Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacNytt blir tidning

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sverige får en ny tidning för Macintosh-användare med namnet MacNytt. Patric Malm blir ansvarig utgivare.

Vi har varit i kontakt med Patric Malm och har nu fått en officiell kommentar:

Macnytt - tidningen kommer till en början innehålla en axplock av innehållet från siten. Vi kommer bland annat kunna läsa dom viktigaste nyheterna och om hård- och mjukvarutester som MacNytt.com testat. Det kommer också finnas med en frågesida som kommer innehålla frågor om mac som en tekniker hjälper till att svara på.

I Dagens Media står det dock tydligt att den nya tidningen ska fungera som reklamkanal för återförsäljaren Äpplepaj AB som Patric är delaktig i.

Första numret kommer ut till sommaren.

99mac har talat med Nils Holmlöv på MacWorld/IDG och fick följande kommentar: "Vi välkomnar tidningen MacNytt och tycker det är jättekul att fler satsar på landets Macanvändare. All konkurrens gör att vi måste jobba hårdare med MacWorld och det är bara positivt för alla."

Dagens Media hade artikeln

- du läste det först på 99mac.com -

[ 12. mars 2003, 10:04: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ja före Macnytt.com iaf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-12 11:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
I Dagens Media står det dock tydligt att den nya tidningen ska fungera som reklamkanal för återförsäljaren Äpplepaj AB som Patric är delaktig i.

Blir det inte en enda stor reklamblad för företaget?
Kan en sådan tidning göra ett objektivt test av produkter de säljer?
Det tror jag inte.
Jag är tveksam att Mac användare behöver en reklamblaska till.
Ser det inte som en konkurrent till MacWorld.
Nyheter där blir lika färska som i MacWorld om inte tidningen släpps en gång i veckan.
Men annars lycka till. Vi får väl se.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 11:44

Jag tror det kommer bli riktigt bra. Konkurrens brukar få ett för kunden bra resultat. Sen får man väl köpa ett provnummer och sedan fatta beslutet om vilken tidning man vill läsa. Kul namn förresten.

Det är ju i.a.f välkommet med en ny tidning. MacWorld behöver konkurrens och ja, jag är övertygad om att det finns plats för fler tidningar.

Vad som gick fel med MacPressen kan jag inte förstå.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Delirium:
Jag tror det kommer bli riktigt bra. Konkurrens brukar få ett för kunden bra resultat. Sen får man väl köpa ett provnummer och sedan fatta beslutet om vilken tidning man vill läsa. Kul namn förresten.

Bra för kunden brukar det vara, det trodde vi att Macpressen var också. Vad hände? Just det, IDG köpte upp konkurrenten som var farlig. Tänk om Macnytt-tidningen blir så bra så att IDG känner pressen på sig att de verkligen måste köpa upp dem också?

IDG kör lite M$-taktik, de köper upp det som kan hota dem. Inte det som gynnar dem, utan det som är farligt. Man köper upp, sen lägger man ner. Fast på den fronten är M$-bättre. De lägger sällan ner något de köper upp till skillnad från IDG

Alltså hallå. MacNytt lär ju knappast inte konkurrera med MacWorld. Glöm bort det.
För det krävs följande:

- Spridning via butiker såsom Pressbyrån, Kiosker o.s.v.

- Riktad reklam mot målgruppen Reklambyråer, Mediaskapare och vanliga användare

- Någorlunda proffsig layout

- Någorlunda svenska (inte ord som "skit" i tester, eller användande av "jag_tycker_så!")

M.m

Den kommer vända sig till en viss liten skara, no more, no less.

Men som sagt, suprise us.

p.s får man skicka in politiska frågor?
p.s

[ 12. mars 2003, 12:43: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Det är ju i.a.f välkommet med en ny tidning. MacWorld behöver konkurrens och ja, jag är övertygad om att det finns plats för fler tidningar.

Vad som gick fel med MacPressen kan jag inte förstå.

MacPressen gick dåligt ekonomiskt - svårare än så är det inte. Jag citerar mig själv:

Sanningen bakom MacWorlds "uppköp" av MacPressen ser nog lite annorlunda ut om man känner till alla fakta. 99mac har inte skrivit om detta för det kändes fel.

MacPressen gick väldigt dåligt ekonomiskt - dom tappade en stor del av sina prenumeranter (titta på officiella RS/TS siffrorna) och när större delan av Macåterförsäljarna & Apple slutade annonsera så...

Jag känner inte till summan för att köpa upp MacPressen men den var nog inte speciellt stor.

IDG/MacWorld ser nog en stor fördel med att vara enda tryckta Mactidning - vilket ger dom en möjlighet att sätta annonspriserna mer fritt. Någon som sett priset för en helsida?

Du hittar diskussionen här:
MacWorld död?

Egentligen ser jag inte vitset med att trycka artiklar och tester som varit publicerde på webben i en tidning. Alla kommer ju redan att ha läst dessa, innan tidningen ens hunnit gå i tryck. För att en tidning ska bli intressant måste den väl innehålla nytt material. Artiklarna blir inte roligare att läsa en andra gång bara för att de står på ett papper.

Men jag håller med Nils om att konkurrens på ett eller annat sätt gynnar oss alla. Konkurrens är en av grundstenarna i en lyckad marknadsekonomi.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Bra för kunden brukar det vara, det trodde vi att Macpressen var också. Vad hände? Just det, IDG köpte upp konkurrenten som var farlig. Tänk om Macnytt-tidningen blir så bra så att IDG känner pressen på sig att de verkligen måste köpa upp dem också?

IDG kör lite M$-taktik, de köper upp det som kan hota dem. Inte det som gynnar dem, utan det som är farligt. Man köper upp, sen lägger man ner. Fast på den fronten är M$-bättre. De lägger sällan ner något de köper upp till skillnad från IDG

Rätt ska vara rätt tycker jag, och det är några saker som jag reagerar på i det här inlägget:

1. Alla typer av sammanslagningar förutsätter att det finns både en säljare och en köpare. Macpressen kontaktade IDG och vi kom fram till en överenskommelse.

2. Det fanns inte plats för två tidningar som Macpressen och MacWorld på den svenska Macmarknaden. Även om Macpressen inte hade köpts av IDG hade det ändå bara funnits en Mactidning i dag.

3. Vi la inte ner Macpressen, vi slog ihop Macpressen med MacWorld. Den tidning vi gör idag är annorlunda än både Macpressen och MacWorld.

Självklart är inte en tidning sammma sak som två tidningar, och tycker man att det finns ett egenvärde i att det publiceras två tidningar så tycker man rimligtvis att situationen idag är sämre än den var innan sammanslagningen. De flesta läsarreaktioner vi har fått på den nya tidningen är dock väldigt positiva, och menar att sammanslagningen gick över förväntan.

Nu får vi se vad Patric med flera kan få till. Jag önskar dem all lycka till med projektet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- du läste det först på 99mac.com -

Nä, jag läste det först på Dagens Media.

he he

Välkommet!
Man kan ju inte ha datorn med sig överallt hela tiden. En tidnig som får ligga på jobbet är ju den perfekta "sharing foldern ".. (indirekt påverkan)

Hoppas detta kan ta ett helt nytt grepp på vad en tidning kan innehålla. Våga ta ut svängarna!

Snyggt samlat tester, felsöknings metoder, tips &trix, nybörjar tips så väl som för den mer avancerade användaren.
En "mac Bibel" 4 gånger om året!
kombinera uppslagsverk och tidning med länk tips mm.
Skrytig mac marknads föring bör ju ingå som en stående punkt. "It works"
Livstil kolumn?Insändare mm.

Ser fram emot det första feta exemplaret.!

Lycka till!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Egentligen ser jag inte vitset med att trycka artiklar och tester som varit publicerde på webben i en tidning. Alla kommer ju redan att ha läst dessa, innan tidningen ens hunnit gå i tryck. För att en tidning ska bli intressant måste den väl innehålla nytt material. Artiklarna blir inte roligare att läsa en andra gång bara för att de står på ett papper.

Vad tror du om mitt lilla inlägg martin? Detta kunde ta bort "inaktuell" stämpeln?? bara spånade på liksom..

Men jag håller med Nils om att konkurrens på ett eller annat sätt gynnar oss alla. Konkurrens är en av grundstenarna i en lyckad marknadsekonomi.

/M

Vad var det som gjorde att MacPressen föll ifråga om läsare etc?

Var det konkurrens med utländska tidningar?

Kan det ha varit att MP och MW var för lika varandra ifråga om innehåll och därmed konkurrerade om samma läsare?

Vilka tidningar och medier bytte MacPressens läsare till?

Vore intressant att veta.

Däremot tror jag starkt på en ny tidning som satsar på andra grepp än MacWorld, d.v.s inte försöker göra en "MacWorld nummer 2".

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-12 19:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Vad var det som gjorde att MacPressen föll ifråga om läsare etc?

Var det konkurrens med utländska tidningar?

Kan det ha varit att MP och MW var för lika varandra ifråga om innehåll och därmed konkurrerade om samma läsare?

Vilka tidningar och medier bytte MacPressens läsare till?

Vore intressant att veta.

Jag prenumerade ett tag på båda, men slutade med MacPressen efter några år. Tyckte den var lite för rörig i upplägget och alldeles för många dåligt översatta tester.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ja före Macnytt.com iaf

...och det var ju inte första gången precis...

  • Medlem
  • 2003-03-12 19:34

Cool... jag skall prenumerera.....

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-03-12 19:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Delirium:
Jag tror det kommer bli riktigt bra. Konkurrens brukar få ett för kunden bra resultat. Sen får man väl köpa ett provnummer och sedan fatta beslutet om vilken tidning man vill läsa. Kul namn förresten.

Bra för kunden brukar det vara, det trodde vi att Macpressen var också. Vad hände? Just det, IDG köpte upp konkurrenten som var farlig. Tänk om Macnytt-tidningen blir så bra så att IDG känner pressen på sig att de verkligen måste köpa upp dem också?

IDG kör lite M$-taktik, de köper upp det som kan hota dem. Inte det som gynnar dem, utan det som är farligt. Man köper upp, sen lägger man ner. Fast på den fronten är M$-bättre. De lägger sällan ner något de köper upp till skillnad från IDG

Jora, Microsoft är mästare att köpa upp konkurrenter som de sedan bara petar in i organisationen. Inte bara IDG som gör det. Men så gör väl även Apple? Logic går ju inte att köpa för PC längre om jag inte missminner mig helt? Det om något är väl att köpa upp ett hot för att sedan lägga ned programmet på den marknaden. Eller tvinga dem att köpa en Mac.

Sånt är livet i den del av världen som vi lever i ... synd bara att ingen köper upp Microsoft och lägger ned dem. Det hade varit fest det.

Jag verkar höra till en av de få personerna på detta forum som faktiskt gillar tidningen MacWorld. Ok, nyheterna har man hunnit läsa flera veckor innan de publiceras. Men det är ju inte MacWorld´s fel, det beror på att hänger på de amerikanska nyhetssiterna för jämnan.

MacWorld är enligt mig en mycket välskriven tidning, med intressanta tester, artiklar och reportage. En stor del är överstatt från den amerikanska tidningen, men eftersom jag nu inte har den amerikanska förlagan, så tycker jag det är intressant att läsa artiklarna på svenska. Vidare är jag imponerad av den höga trycktekniska kvaliteten på tidningen. Vad jag kan minnas var MacPressen på långa vägar lika välproducerad ur en rent tryckteknisk synvinkel. Dessutom gillar jag tidningens layout, jag tycker den (till skillnad från vissa andra IDG-tidningar) är stilren, och strukturerad. MacPressen var en salig röra i jämförelse.

Visst har MacWorld nackdelar, exempelvis macworld.se, som tvärt emot tidningen känns rent av amatörmässigt skött. Men webbsidan är inte MacWorlds kärnverksamhet, så jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket om att macworld.se inte lever upp till kraven som jag har på en perfekt webbplats.

Jag tror MacNytt kommer få det mycket svårt att konkurrera ut MacWorld. Det den enda rätta vägen för MacNytt är enligt min mening att de nischar sig för ett visst segment. De måste göra något helt annat än vad MacWorld är idag.

/M

[ 12. mars 2003, 20:02: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

  • Medlem
  • 2003-03-12 20:34

Jag tycker också att Macworld är snygg och ganska intressant. De olika expertfrågelådorna (video, ljud etc) brukar vara bra. Fast den kan vara lite tråkig och på lite låg nivå ibland.

Jag hoppas att Macnytt-tidningen kan satsa på lite mer avancerade och utförliga tips och genomgångar. Samt att den gärna är lite roligare än MW.

<Jag verkar höra till en av de få personerna på detta forum som faktiskt gillar tidningen MacWorld.>

Jag har prenumererat i 3 år nu. Gillar MacWorld. Valde faktiskt bort MacPressen, vilket många med mig verkar ha gjort. Dock tyckte jag att tidningen vart bättre efter sammanslagningen.

Dock kul med en mac-tidning till.

MacWorld rules!

Den man älskar agar man, jag brukar slå min Mac i huvudet med MacWorld...

Lycka till säger jag så klart, men vad det blir får man väl se. Det blir intressant att se vad profilen blir. Om den kommer sällan så blir aktualiteten dålig, och då bör innehållet bli därefter. Mer om hur man gör än senaste nytt, kanske? Och en del summeranden av gångna kvartalets stora händelser, men i efterhand snarare än som nyheter.

Blir det bara en annonsgrej så finns det inte så stor anledning till upphetsning, men vi får väl se.

Jag ska starta en poll angående MacPressen och varför den valdes bort. Ses i polls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-13 11:27

Att vi skulle konkurrera med MacWorld är något som Martin hittat på. Det finns ingen möjlighet för oss att göra det på tidningssidan, särsklit inte som vår planerade utgivningstakt blir 4 nummer per år och vi saknar anställd personal. Något som folk verkar missa alltför ofta.

MacNytt är och förblir ett frivilligjobb av ett flertal hängivna entusiaster. Tidningen kommer inte bli något anorlunda. Tidningen blir ett nytt sätt att sprida det vi gör på sajten. De flesta som använder Mac besöker inte sajterna på nätet och mycket av det vi gör har ett beständigt värde som passar i en tidning även om den har låg utgivningstakt. Krönikor, tester, längre artiklar, viktiga nyheter, programtips, reportage osv.

MacWorld ser sin sajt som en väg att locka folk till att köpa tidningen. För oss på MacNytt kommer det bli tvärt om. ApplePaj säljer Mac-tjänster och MacNytt-sajten är ApplesPajs showcase, och tidningen kommer bli MacNytt-sajtens showcase.

Vi har inga AOL Time Warner-planer för att ta över världen. Detta är ytterligare ett sätt att sprida lite glädje bland Mac-användare på svenska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-13 11:37

Jag är tämligen övertygad om att vi kommer hålla tidningen lika reklamfri som sajten MacNytt är idag. Risken att vi kommer förlora integritet pga vi skulle krypa för annonsörer är obefintlig, vi kan stöta oss med de flesta om det skulle behövas och framförallt så kommer tidningen bara innehålla redaktionellt material. Som Dagens Media skrev så kommer den tillverkas och distribueras så billigt som möjligt, och kostnaden för en prenumeration kommer hållas på ett absolut minimum. Meningen är som sagt inte att tjäna pengar på den utan för att locka folk till sajten.

MacNytt är en community som vill ha en dialog mellan Mac-användare. Tidningar funkar inte så..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henrik:
Att vi skulle konkurrera med MacWorld är något som Martin hittat på.

Ta det inte för allvarligt - jag ville mest göra Er tidning känd och det faktum att ni faktiskt blir den andra Mac-tidningen på svenska marknaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-13 12:07

Vi tar det inte så allvarligt, men ditt sätt att haussa tidningen kommer göra många besvikna, och det är ju inte bra. Bättre att skriva så som saker och ting faktiskt förhåller sig än att fantisera och bygga luftslott.

Men, faktum kvarstår, lanserar man en Mactidning på en marknad där det bara finns en enda tidning av dess sort, så konkurrerar man med varandra. Hur man än vrider på det. Så stor skillnad kommer det nog inte vara på tidningarnas innehåll ändå.

Sen kan man naturligtvis konkurrera på olika sätt och vis.

[ 13. mars 2003, 12:23: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Bevaka tråden