Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa externa HD?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-09 00:39

Har läst lite här på forumet och började fundera lite...

Har precis köpt mig en LaCie 250Gb porsche som enbart krånglar, än så länge. Har även märkt att flera andra verkar ha problem med den, så jag funderar på att lämna tillbaka den.

Men finns någon som kan rekommendera någon annan extern HD, jag har mac, men vill kunna använda den till PC också. Är trött på krånglade hårdvara.....

mvh Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-09 01:56

LaCie d2

Jag har en extern Maxtor (OneTouch 200 gb) som funkar felfritt med min Mac Mini. Inga problem, jag tryckte i den och flyttade över OS X och sen dess har jag glömt att jag satte in den...

Jag kör LaCie d2, 250GB med USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800 och jag är jättenöjd med den och har haft den i över ett år. Jag kör den på FireWire 800, men har även provat dem andra portarna, allt bara funkar.
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10059

Har dock inte testat den på Windows, det är kanske där problemen kommer in för dig?

Det var nära att jag beställde en LaCie Porsche igår men jag läste en massa dåligt om den och ändrade mig, den verkade inte vidare pålitligt. Jag beställde en Iomega Silver 250 GB USB2 istället som är tystare och framför allt svalare eftersom den har aluminumhölje. Den borde vara bra för PC också eftersom den har USB. Kan höra av mig när jag väl fått och testat den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-09 16:40

har alltid kört LaCie. Jag vet inte hur det är med andra FW-diskar, men LaCie går i vila om Macen går i vila. Detta är suveränt. Om andra diskar inte har det så överväger jag inte ens andra än LaCie.

  • Medlem
  • 2005-12-10 22:03
Ursprungligen av mjg:

har alltid kört LaCie. Jag vet inte hur det är med andra FW-diskar, men LaCie går i vila om Macen går i vila. Detta är suveränt. Om andra diskar inte har det så överväger jag inte ens andra än LaCie.

...min "noname"-disk (Firesmart Alu med maxtor-disk i) från Macoteket går också i vila när min mac går i vila. Funkar fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-10 14:30

Har 4 st LaCie d2-discar i olika storlekar (160, 250, 300 och 500GB), länkar alla via Firewire 400 eller 800. Jag har aldrig haft problem med någon av dem, trots att flera transporteras runt i väskan utan skydd.

LaCie kicks ass!

Porsche Desktop är en budgetmodell. Det är skillnad mellan LaCie och LaCie.

  • Medlem
  • 2005-12-10 21:30

Så tycker ni jag ska byta in min P3 då?

Jag är inte så värst imponerad av den än så länge...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-10 22:46
Ursprungligen av Darko:

Så tycker ni jag ska byta in min P3 då?

Jag är inte så värst imponerad av den än så länge...

Jag tycker du ska göra det eftersom LaCie porsche har för dåligt chassie (kylningen).

Om du vill ha en pålitlig hårddisk med mycket lagringsutrymme för lite pengar så rekommenderar jag Iomega Silverline 250 GB USB2. Har haft min i några dagar nu. Hastigheten är ganska låg jämfört med FireWire (på Macen iallafall), ungefär 10-15 MB/s kommer min upp i, men annars finns det inte mycket att klaga på. Gediget byggd, aluminumhölje som leder bort värmen effektivt (iskall när den är avstängd) och så är den tyst. Kostar 1359 inklusive frakt på Computercity.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-18 14:55
Ursprungligen av Kristian B:

Om du vill ha en pålitlig hårddisk med mycket lagringsutrymme för lite pengar så rekommenderar jag Iomega Silverline 250 GB USB2. Har haft min i några dagar nu. Hastigheten är ganska låg jämfört med FireWire (på Macen iallafall), ungefär 10-15 MB/s kommer min upp i, men annars finns det inte mycket att klaga på. Gediget byggd, aluminumhölje som leder bort värmen effektivt (iskall när den är avstängd) och så är den tyst. Kostar 1359 inklusive frakt på Computercity.

Vem vill ha en USB2-disk ....?

Ursprungligen av classic:

Vem vill ha en USB2-disk ....?

Jag, och säkert även Darko eftersom han är ute efter en PC-kompatibel hårddisk. För att säkerhetskopiera min hårddisk då och då duger USB2 precis lika bra som Firewire, även om det är långsammare. En LaCie d2 med 250 GB kostar nästan dubbelt så mycket som en Iomega. Det handlar helt och hållet om vad man ska använda grejerna till, och hur mycket man är beredd att lägga ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-18 15:44
Ursprungligen av Kristian B:

Jag, och säkert även Darko eftersom han är ute efter en PC-kompatibel hårddisk.

FW finns även till PC

Var kör ni för filsystem på Externa diskar?

Jag kör med en fläktlös LaCie Porsche (80GB, i minsta laget) USB2 i HFS+ Journaled, som bara fungerar. Tänker inte ens på att den finns där. Den går i vila tillsammans med min iMac, så jag behöver aldrig fundera på att stänga av den. Den har stått på nonstop i ja, sex månader utan minsta problem. Jag är mycket nöjd, förutom med storleken då.

Förresten, någon som känner till en bra, billig FW-USB adapter? Vill gärna frigöra en USB-port och har inte riktigt råd med en bra hub.

Är det någon som har koll på Lacie Brick (Legobit)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 15:37

Jag håller med majoriteten om LaCie d2. Jag har en och har (peppar peppar) aldrig haft några som helst problem med den. Alls!

Köp en.

Jag ska nog köpa en till när jag tänker på det...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 01:45

Joooo, visst är väl LaCie d2 the shit ändå?

Jag gick på stan idag och muttrade latent över min kapsejsade hårddisk. Då impulsköpte jag plötsligt på mig en "fabriksrenoverad" (dvs bättre begagnad) Iomega 120 GB HDD. För 695 kronor. Och hade den inte låtit och blinkat som ett litet litet rymdskepp där bakom datorn vore jag väl nöjd. Ett bra pris är det ju.

Man jag saknar min tysta fina gråa LaCie. Har blivit bortskämd med dess timida och tysta tillvaro.

Trots mina problem med den och andras:

Problem med en LaCie d2 fwhd
Panik! FireWire disk mountar inte.
Allvarliga diskproblem (extern laciedisk)
Problem - läsa från Firewire HD
LaCie FW-disk Trasig? Hjälp?
Krashad hårddisk? Hjälp!

...överväger jag att lämna tillbaka Iomegan och beställa en d2 Extreme 300GB/USB2.0/Firewire800 från Netoutlet för 2183 kronor (inkl. moms och frakt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-03 08:23

Jag har en Iomega minidisc 250Gb som också funkar som hub både för USB2 och FW 400. Går i vila tillsammans med datorn och är hur tyst som helst även när den får arbeta som startdisk och arbetar från den.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 22:19

Min är väl förmodligen några år gammal. Den är inte hur tyst som helst (fläkt och surr) och går inte i vila med datorn.. Annars funkar den fint!

USB 2 och FW400 har den. Jag har använt den idag för att rädda filer från min kraschade LaCie. Förhoppningsvis får jag LaCien att funka och behåller båda.

1
Bevaka tråden