Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du en Dreambox modell 500? Kan du spela in på macens hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis skaffat mig en Dreambox 500T men jag får den inte att spela in på datorns hårddisk. Även streaming av tvkanaler är ytterst sporadiskt. Det var samma fel på den 500S jag hade innan.
"Hjälpen" från dreamboxnissarna är typ "det funkar för mig..." vilket inte är så konstruktivt.

Därför undrar jag helt enkelt om någon mer har en dreambox 500 och lyckas spela in på macens hårddisk.

Jag har provat med Gemini 2.50 och Leatherface. Leatherface fungerade faktiskt att spela in ibland men det gick inte att streama. Gemini är tvärtom, streaming funkar ibland, inspelning aldrig

Vad jag vet från kollegor som har Dreambox så är det vanlig SAMBA. Så se till att du verkligen har en share på macen som fungerar samt att Dreamboxen har rätt inställningar för att ansluta. Har själv funderat på en 500T, men väntar nog ett tag. Det kommer ett par nya modeller snart nämligen.

Man kan välja mellan NFS, CIFS eller Samba och jag har bara provat Cifs eftersom det står överallt att det är det som funkar bäst. Den monterar hårddisken ok men den inspelade filen hackar, det är problemet. Streaming likadant, när det väl funkar så funkar det i alltifrån en minut till en halvtimme sen "går bilden sönder" och bryts upp i mozaik.
Men dina kollegor kör inte mac eller?

Jag vet att det kommer nya modeller snart (främst 7025) men om jag kan lösa hårddiskinspelningen så räcker en 500 för mig. Behöver jag dubbla mottagare så skaffar jag bara en 500 till.
Jag ska försöka koppla ihop macen och Dreamboxen till en TiVo nämligen och därför behöver jag bara en kortläsare, antennmottagare och inspelningsmöjlighet. För närvarande saknar jag det sistnämnda

Jag hörde av en kollega att han läst att många har problem när de kör de allra senaste som Gemini 2.50 (inte kanske specifikt den, men lika nytt). Han kör nån gammal version av Hydra som saknar finesser, men fungerar stabilt i alla fall.

Jag har ingen som helst aning om detta är relaterat till ditt problem, men det var något jag hört.

Mina kollegor kör windows... Men om jag nu skaffar någon 500T så har jag även en windowsmaskin och en Linux-maskin som jag kan spela in på, så jag borde inte få några problem, men man vet ju aldrig.
Jag har inga fler ideer på vad det kan vara, lycka till!

Enligt erfarenhet så ska man hålla sig undan från Centrum, våran DVD-spelare krashar regelbundet.

Ursprungligen av apple4ever:

Enligt erfarenhet så ska man hålla sig undan från Centrum, våran DVD-spelare krashar regelbundet.

Dreambox är ingen dvdspelare...
Korrigering = den kan däremot spela upp dvd från datorn tror jag mig ha läst nånstans

Jo jag tänkte lägga in Hydra och lite andra programvaror för att testa vilken som funkar. Bara jag kan spela in så är jag nöjd. Men som sagt om nån redan har testat och vet så mottages tips tacksamt

Ni kanske tjänar på det i längden, en TiVo vore väl trevligt

Nu har jag testat alla programvaror jag hittat och ingen kan spela in ordentligt.

Återstår bara att testa med en windowsdator

Ifall någon mer undrar så funkar det att spela in nu mha programmet ggrab.

Finns här: http://www.menzebach.de/ggrab/
Genom att starta det programmet kan man antingen streama direkt till mplayer eller vlc eller spela in på hårddisken och öppna den resulterande filen i vlc, mplayer, quicktime eller eyetv och vips har man timeshift-funktionalitet

Byta kanal måste man dock göra manuellt (än så länge).

1
Bevaka tråden