Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Headset till iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skall köpa ett headset till min iMac. Jag skall använda det till skype, men största delen till videoredigering ( inte micen ). Vad skall man ta då? iMacen har ju två små runda portar, men den ena är väl inte ljud/mic? Är det USB som gäller? Märke? Erfarenheter?
Tänkte mig ett pris på max 800 kr.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 12:01

Jo, iMac har en line-in och en out. Den mic du använder genom mic porten måste vara "aktiv" (dvs att den har egen förstärkning). Vanliga PC micar är passiva och funkar inte här, de är beroende av ljudkortets förstärkning. Jag misstänker att vanliga headsets micar är "passiva".

Jag är ingen expert men när jag själv sökte efter mic till min gamla G4, var det det som gällde (jag lånade en vanlig PC mic av en kompis och det funkade inte). Efter att ha frågat runt och läst lite på nätet, skaffade en USB mic från Logitech. Med min iMac idag använder jag den och ett par hörlurar när jag kör Skype. Men jag skulle kunna använda mig av den inbyggda micen dock med lite brus.

Funkar inte den inbyggda micen tillräckligt bra?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-11-24 15:45

Plantronics USB headset fungerar kanon till mac:

http://www.plantronics.com/north_america/en_US/products/cat640035/cat1430032

/Johan

Billigare?

Jag hade tänkt ge min svärmor en Skypeinstallation med headset eller USB-telefon i julklapp. Budgeten tillåter inte riktigt Plantronics priser även om grejorna är riktigt bra, finns det billigare alternativ? Funkar andra USB-headset till iBook?

Du kan köpa ett externt ljudkort (169:- på biltema eller clasohlson) som du pluggar in ett vanligt "99:- på onoff-headset" i. Funkar kanon för min svärmor iallafall.

http://www.tvspelsweb.se/ (kolla under pc) så säljer de faktiskt ett usb-headset för ungefär 200 kr med frakt inräknad. Jag har beställt ett därifrån, det var ganska prisvärt. Får hoppas det funkar, jag ska bara ha det till skype.

Förresten, tänk på att vanliga hörlurar i kombination med mikrofonen på en iBook blir ett billigt headset...

1
Bevaka tråden