Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVD testar iMac iSight 20"

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-18 19:38

Positiv recension förutom att "Alla kontakter och startknappen sitter nämligen på baksidan. Det gör det till ett mindre helvete varje gång man ska ansluta extern utrustning, exempelvis en Ipod." Mindre helvete???

http://www.n24.se/dynamiskt/prylar/did_11326277.asp

  • Medlem
  • 2005-12-18 20:20

det var väl en ovanligt välvilligt inställd recension?! Helvete kanske var ett lite starkt ord, men jag kan inte annat än hålla med om att det är en brist att inte ha en lättåtkomlig port för iPod eller kortläsare.

Ja, det är jobbigt att fippla med USB/firewire på en iMac. Men förlängningskablar löser det.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-19 10:57
Ursprungligen av Mattias H:

Ja, det är jobbigt att fippla med USB/firewire på en iMac. Men förlängningskablar löser det.

Man kan ju koppla in USB-prylarna i tangentbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 12:09
Ursprungligen av rhesus:

Man kan ju koppla in USB-prylarna i tangentbordet.

Finns inte USB2 eller strömmatning där.

Mycket gnäll på en väldigt positiv artikel, tycker jag.

Men gnället om kontakterna på baksidan tyckte jag också var lite märkligt och jag hade velat läsa ett par rader till om fjärrkontrollen.

  • Medlem
  • 2005-12-19 12:30
Ursprungligen av rhesus:

Man kan ju koppla in USB-prylarna i tangentbordet.

Fungerar det på Bluetooth-tgbord?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 12:51
Ursprungligen av Baron:

Fungerar det på Bluetooth-tgbord?

Det finns inga USB-portar på Apples BT-tangentbord.

/Fredrik

Ursprungligen av rhesus:

Man kan ju koppla in USB-prylarna i tangentbordet.

Ja visst kan man, och det hade jag gjort om strömmen hade räckt för att driva mitt USB-minne. Jag kör skrivaren där, när jag behöver den.

Att fippla med ett USB-minne är faktiskt lite jobbigt på en iMac. Man får hålla emot för att inte datorn ska flytta på sig eller skärmen ska ändra vinkel. Därför kör jag med förlängningssladd i avsaknad av hubb. Mest av bekvämlighetskäl. Andra USB-grejer som HD eller tangentbord är ju inga problem då man inte stoppar in och drar ut dem hela tiden.

Kontakter på framsidan går fetbort. Huva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 15:00
Ursprungligen av Mattias H:

Kontakter på framsidan går fetbort. Huva.

Får väl hoppas att Apple kommer på en smart lösning, kanske på undersidan eller en "osynlig" lucka eller vad de nu hittar på. Som det är nu är ju helt hopplöst dåligt.

Är inte detta klagande på iMac:ens USB-portar/minnesstickor något som egentligen gäller trådlösa tangentbord i allmänhet? Man kanske ska ta det till en ny tråd? Det jag har lite att klaga på är att det bara är USB version 1.1 i dom portar som sitter i tangentbordet som datorn levereras med.

  • Medlem
  • 2005-12-18 20:23

Det måste ju betraktas som en nödlösning. Det är iofs ganska macigt som macen fungerar i praktiken, men det är väldigt omacigt om man med macig menar att det helt enkelt bara ska fungera.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-18 20:38

Brutalt dåligt skriven artikel. Var har den snubben gått journalistutbildning?

  • Medlem
  • 2005-12-18 20:40

Det där får du gärna förklara.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-12-18 22:25

Haha, Baron blev sur, det är han som har skrivit den

  • Medlem
  • 2005-12-18 22:29

Nix, jag jobbar inte där. Men eftersom jag tyckte att den var ganska bra (min motivering kommer efter Erik J:s) blev jag nyfiken på hur man kan kalla den "brutalt dåligt skriven".
( <- Kolla Smileyn! )

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-19 15:00
Ursprungligen av Baron:

Nix, jag jobbar inte där. Men eftersom jag tyckte att den var ganska bra (min motivering kommer efter Erik J:s) blev jag nyfiken på hur man kan kalla den "brutalt dåligt skriven".
( <- Kolla Smileyn! )

Artikeln var positivt inställd till iMac vilket var trevligt. Jag syftade mer på hans upplägg och språk. Tycker det var osammanhängande och han tar upp en del saker som egentligen är helt irrelevant.

Att det skulle vara ett helvete att koppla in saker på baksidan tycker jag nog är en överdrift. Inget som stör mig men portar på framsidan motsätter jag mig helt. Det skulle förstöra utsikten. Möjligtvis att det skulle finnas på sidan istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 00:31

I princip alla datorer har ju kontakterna på baksidan, och ibland ett par ynka USB och ljudurtag på framsidan så det känns inte som något att hänga upp sig på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 10:30
Ursprungligen av Doktor G:

I princip alla datorer har ju kontakterna på baksidan, och ibland ett par ynka USB och ljudurtag på framsidan så det känns inte som något att hänga upp sig på.

I princip alla nyare PC har i alla fall någon USB kontakt på framsidan.
Använder dagligen USB-minne för att flytta filer mellan olika datorer.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 13:17
Ursprungligen av classic:

I princip alla nyare PC har i alla fall någon USB kontakt på framsidan.
Använder dagligen USB-minne för att flytta filer mellan olika datorer.

Det var ju det jag sa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 14:38
Ursprungligen av Doktor G:

Det var ju det jag sa.

Men det där ynka USB-uttaget (som du kallar det) på framsidan är guld värt men det har inte Apple fattat (och tydligen inte ni heller). :rolleyes:

iMacen skulle iofs kunna ha lite kontakter på framsidan, men då hade den kanske blivit fulare.

  • Medlem
  • 2005-12-19 01:45

Om det hade varit något värre fel med datorn hade han nog inte ens tagit upp att kontakterna satt på baksidan. I den oberoende journalistikens namn måste man ju ha mer än en punkt på minussidan.

  • Medlem
  • 2005-12-19 07:51

En PM G5 har kontakter på framsidan. En iMac skulle vinna på att ha kontakter på sidan, som på en laptop. Det skulle räcka med en USB2 och en FW.

1
Bevaka tråden