Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link DWL-G122 m. Ralink-driver?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 10:38

Jag får Ralinks drivrutin att få usb-pluggen att poppa upp i nätverksinställningar som "Ethernet-adapter (en1)", men det enda som händer är att jag får egentilldelad ip och en gul plupp.

Det känns ju som att det inte borde vara så svårt att lösa, så länge min dator accepterar usb-prylen, men jag vet minsann inte hur jag ska göra.

Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:03

Har ställt in routern rätt? Vad är det för router? Kör du med krypterad kommunikation?

Ett första steg; prova först med att bara starta om, med routern på. Ha inte lina i samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:08

Jag vet inte vilken Router det är, men vad jag vet är att min far har en några macar, en pc och ibland också ett PSP kopplat till det trådlösa nätverket. Så det borde inte vara något problem där. Tidigare har jag kopplat in mig med nätverkskabel helt utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:33

Eventuellt måste du logga in på det trådlösa nätverket. Det gör du via Ralinks program, som drar igång då du startar datorn med adaptern i, eller om det inte är igång, drar ur adaptern och sätter i den igen..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:46

Hmm.. Inget program från Ralink har jag sett röken av. Vad heter det?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 11:59

Tror det var Wireless Config eller nått. Ska följa med vid installation av deras drivrutin. Och borde öppnas då du drar ur och sätter i adaptern, annars bör du ominstallera det du hämtat från Ralink. Men börja med att starta om.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 13:24

Det öppnas ej när jag drar ur eller sätter i adaptern, inte heller när jag gör omstart. Dock hittar jag ett program som heter "Wireless Utility" i programmappen.

I programmet kan man bl a lägga till profier och scanna av efter nätverk i luften. Inget nätverk hittas. OM det nu är så att gubben har lösenord för att komma in, borde jag inte trots det kunna känna av nätverket om nätverkskortet fungerade som det skulle?

Nä, han kan ju ha stängt av SSID-broadcast, dvs den funktion som "ropar" ut nätverkets namn. Då måste du antingen veta nätverkets namn (+ ev WEP/WPA) eller leta reda på det med t.ex. Kismac.

Eller enklare än så, fråga gubben din

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-19 15:58

Varför inte använda D-links egen drivrutin?
Ni vet den man hämtar från deras hemsida i Singapore.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 16:07
Ursprungligen av Macus:

Varför inte använda D-links egen drivrutin?
Ni vet den man hämtar från deras hemsida i Singapore.

Finns det? Visste jag inte.

Ursprungligen av Macus:

Varför inte använda D-links egen drivrutin?
Ni vet den man hämtar från deras hemsida i Singapore.

Därför att D-Link inte har någon Mac-drivrutin till DWL-G122 !!!

http://www.dlink.com.sg/products/support.asp?pid=346#drivers

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 16:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Därför att D-Link inte har någon Mac-drivrutin till DWL-G122 !!!

http://www.dlink.com.sg/products/support.asp?pid=346#drivers

Tycks fungera med den för DWL-122.

http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=display&sid=20050201091946184&title=Use+a+D-Link+DWL-G122+USB+WiFi+Dongle&pid=51930

Men om man läser inläggen där, så verkar det inte vara särskilt stabilt - de som använder den får tydligen både frysningar och kernel panics.

Och det framgår tyvärr inte vilken hastighet man får. Fungerar verkligen den där drivrutinen för 54Mbps, när den egentligen är skriven för en produkt som bara har 11Mbps?

Det skulle vara väldigt kul om det fungerade, för jag har en DWL-G122 som idag används på en PC, men som jag gärna skulle vilja använda till en av mina gamla Macar i stället.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 16:13
Ursprungligen av Macus:

Varför inte använda D-links egen drivrutin?
Ni vet den man hämtar från deras hemsida i Singapore.

Hittade den. Men fungerar den med DWL-G122 trots att den är för DWL-122?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 16:31

Jag tolkar det inte på samma sätt, att det är problem, tvärt om. Men det framgår dåligt om det är dom med G122 och senaste Tiger som är glada.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 20:02

Jag har självklart provat med D-Links drivrutin till 122, men konstaterat att det bara står "Wireless device unavailible" när jag startar systeminställningen som installeras.

Ni andra som har provat denna drivrutin och fått det att fungera, hur bar ni er åt?

Själv har jag samma dongle, kör ralinks drivis utan problem. Prova att skapa profil (om du inte redan har den) markera profilen, klicka edit och titta om det står något vid SSID. Där ska stå samma SSID som routern sänder. Nätverkstyp spelar också roll - infrastructure el. ad hoc.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 21:20

Tack för infon!

Skapa profil funkar, men inte att editera den i efterhand (händer inget när jag klickar Edit). Dock ska väl det ej vara nödvändigt tror jag, så länge jag skapar den rätt.. Vad är SSID egentligen? Är det Routerns namn? Var ställer man in/läser av det?

Du ställer in SSID direkt i web-config för routern. Du borde kunna kolla någon av de andra uppkopplade maskinerna för att se vad de är kopplade till för SSID. SSID är enkelt förklarat (kan inte ge den komplicerade förklaringen...) ett enhetsnamn som routern sänder ut för noder att känna av och koppla upp sig till.

Här hemma funkar det så att jag i wireless utility måste precisera vilket SSID som donglen ska koppla sig mot, det gör jag genom att klicka på edit profile och manuellt skriva i det. SSID är case-sensitive.

1
Bevaka tråden