Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacHogia lägger ner utvecklingen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Programvarutillverkaren MacHogia - en del av Hogia - lägger ner utvecklingen av programvara för Macintosh-plattformen.

99mac talar med Peter Bergman på MacHogia som berättar att utvecklingen av samtliga program för Mac-plattformen nu är nerlagd. MacHogia kommer att lämna support och hjälpa befintliga kunder i tre år framöver, till 2005-12-31.

Just nu finns det inte en tydlig plan för hur man ska flytta över befintliga MacHogia kunder till andra lösningar än PC, men det är inte omöjligt att vi hittar en lösning säger Peter.

Vi kommer att få mer information kring bakgrunden under morgondagen och återkommer då.

http://www.hogia.se/machogia/

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 14:03

För jävligt! En massa kunder kommer att byta till Windows-plattformen enbart på grund av detta. Jag har ett par som går och väntar på en OS X-version innan de uppgraderar maskinparken. Det blir en sidgradering istället.
Någon som har erfarenhet av att skifta ekonomisystem och flytta data från det gamla systemet? Går det rent juridiskt att göra överhuvudtaget?

På Hogia webbsida framgår det för övrigt att man jobbar på som vanligt med MagHogia.

Ett vettigt ekonomisystem har stöd för det generella formatet SIE (Standard Import Export) och det tror jag Hogias produkter har. Därför bör det inte vara några större svårigheter att exportera data från Hogias produkt till någon annan på Mac sidan med stöd för SIE.

Läs mer om SIE här:

http://www.sie.se/

/Ola

Inte relaterat till Hogia, men Montania gör riktigt trevliga ekonomiprogram för (bland annat) Mac. Funkar bra på X dessutom.

Jag kör StepOne Ekonomi nxt och är en nöjd användare.

[ 12. mars 2003, 14:30: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Tusan också! Jag som fick besked i vintras om att "utvecklingen för Mac OS X pågår"

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-12 16:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Inte relaterat till Hogia, men Montania gör riktigt trevliga ekonomiprogram för (bland annat) Mac. Funkar bra på X dessutom.

Jag kör StepOne Ekonomi nxt och är en nöjd användare.

Deras löneprogram verkar inte bli klart för OS X förrän till hösten...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 17:07

Testade nån version av MacHogia för några år sen och det var bland de j-----aste gränssnitt jag sett i hela mitt liv! Inte bara fult utan vansinnigt rörigt. Såg ut som sunkig freeware.

Hansa funkar bra och finns till Mac OS (både X och tidigare)
och även till win och Linux tror jag.

Klarar att importera från Hogia.

- Slice -

Vad händer med programmen? Är det någon annan som tar över? Säljer de eller är det dags att byta leverantör?

kan bara hålla med dig christopher! har haft en j-la massa strul med MacHogia Bokföring - vilket j-la skitprogram! och riktigt dålig support har dom också!

Jag köpte MacHogia Fakturering för ett år sedan men det var så fult, både grafik och print, så det har legat på hyllan.

Men som Mattias A skriver fick jag också veta att de "diskuterade OSX versionen" i höstas. Det känns ändå rätt skönt att få besked och kunna kasta kartongen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-14 18:55

Hansa!
Bara att importera från MacHogia.

Skulle rekommendera Stelvio på adress:
http://www.ct.se/admin.html

Kör själv Montanias bokföring.nxt men har konstaterat efter test att Stelvios program är bättre.

Tyvärr så visste jag inte om Stelvios program innan jag köpte Montania bokföring.nxt

MacHogia var mitt första bokföringsprogram och det var kass.

Thomas

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-17 15:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: - Slice -:
Hansa funkar bra och finns till Mac OS (både X och tidigare)
och även till win och Linux tror jag.

Klarar att importera från Hogia.

- Slice -

Funkar bra? Hahahahaha!

Tänk efter noga innan ni väljer det företaget, det är mitt tips. Enorma support-kostnader, till ingen nytta. Allt kostar extra.

Version 4 är förvisso lovande, men jisses så många fel som inte fanns i 3.9! Alla fel bekostas av dig som kund, så väl i tid som i pengar.

Att uppgradera tar flera timmar, och uppgraderingar kommer var och varannan månad. Man måste installera om programmet på servern och importera databasen på nytt. Patch är tydligen ett fult ord hos Hansa. Dessutom så släpps ingen versionshistorik, så som kund har man ingen aning om vad som skiljer version 4 030203 från version 4 030228 (ja, de har inga buildnummer e.dyl, utan använder releasedatum). Men jag vet att det är på gång att man ska kunna uppgradera klienterna automatiskt, så att man åtminstone slipper det jobbet, men när det blir klart vet ingen.

Men, borsett från alla fel, och att de helt och hållet saknar kännedom om begreppet kundvård (vi har t.ex. blivit kallade för lögnare när vi beskrev ett märkligt problem) så är det ett kompetent program. Har man alla moduler så kan man göra i princip allt som man bör kunna i ett ekonomiprogram, förutom löner då förstås. Ett stort plus är att programmet finns till nästan alla plattformar.

Om de bara kunde bli lika duktiga på att lösa problem som de är på att ta betalt så kommer de att gå långt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-25 11:06

Jag tolkar tystnaden som ett medhåll.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 11:39

En polare kör Hogia och vill gå över till Mac, men oroar sig för exporten. Går det att importera till StepOne?

1
Bevaka tråden