemma. Med blandat iMac G4 Globe och ett par PC (HP o. Dell)allt funkar perfekt har inte haft några problem. (Har Telia 2MB bredband).

/Leif

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-20 14:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förklara gärna lite närmare hur dina problem med EN ENDA 3Com-produkt för 1,5 år sedan kan göra detta till "en typisk 3Com-produkt". Så om du har några andra källor som belägg för din åsikt om 3Com, så är jag mycket intresserad av att läsa dem.

Jo jag jobbade med nätverk och det fanns en bund 3Com Superstack av varierade modeller på en del ställen där och dom var inte de mest stabila eller livskraftiga prylarna som man kan hitta. Så det slutade med jag bytte ut dom. Utryckning och stillestånden blev dyrare än ny utrustning som inte kortsluter elnätet osv. Dessutom hade jag kolegor på andra ställen som hade exakt samma erfarenheter så det är ingen engångsföretelse. Och för att gå in på lite prestanda-bögeri så tillhör 3Com dom fabrikaten som lovar gud och gröna skogar men tillhandahåller bara lite kattguld och en död buske. Det senare bekräftade IDG i Nätverk och Telekom för ett tag sedan när dom testade switchar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-20 15:50
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Jag måste bara slå ett slag för Linksys, den tycker jag har varit toppen efter en lång rad av både bra och dåliga DLink.

Samma här, jag kan rekommendera linksys WRT54G... med viss reservation.

Det är så att det finns flera hårdvarurevisioner av linksys populära WRT54G. Den nyaste är version 5, en modell som är helt ny i hårdvara och mjukvara trots att skalet är likadant. En bekant har diverse problem med att den fryser och måste omstartas. Min version 3.1 fungerar fint, efter lite inledande småproblem innan jag uppdaterade programvaran till nyaste från linksys hemsida.

Anledningen till att v5 är helt ny är att de äldre versionerna hade linuxbaserad mjukvara med fri källkod, något som gjorde att den blev otroligt populär bland nätverksnördar. Det tog inte längre innan det kom en uppsjö tredjepartsprogramvara till dessa manicker, som ger funktionalitet som normalt hittas i många gånger dyrare utrustning. Linksys gillade inte detta och gjorde en ny version som har annan hårdvara och INTE kör den gamla beprövade linuxlösningen.

Efter diverse arg feedback från kunder tog linksys konstigt nog fram en "entusiastversion", WRT54L som är "hackbar" precis som de gamla WRT54G'arna.

Ursprungligen av Perc:

Efter diverse arg feedback från kunder tog linksys konstigt nog fram en "entusiastversion", WRT54L som är "hackbar" precis som de gamla WRT54G'arna.

Visst är det så att den modellen också har dubbelt så mycket minne som den nyaste (och lika mycket minne som de tidigare linuxbaserade)?

Jag fick en uppfattningen om att bytet från linux berodde med att behovet av minne halverades när de bytte till ett slutet OS. Och flashminnen kostar pengar... Så det var inte för att dissa linuxcommunity:t, utan en ekonomisk fråga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-12-20 16:07

Hr sedan länge en 3com ruter och inget av påstånde stämmer för min del. Jag upfattar 3com som en mycket stabil produkt och som har ett bra gränsnitt. Linksys, Dlink, Netgear är också rotrar som jag har hjälp till att konfugerat och det är enligt min mening inget fel på dessa. Alla har dock lite olika sätt att ställa in olika saker. Dlink ur säkerhets synpunkt sämst då de modeler jag träffat på har man inte kunnat ändra användar namnet och många bryr sig inte att ändra lösenord på dessa då är det väldigt enkelt att bryta sig in i dessa och ta över routern.

1
Bevaka tråden