Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläckar på skärmen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 16:22

Hej alla där ute!

Jag har fått ett problem med min powerbook. Det är så att nu efter nästan ett års andvändning så har skärmen börjat bli lite lätt fläckig. Det syns bäst mot ljusa bakgrunder och ser ut som om vissa områden på skärmen är ljusare än andra. Kan tänka mig att det beror på att dom kan ha fått fett/svett på sig från tangentbordet.

Vad rekomenderas när man ska rengöra skärmen till powerbooken? Jag har ju hört att man inte ska köra med för kraftiga medel för då finns risken att antireflexbehandlingen försvinner.

Hur tvättar ni era skärmar?

Jocke

Senast redigerat 2005-12-17 20:52

Dessvärre är det nog till att lämna in datorn för garantireparation. Det är inga "fettfläckar".
Frun hade likadana på PB 15" Alu, men det är fixat.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 20:51
Ursprungligen av morgan_a:

Dessvärre är det nog till att lämna in datorn för garantireparation. Det är inga "fettfläckar".
Frun hade likadana på PB 15" Alu, men det är fixat.

Ajdå. Det lät inte alls trevligt. Som jag förstår det går det att se fettfläckar i avstängt läge om man tittar från sidan. När du sa det så undersökte jag saken, dessa fläckar försvinner då man stänger av backlighten.

Jag antar att jag då måste lämna in datorn på service. Känns ju inte allt för lustigt direkt. Nåväl, om man vill bli kvitt dessa skumma fläckar så är de väll de ända man kan göra.

Hur lång tid kan det tänkas ta om man skickar in datorn på service för en sån här sak? Hur lång tid tog det för din fru?

Jocke

MacForum i Göteborg fixade det på tre veckor. Nu har hon en ny fin skärm utan ljusa fläckar.

Jag tror definitivt det är fettfläckar.
Vanligaste skönhetsmissen på alla PB och iBooks. Har dock aldrig brytt mig om att ta reda på hur man får bort dom från skärmen. Vet att dom säljer nya "svarta" skärm delar på eBay.
Säkert någon bättre vetande som kommer till jobbet på måndag och som kan säga hur man bäst tar bort dom.

I förebyggande syfte så använder många Notebook ScreensavRz, och nu såg jag även att dom sålde rengörningsmedel. Kolla in http://www.radtech.us/

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror definitivt det är fettfläckar.

Fettfläckarna brukar inte synas som vita fläckar. Det kan man kolla om man släcker skärmen och kollar från sidan i visst ljus. Finns det då mörka fläckar ger jag mig!

Ursprungligen av morgan_a:

Fettfläckarna brukar inte synas som vita fläckar. Det kan man kolla om man släcker skärmen och kollar från sidan i visst ljus. Finns det då mörka fläckar ger jag mig!

Om jag stänger av flickvännens PB så är det vita fläckar.

Han får lämna in den och se vad dom säger. Lycka till och hoppas det löser sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 12:31

Nu när jag har sökt lite på internet så har jag sätt att det är en del andra som har samma problem. Till och med apple har gått ut med att dom har problem, detta gäller dock bara 15"s varianten.

http://www.apple.com/support/powerbook/displayprogram/

Det är nästan att man ska ringa apple och höra vad dom kan göra. Vad tycker ni jag ska göra? Har jag någon chans att få displayen utbytt. Dessvärre har min ettårsgaranti gått ut. Så jag funderar över hur stora mina chanser är.

Dom kommer att säga åt dig att lämna in den till närmaste service center så får dom kolla på den.
Givetvis kommer Apple inte att stå för kostnaden om du inte kan bevisa att det är ett fel som inte beror på din användning. Dvs du ska reklamera datorn på inköpsstället och säga att det här felet beror inte på min användning utan att en 1 år gammal datorn ska inte se ut så här, och eftersom vi har tre års reklmations tid i Sverige så ska dom ta emot datorn och titta på det.
Sen är det bara att hålla tummarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 16:47

Ah så pass. Då blir de att skicka datorn till göteborg då :/

1
Bevaka tråden