Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple drar tillbaka IP över Firewire

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har i all tysthet dragit tillbaka nerladdningen av IP över Firewire förhandskopian.
All infromation om den är också borta.

Vad det beror finns det heller ingen information om.

Jag spekulerar på att det har med brinnande Firewire portar att göra. Tydligen är det rätt många som upplevt det har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-12 09:51

FireWire. Haha. Det är humor.

// kimmo

Hade ju varit kul om det hade funkat...

Niklas, aj löööv jår avatar! Letterman for president!

[ 12 December 2002, 10:15: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Det har jag missat. Har Apple släppt en egen modul för firewire-nätverk. Min bror frågade mig igår om jag hade testat men det har jag inte. Han sitter på pc och tänke testa mellan dem. Det skulle bara vara roligt att kunna säga att det funkar kanonenkelt på mac...

[ 12 December 2002, 10:17: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 11:41

Hur blir man av med ip over firewire om man lagt till det.. Vill inte ha det längre för det tar en efig tid att starta upp datorn då den ska stå och leta nätverk. Kanske kan räcka med att stänga av den bara också.

/Johan

Hej [email protected]:
"Det har jag missat. Har Apple släppt en egen modul för firewire-nätverk. Min bror frågade mig igår om jag hade testat men det har jag inte. Han sitter på pc och tänke testa mellan dem. Det skulle bara vara roligt att kunna säga att det funkar kanonenkelt på mac..."

WindowsXP har haft IP över IEE 1394 (Firewire) sedan XP kom ut förra året. Det går att köra IP i WinXP över IR, USB, Firewire osv. Funkar som default utan installation av någon tilläggsmodul. Det var väl därför din bror undrade när Mac får det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macce65:
Hej [email protected]:
"Det har jag missat. Har Apple släppt en egen modul för firewire-nätverk. Min bror frågade mig igår om jag hade testat men det har jag inte. Han sitter på pc och tänke testa mellan dem. Det skulle bara vara roligt att kunna säga att det funkar kanonenkelt på mac..."

WindowsXP har haft IP över IEE 1394 (Firewire) sedan XP kom ut förra året. Det går att köra IP i WinXP över IR, USB, Firewire osv. Funkar som default utan installation av någon tilläggsmodul. Det var väl därför din bror undrade när Mac får det.

E DE SÅ???

Funkar de på win2k me?

FireNet software operates under the most popular platforms: WindowsNT 4.0 (with FireBoard 400 only), Windows98/98SE, Windows 2000, and Mac OS 9.x. FireNet is a full Ethernet emulation network and works seamlessly with all existing Ethernet-compatible software and hardware. FireNet supports all of the standard Ethernet protocols, including IPX/SPX, NetBEUI, TCP/IP, and AppleTalk. FireNet is a cross-platform networking solution, meaning that it supports both Windows and Macintosh OS, operating smoothly regardless of the platform(s) in use. Of course, mixed (PC and MAC) networks are fully supported.
FireNet

hej ill_chrill

det är så...glömde nämna att IP ska funka över Bluetooth oxå.

Vet inte hur det är i Win2k eller Me, kör bara en XP-maskin (förutom Macen) sedan XP kom ut, det är därför jag känner till det. Upptäckte att IEE1394-porten på mitt Creative Audigy kort var listat under nätverksanslutningar.
Jag kan koppla upp mig med GPRS mot internet via IR porten i min SONY Ericsson T300. Bluetooth IP har jag inte testat själv, dock.

Funkar!!!

Win2k och OS X 10.2 med FireNet funkar men när macen (PM G4 Sawtooth) strömsparar slutar det funka och omstart krävs för o få igång kopplingen igen. Har inte testat så grundligt ännu. Vet någon varför det blir så?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 08:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Funkar!!!

Win2k och OS X 10.2 med FireNet funkar men när macen (PM G4 Sawtooth) strömsparar slutar det funka och omstart krävs för o få igång kopplingen igen. Har inte testat så grundligt ännu. Vet någon varför det blir så?

Det där påminner mest om Windows 2000/XP:s problem att återupprätta kontakten med en sovande FireWire-enhet.
Min erfarenhet är att FireWire i en PC måste vara ett Texas Instruments-chip på PCI-kort för att det skall funka i alla väder. Inbyggda (på moderkortet) har bara krånglat. Epsons stora skrivare (10000 et al) är synnerligen problematiska med FW på moderkort. DV-kameror verkar vara de enda enheter som inte skapar problem öpå en PC.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Det där påminner mest om Windows 2000/XP:s problem att återupprätta kontakten med en sovande FireWire-enhet.
Min erfarenhet är att FireWire i en PC måste vara ett Texas Instruments-chip på PCI-kort för att det skall funka i alla väder. Inbyggda (på moderkortet) har bara krånglat.

Det är faktist ett Adaptec FireConnect 4300 PCI-kort, har dock ett annat som jag ska testa med.

1
Bevaka tråden