Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 Mbit/s = ?kB/s

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett abb. på 2Mbit/s men Net Monitor visar att jag kommer som högst upp i 60-70kB/s.
Under gynnsamma förhållande borde jag väl ha omkring 200kB/s eller hur räknar man om Mbit till kB?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-19 13:48

Mbit och Mbyte är två olika saker.

Du har 2 Mbit/sek uppkoppling, detta är samma som 2 000Kbit/sek. MEN 2 000Kbit är inte samma som 2Mbyte, eller 2 000Kbyte.

Man delar det på 8, så 2 000Kbit / 8 = 250Kbyte. Du borde alltså max komma upp i 250Kbyte/sek. Men eftersom att ADSL-kvalitén påverkas lätt av yttre saker, som t.ex. avstånd till stationen m.m, så får man nästan aldrig maxhastigheten. Brukar också kallas för teoretisk hastighet.

Mbit eller Kbit = Fart
Mbyte eller Kbyte = Storlek

Ursprungligen av Ree_Tab:

Du borde alltså max komma upp i 250Kbyte/sek. Men eftersom att ADSL-kvalitén påverkas lätt av yttre saker, som t.ex. avstånd till stationen m.m, så får man nästan aldrig maxhastigheten.

Att bara komma upp i 60-70 kB/s istället för då 250Kbyte/sek verkar ju helt urkasst när uppkopplingen sker vi kabeltvnätet.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Mbit eller Kbit = Fart
Mbyte eller Kbyte = Storlek

Det här låter ganska galet! en Byte är 8 Bit, altså är byte liksom bit storlek, och byte/sekund en hasitghet precis som bit/sekund även om man när man pratar hastigheter ofta förkortar bort "/sekund" delen.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Mbit eller Kbit = Fart
Mbyte eller Kbyte = Storlek

Va? Det där stämmer inte. Alla fyra beskriver ju "Storlek".
Om du ska beskriva "Fart" så måste du använda Mb/s, kb/s, MB/s eller kB/s.

Men jag tror jag förstår vad du menar. För i dagligt tal så är det vanligt att man säger att man har en uppkoppling som är på "2 megabit", när man egentligen menar "2 megabit per sekund".

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-21 21:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Va? Det där stämmer inte. Alla fyra beskriver ju "Storlek".
Om du ska beskriva "Fart" så måste du använda Mb/s, kb/s, MB/s eller kB/s.

Men jag tror jag förstår vad du menar. För i dagligt tal så är det vanligt att man säger att man har en uppkoppling som är på "2 megabit", när man egentligen menar "2 megabit per sekund".

Det är ju precis detta jag menar. Men men jag orkar inte älta detta mera. En "vanlig"människa förstår inte när man drar igång med alla "Mb/s, kb/s, MB/s eller kB/s". Utan alla fattar vad man menar när man gör det enkelt, till och med du

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 13:52

(litet förtydligande)
...och anledningen till att man delar på 8 är helt enkelt för att det går 8 bitar på 1 byte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-19 14:49

Jag har Telia ADSL 2mbit

När det går bra så ligger nedladdning på 220-230 ungefär

/Fred

Själv sitter man med BBB 10 Mbit/s ADSL. Kommer upp i 1,05 Mbyte/s när det går bra.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-20 14:13

Ja men när man köper bredband så köper man t.ex. "farten" 2Mbit/sek. Även om man lika gärna kunde ha köpt 0,25Mbyte/sek ...

jag tror företag avänder megabit för att det ser mera ut

"Köp vårt internet och få 25kb/s"
...medan konkurrenten skriver
"Köp vårt internet nu och få 128kbit/s !!!! wow!"

vilket skulle du köpa?

Jag ska öppna datorbutik och sälja allt i bits..
PC med 2 Gbit RAM !! och 320 Gbit !! hårddisk och CPU på 8,4 Gigacycler/ms
5,600 :- nån som vill köpa!!?? wow!

1
Bevaka tråden