Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 bootar om av sig själv...

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-14 14:59

Någon som begriper sig på detta?
Jag stod i köket och fixade en kopp te. Tog ca 2 min totalt.
Under den tiden hörde jag hur min iMac G5 20" Gen2 bootar om. Inte en gång utan TRE gånger under dessa två minuter. Ingen satt vid datorn när det hände.

Vad kan det bero på?

Jag har kollat så att strömsladden sitter i, har hört att de kan glappa. Så verkar det inte vara i detta fallet.

Man skulle kunna gissa på att du har förkryssat att den ska starta om efter strömavbrott - har du några tecken på att det är glapp i väggkontakten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-14 18:44

Japp, det krysset har jag kryssat i. Tur var väl det, annars hade jag inte märkt att den startat om hela tre gånger.

Jag har varit och ryckt i väggkontakten också. Datorn sitter i en grendosa med lite annat kul. Det verkar inte vara problem med något annat som är kopplat till den väggkontakten, eller grendosan.

Det som är lite (o)lustigt är att det bara hände helt plötsligt. Det har inte varit någon Apple-uppdatering på ett tag. Datorn är över ett halvår gammal, minnen och annan kringutrustning likaså.

Det är bara mysko.

Tillägg: Har varit ute sedan kl 16. Nu när jag kom hem kl 18:30 hade burken bootat om. I terminalen skrev jag uptime och minsann, för 1h 27m sedan bootade den om. Senast...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 07:02

Men, va sjutton är det här...?
Nu på morgonen (ca kl 07:00) kollade jag om datorn bootat om inatt igen. Jodå, mycket riktigt. Enligt uptime startade den om (senast) kl 03:12.

Jag stänger av skärmvilan. Det kanske är nåt med den eftersom det verkar hända när jag inte sitter vid datorn. Ta i trä...

Ett långskott - prova med att reparera behörigheterna via Skivverktyg. Du skulle kunna ta och testa med att även enbart köra med originalminnet, finns många uppgifter om att vissa extraminnen ger konstiga fel. Försök köra några dygn med enbart originalminne, originaltangentbordet och musen - låt bli att ha något annat inkopplat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 09:53

Jag har provat med att reparera behörigheterna. Faktiskt gjorde jag det i går kväll. Eländet startade iaf om i natt. Brukar faktiskt reparera behörigheterna emellanåt. Någon gång i månaden kanske.
Den brukar hitta lite fel på en del widgetar. Eftersom jag knappt använder dem tog jag helt sinoka bort de som den larmade på och behöll resten.

Nu ska jag avvakta under dagen och se efter om det hjälpt att avaktivera skärmvilan.

(Hrmm...gillar inte att skärmen är på för jämnan. Har dubbelskärm på jobbet där bara den ena stängs av automatiskt, PC såklart. Efter ca ett år är skillnaden i ljusstyrka markant mellan de två skärmarna. Tur att man inte jobbar med nåt där det är jätteviktigt...)

Minnet var en bra idé. Men tyvärr ogenomförbart.
Jag smackade in max minne i maskinen (2x1Gb=2Gb) och sålde originalminnet på 512Mb. Minnet köpte jag på Crucial och de brukar ju hålla bra grejor.
Men, det finns alltså inget att byta till... Men man skulle ju kunna prova en krets i taget eller köra AHT. Nåja, jag kollar det om burken bootar om igen i dag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-15 10:15
Ursprungligen av Kimpa:

Den brukar hitta lite fel på en del widgetar. Eftersom jag knappt använder dem tog jag helt sinoka bort de som den larmade på och behöll resten.

Minnet var en bra idé. Men tyvärr ogenomförbart.

Det där med widgetarna är helt normalt. Det finns en artikel på apples supportsidor om det. Jag skulle inte tro att det är minnet heller.

Bara för att prova så skulle jag plugga in datorn i ett annat eluttag.
Hjälper inte det så skulle jag byta nätsladden.
Hjälper inte det så skulle jag formatera och installera om.
Hjälper inte det så skulle jag misstänka fel på nätaggregat/logikkort/minne/hårddisk i nämnd ordning.

Även jag har iMac 20" G2 men har inte samma problem... minns nu inte OM det följde med skivan för att kolla hårdvaran, men OM den fanns med i paketet så kanske det skulle vara en idé att se vad för fel den rapporterar.

Jag har ett liknande om än mindre problem. Ibland vaknar min iMac 17" från vila mitt i natten vilket kan vara lite jobbigt om man inte hunnit somna. Men det är ett litet problem, varför jag tar upp det är därför att jag misstänker att skälet är spänningsfall i elen. Detta efter att den ibland går igång när jag tänder eller släcker ljuset på toaletten. Då min lägenhet bara har två faser (?) ligger rätt mycket på samma fas som datorn. Vilket troligen ger problemet.

I korthet menar jag att det kanske inte är glapp i väggkontakten eller datorn utan vanliga spänningsfall som gör att datorn startar om, då även du verkar köra rätt mycket på samma fas. Testa att köra den på en mindre belastad fas, om du har en sådan.

Någon med elektikerkompetens får gärna bedöma rimligheten i mitt resonmang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 13:24

Det där med elen kan nog vara värt att kolla upp.
Vi har lite "lustigheter" med elen här. Vi köpte lägenheten för några år sedan. Vi har hittat två väggkontakter utan ström. Fyrdubbla ledningar på vissa ställen, övermålade i varierande grad. Dessutom är hela lägenheten ojordad, utom kök och badrum. Det är ett sekelskifteshus som varit hyresrätt med flera olika ägare som inte tagit något genomgripande ansvar. Sist jag skulle byta tak-kontakt visade det sig vara blyad ledning med tyg/tjärspunna ledare... Bara att dra nytt.

Men, trots detta, är jag tveksam till om det är spänningsfall. Inget händer när olika prylar startar, inte ens kyl/frysen. Vi har inga problem med att proppar går eller att kablar blir ljumma.

Inga andra grejor verkar lida av problemet. Dessutom verkar tidpunkterna inte ha nåt sambant med något.

Dessutom har jag använt samma uttag sedan vi flyttade in. Inga särskilda prylar har kopplats in det senaste halvåret. Det senaste som bytts är faktiskt att jag sålde min gamla iMac G4 och kopplade in denna iMac G5 i juni.

Det jag skulle kunna tänka mig är att det i så fall är något som stör strömmen, dvs ”skitig” ström. Jag har faktiskt ett sådant filter liggandes i en låda. Men, det funkar bara i jordade uttag…

Hehe…jag sa ju att jag inte begriper det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 13:25

Just det. Kan tillägga att jag kört AHT (Apple Hardware Test) nu under lunchen. Jag körde ett utökat test. Resultatet? "Passed" så klart. Ska man bli glad eller ledsen, det är frågan...

Vi hade det problemet med vissa USB-tillbehör, för länge sedan visserligen. Ett antal iMate, för quarkdonglar med ADB, gick åt. Varje gång en sådan gick sönder gick det inte att stänga av datorn utan den bara startade om hela tiden. Om jag inte missminner mig har andra USB-tillbehör kunnat orsaka samma problem.

Mitt förslag är att testa att dra ur USB-tillbehör om något har hänt där.

Detta är säkert inte problemet med du har ju provat de flesta andra felområden.

/ Jerker

Har du zappat PRAM vid uppstarten, kan knappast skada att se om något ligger och hittar på dumheter i parameterminnet... dvs. hålla ned Control samt S vid uppstarten och låt det ljuda 2 ploing innan du släpper tangeneterna. Tror det under OS9-tiden var så att vissa programerare använde ställen på disken (menar nog på själva RAM-minnet) som inte var tänkta för detta... och då kunde underligheter inträffa... då hjälpte det att zappa PRAM. Om någon tycker att man inte bör göra sådant så får dom gärna skriva det, vet att vissa avråder från att nollställa/zappa på moderkortet. Kan NVRAM spöka och uppvisa de fel som beskrivits. Skulle det vara värt att resetta bl.a NVRAM via Open Firmware ??? Fast kanske du innan det skulle använda dig av den garanti som du väl fortfarande har kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-16 07:07

Jaha…då vet man i alla fall att det inte har något med skärmvilan att göra. I går kväll startade den om tre gånger och i natt minst en gång (kl 4:56 var senaste gången enligt uptime).

Då kan man exkludera det i alla fall. Nu till nästa steg.

Det var verkligen fina tips Ni har! Zappa Pram är ju en klassiker, men den får nog vänta lite. Det känns lite radikalt i detta läge. Lite senare kanske. Innan jag provar en omformattering.

Byta väggkontakt är inte så dumt. Det är hyfsat enkelt också. Alla pryttlar går ju på samma kontakt så en 10m skarvis ut till hallen borde vara tillräckligt långt bort för att inte riskera att hamna på samma ledare. Det är ju lite lustigheter med elen som sagt. T ex går en propp till 1 ½ rum ibland eller en propp till halva rummet. Fast det är klart, det är nog 2-fas i hela lght. Det har aldrig funnit en extra tredje fas för t ex spis/kyl/frys eftersom vi har gasspis/gasugn.

Nej, jag tror att jag provar med USB-grejorna faktiskt. Jag upptäckte nämligen lite problem med scannern i går. Datorn kunde inte hitta den utan en omboot. Mysko. Men, jag rycker ur scannern och avinstallerar programmet. Det är faktiskt inte helt omöjligt att det är den eftersom det är en Agfa scanner, en e25, som inte tillverkas längre. Programvaran uppdateras inte längre heller.

Ur med scannern…och vänta…

Det är tur att den inte verkar starta om när jag arbetar vid datorn. Då hade man nog blivit tokut i rödaste rappet…

Det är ju faktiskt lite skumt att den startar om när du inte sitter vid datorn. Det borde ju tala emot något typ av externt elfel. Det känns som ett mjukvarufel som inträffar efter en tids inaktivitet. Du har inga haxies installerade alls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-16 14:22

Mysteriet tätnar...gåtan kvarstår.

I morse hade jag kopplat ur scannern. Ca kl 09:15 startade maskinen om tre gånger. Men! Dessa gånger satt jag vid datorn och jobbade. Plopp! Allt försvann helt plötsligt! Ingen liten badboll som spökade en sekund innan. Jag satt och jobbade i Word med Mail och Safari igång. Inget märkligt alltså. (Jodå, autospara har jag satt till 1 minut, tack och lov!)

Jag kopplade ur varenda USB-pryl. Allt går via en hub så den drog jag ur. Bara tangentbord och mus kvar.

Jag har kollat systemloggarna för att se om jag kan hitta något. Visst, lite cups-trams och lustiga inställningar men absolut inget som kommer precis innan en omstart. Inget verkar gå i error. För att vara på den säkra sidan så jag rensade skrivarinställningarna innan jag bootade om burken själv.

Så för en liten stund sedan tog jag en kopp te och några hembakta pepparkakor. (Jul är gott!) Då passade den lilla gynnaren på att starta om bakom ryggen på mig igen!

Så fyra gånger har det hänt idag.

Nu ska jag dra en 10m skarvsladd till ett jordat uttag i köket och koppla in spänningsfiltret.
Fortsättning följer.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-17 09:16

Jaha...det var inte strömmen heller. Trots ett spänningsfilter så bootade datorn om i går. Dessutom är alla USB-grejjor och skrivaren fortfarande bortkopplade.

Problemet verkar finnas inne i datorn. Något mjukvarutjafs uppenbarligen. Men vad?

Tja, haxies och haxies. Visst det finns en massa program på datorn, men inga sk haxies. Inget som "trixar" med t ex dockan eller systemet. Det närmaste var nog PithHelmet men det avinstallerade jag för någon vecka sedan så det finns inte kvar.

Det blir nog till att formattera burken och installera om. Men, det måste vänta. Min externa hårddisk rymmer inte allt som ska backupas. Dessutom tar det minst en heldag att få tillbaka allt med installation av program osv. Sådan bör man "egentligen" göra styckvis med backup emellan för att se om det är något av dem bråkar. Orkar man det...?

Man kan ju invänta t ex 10.4.4

Men ärligt talat, är det inte dåligt att det inte står i någon logg att en omstart har begärts och av vilket program/användare? Någonstans borde det loggas annars känns det som om omstartsfunktionen ligger för "ytligt".

Ok, då var det inte ett externt elfel. Men det förefaller vara ett elfel ändå, dock internt, det kan vara något tjall med battaggregatet. Det skulle förklara att den startar om utan att lämna några krasch- eller fel-rapporter olika loggar. Det låter som elen plötsligt stryps och datorn då startar om.

I och med att du plockat bort all USB, skyddat för spänningsfall, verkar det som felet ligger i själva datorn, hårdvara eller mjukvara. Och då du kört AHT och klarat dig, verkar det tyvärr så att det handlar om nättagget.

Eller någon mjukvara, men avsaknaden av felmeddelanden är oroande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 21:48

Sådärja, dags för en liten uppföljning, kanske...

Helgerna har passerat och jag har väntat på en ny hårddisk i nästan tre veckor. (Urk...)

Jag behövde en ny, extern 300Gb-are för att kunna göra en backup av Macen och sedan installera om systemet och alla programmen.

I tisdags fick jag äntligen den. ItService (Dialect) sköt fram leveransen 3-4 ggr innan jag hävde ordern. Det gjorde också Webhallen. Till sist fick jag en direkt på MyCom. Men det tog nästan tre veckor inalles. Under denna tid startade Macen om sig själv kanske 3-4 ggr totalt så det kändes inte så akut.

Nåväl, en total backup gjordes i veckan som gått. Jag formatterade interna hårddisken och installerade alla program snyggt och fint från original CD, inte från backupen alltså. Det tar tid, 2-3 dagar innan alla gigabyte var flyttade och serienummer inknackade.

Jag uppdaterade allt till senaste version etc etc och tankade hem OS X v 10.4.4.

Allt var lugnt i ca tre dagar. Tills idag.

Sedan kl 13 har datorn startat om fyra gånger. Vid alla tillfällena satt jag långt bort från datorn och hörde bara omstartsljudet. Söndag är vilodag...

Suck, i morgon ringer jag till "doktor" Dicom för att få "patienten" inlagd...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 22:19

Jag tror att det spökar.

Lite retsamt, nyligen skrev jag att jag inte har detta problem... nästan som att min iMac rev. 2 2Ghz hörde detta för ikväll så startade den om 2 gånger inom loppet av 4-5 minuter. Förvisso har det härom kvällen stormat rejält med 2 strömavbrott under några timmar... kanske jag skulle satsa på en UPS för att gardera mig mot spänningsfall. Satt och pratade i telefonen när den startade om, inga lampor blinkade men GISSAR på att det blev ett microskopiskt dipp i spänningen... surt. Larsal som är min chef har lite till och från spänningsfall ute på den ö som han bor på - tror att han sluppit ifrån detta med en UPS.

Skit också, skulle skriva ett ytterligare svar och då startade burken om för 3:e gången... tyckte även att jag hörde hur oljepannan startade om av spänningsfallet, kan iof ha hört fel. Borde man inte kunna ringa sin el-leverantör och höra om dom vid exakta klockslag har haft spänningsfall - ja dom om några borde väl kunna ha loggfiler, eller ? Fråga till Kimpa, bor du på landet eller i en stad... frågar för att jag inbillar mig att det på landet är en aningen mer vanligt att det kan bli spänningsfall. Någon som vet en enkel UPS, ja priset alltså, som klarar precis korta spänningsfall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 15:47

Olle: Mycket tråkigt att höra att du också har problem. Du har verkligen min sympati.
Jag bor mitt på Kungsholmen, Stockholm....tyvärr...

Men, borde vi inte ha problem med fler, andra, saker om det är el-fel? Jag har ju provat med strömfilter i jordat uttag. Dessutom hade jag inga problem med G4:a iMacen som satt i samma uttag.

Ringde Vattenfall fast 2 timmar efter att rätta personerna fanns där för att svara, ville få bekräftat ifall dom kunde se ifall det varit spänningsfall på nätet... ska försöka få tid över under morgondagen och se om min teori håller. Ska ta och lusläsa Apples diskutionsforum OM det förekommer fler som har samma problem. När jag kom hem från arbetet så berättade sonen att iMacen hade startat om 6-7 gånger under dagen... är liksom inte roligt längre

Att jag har jordfelsbrytare (för hela huset) som inte reagerar över problemet hör förmodligen inte till som en eventuell felkälla.

Så dog den till slut, min vackra iMac.... dog är kanske att ta i men de omotiverade omstarterna ledde till följande after samtal mea Apples kundservice:

1. Resetta SMU enligt apples dokumentation - hälpte inte
2. Köra felsäkert läge - hjälpte inte
3. Skapa nytt användarkonto och köra med detta - hjälpte inte

I det läget och de få stunder som det var liv i den så räddade jag allt som räddas kunde till en lös fw-hårdisk, dvs. musik, bilder, webbsideprojekt under arbete samt lite annat smått och gott.

Formaterade om iMacen, med resultater att vid omisntallationen så stängde den av sig när första skivan förmodligen hade nått sitt... ja den startade om 2 gånger och när andra skivan så skulle fortsätta så stängde den av sig igen. Fick då nog och packade ned allt. I samråd med Apples kundsevice så kör jag den under dagen till Macforums "AppleCenter" för lagning & åtgärdande. Noterade att dv-skivorna var obehagligt varma.

Sånt´e livet... får köra med Powerbooken så länge

Olle

Det har pratats lite om el!

Det är ju alltid svängningar med elen, dvs man har inte alltid 240V, kanske har Imac:en lägre tollerans, dvs den kanske "känner" det som ett strömavbrott om den faller under 220V eller liknande, medans andra saker har större tollerans, det kan kanske vara värt att kolla med en Voltmeter om det "svänger" mycket?

en liten tanke bara.

Lycka till med era Imac:ar, jag beklagar det inträffade.

Efter som jag hade hem Vattenfall för provmätning i samband med att jag igår kväll hade bara glödspänning i ett par av rummen så visar de 3 utbytta propparna (huvudcentralens skåp) 223, 225 samt 225 volt) så där lär problemet knappas ligga för min del. Det var en av de 3 16-volts ( eller heter det watt, skit samma sockeln är grå ) Han gjorde som elektriker inte får gör, dvs. ploppade loss det lilla glasskyddet dom är utanför proppen och kunde då provmäta och konstatera att allt var som det skulle, han promätte även där samhället har sin elcentral.

Ett råd för att slippa problem med strömen är att några gånger varje år efter-dra propparna för att slippa små problem. Hur som så är nu iMacen hos MacForum och beräknas vara fixad om 1,5-2 veckor... tur att jag även har en PB 12" med lös 17" skärm.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-28 00:07

Hm, och jag som funderade på att köpa en iMac - bara för säkerhetsskull, i fall att min Powerbook 15 skulle gå sönder...nu är Olles PB en riktig räddning.

Är trots allt fortfarande sugen på iMac men vet inte om jag vill ha Intel iMac - har ganska många program som jag inte tror klarar av den ännu. Ska läsa mer i forumet och kolla vad folk säger.

Lycka till ni två

Ursprungligen av homesick:

Är trots allt fortfarande sugen på iMac men vet inte om jag vill ha Intel iMac - har ganska många program som jag inte tror klarar av den ännu. Ska läsa mer i forumet och kolla vad folk säger.

Jag skulle inte tveka med att köpa en IntelMac... varför inte skapa en tråd där du listar de program som du ser som nödvändiga att kunna använda. Jag var inne i en butik som fått den nya burken... ja den finns inte ute i stälva lokalen ännu och dom testade programmet iSquint på den nya och gammla iMacen. Dom hade en fil som skulle spelas på den nya iPoden. Den förra iMacen tog 24 minuter på sig att göra om filen och den nya iMacen med Intelprocesor klarade av detta på 17 minuter. Jag tar och skapar en tråd som jag döper till "Prestandaförluster med Rosetta" och så kan vi se hur långsammare icke binära program blir.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-28 12:23

Det blir kanon, såg att du startade tråden "Prestandaförluster..."

Du menar väl att jag startar en tråd där jag frågar i fall att de här & de där programmen skulle fungera på en INtel Mac.

Jag kanske inte ska vara lat - jag kollar på deras hemsidor först, läser eller frågar supporten om det inte står något.

Då kan jag egentligen komma med en liten "redovisning" i forumet. Tråden kan kanske heta "Dessa är uppgraderade/fungerar med INtel Mac" så kan folk fylla på med sina. Något annat förslag om vad ska vi kalla tråden?

Bevaka tråden