Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook (HTPC-DVI-HDMI-Projektor)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen sålt en Sony projektor (1024*768) och köpt en riktigt hembioprojektor, en ny Hitachi TX200 (1280*720). Jag körde gamla Sonyn med DVI>VGA och det fungerade klockrent, jämt!

Har precis fått ordning på samma koppling som tidigare, med hjälp av SwitchRes.

---

Problem 1.
Men nu är problemet så att jag gärna vill utnyttja den nya 8m långa Supra DVI-HDMI kabeln. Den funkar omedelbart, men jag tycker mig se lite digitala(antar jag) horsisontella bildförskjutningar i bilden. Bara ibland, först och främst när man ser på dvd, film och sånt... det är som att bilden inte hänger med att ritas upp horisintellt så att bilden liksom delar sig så det blir två halvor uppe och nere, för någon hundradels sekund eller så.

Probllem 2.
Varför fylls inte bilden ut när man köd med DVI till HDMI på projektorn, det verkar som att det här är ett Macspecifikt problem! Man tappar kanske 10% runtom den själva visade bilden. Motsatsen till overscan eftersom inget av själva bilden går förlorad, den är bara förminskad på nåt konstigt sätt. Någon som känner igen det, har någon förklaring eller allra helst någon lösning? Det blir automatiskt rätt upplösning 1280*720 precis som projektorn.

Har sett lite mer, mest med VGA istället för DVI/HDMI och märker även att samma syndrom visar sig när man kör med VGA. Har fått ordning på HDMI nu märker jag så det är endast 2-3 pixlar åt alla håll som inte visas, klart godkänt tycker jag.

Frågan är väl nu ifall någon har märkt några slags uppritningsproblem när man kör vlc, dvd player osv. Blir ibland konstiga horisontella linjer. Var snart 2 månader jag sålde min gamla projektor och jag tror inte att jag märkte något sånt alls på den...

Någon som märker något, ser även att det kan bli samma eller liknande fel när man drar att fönster snabbt upp och ner, att den inte hinner rita upp bilden ungefär. Kan det vara någon grafikkortsbugg, äsch... :eek:

Ingen som använder sin mac med projektor? :eek:

1
Bevaka tråden