Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra böcker för Obj-C utvecklare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 19:19

Hej!

Jag har nyligen införskaffat en PowerBook, och vill lära mig Obj-C / Cocoa. Jag har bra koll på "vanliga" C, C++ och Java, men syntaxen i Obj-C är ju riktigt skum. Jag har läst en del på developer.apple.com, men tycker det är trevligare att ha en referensbok man kan bläddra i (kalla mig gamaldags om ni vill ). När det gäller Cocoa har jag inte hittat någon bok som är nyare än denna, som bara täcker 10.2.X.

Är det någon som har några tips på vettiga böcker?

/Markus

Oxå från Hillegass (och Dalrymple): Advanced Mac OS X Programming.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 20:21

Den ser fin ut, får bli en beställning på den. Men hur är det med Cocoa och de andra Core* API'erna? Finns det några bra texter som behandler dem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-15 21:20
Ursprungligen av Malakim:

När det gäller Cocoa har jag inte hittat någon bok som är nyare än denna, som bara täcker 10.2.X.

Den boken har jag i andra upplagan - och då är den uppdaterad för 10.3 och Xcode.

På den Amazon sida du länkade till fanns under rubriken "Perfect Partner" en referens till "Programming in Objective-C". Jag vet inte om det är den perfekta partnern men jag tycker den är ett utmärkt komplement till Hillegass bok.

"Programming in Objective-C" är fokuserad på Objective-C språket och Foundation delen (NSString, NSArray och liknande, icke gui, klasser) av Cocoa ramverket. Detta gör att de två böckernar inte överlappar varandra så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-16 14:44
Ursprungligen av jocked:

På den Amazon sida du länkade till fanns under rubriken "Perfect Partner" en referens till "Programming in Objective-C". Jag vet inte om det är den perfekta partnern men jag tycker den är ett utmärkt komplement till Hillegass bok.

"Programming in Objective-C" är fokuserad på Objective-C språket och Foundation delen (NSString, NSArray och liknande, icke gui, klasser) av Cocoa ramverket. Detta gör att de två böckernar inte överlappar varandra så mycket.

Beställde precis den från Internetbokhandeln, som faktiskt var billigast. får återkomma med synpunkter.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 18:18
Ursprungligen av Ylan:

Beställde precis den från Internetbokhandeln, som faktiskt var billigast. får återkomma med synpunkter.

Vänligen, Ylan

Gör gärna det! Hade varit intressant att höra vad du tyckte om den.

/Markus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-25 19:41
Ursprungligen av Malakim:

Gör gärna det! Hade varit intressant att höra vad du tyckte om den.

/Markus

Några synpunkter vid första mellantiden, för att tala alpint. Har kommit till kapitel sex på stulna stunder mellan barnsövning, förvärvsarbete och relationsvård, och måste säga att jag älskar boken.

Det jag finner så bra med den är att jag redan på sidan 29 programmerar objektorienterat, vilket innebär att många av övningarna som krävs för att få grepp på syntaxen i C, utförs inom Objective-C:s ramar, objektorienteringen lastas inte på i efterhand. Detta möjliggörs delvis med strategiska, pedagogiskt motiverade lögner eller förtiganden. Författaren vägrar (hittills) konsekvent att tala om pekare, utan visar bara hur syntaxen ser ut, och skriver helt frankt att läsaren inte skall bry sin lilla skalle än. (Or words of that effect! )

Tidigare erfarenheter av litteratur om objektorienterad programmering, har varit att författaren har försökt förklara egenheterna hos det procedurella språket C medan objektorienteringen har svävat (ovanför förklaringen av t. ex. structs) på ett teoretiskt, närmast filosofiskt plan. Jag har funnit det svårt att koppla resonemangen kring objektorientering till programmeringens nitty gritty. Så icke i Programming in Objective-C.

Som ni förstår av mitt inlägg, är jag inte helt utan bakgrund, men förutom ett mycket enkelt registerprogram i C i gymnasiet för snart tjugo år sedan och enklare övningar i Pascal något år senare, har jag bara skrivit några enkla matematikrutiner från övningarna från någon tutorial funnen på www. Jag är övertygad om att denna bok fungerar för en nybörjare.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-29 00:52
Ursprungligen av Ylan:

Beställde precis den från Internetbokhandeln, som faktiskt var billigast.

Och på Adlibris kostar den 296:- mot 336:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 07:39

Vet inte huruvida det var en äldre upplaga, men jag fick sista billiga exet för SEK 217:- + SEK 19:- frakt.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-12-28 17:54

Jag slog till och beställde "Programming...", tillsammans med "Objective-C Pocket Reference". Nu ska jag bara ta mig igenom "Programming in Objective-C" innan jag ger mig på mer avancerad övningar i Cocoa.

/Markus

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-12-29 23:22

Ylan: Kan denna bok passa för en Perl-hacker som blivit sugen på att kika lite närmare på att skriva lite enkla OS X-program?
Perl är jag rätt så hemma i, annars var det senaste jag läste i programmeringsväg 5 veckor C++ på gymnasiet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 00:13
Ursprungligen av nillon:

Ylan: Kan denna bok passa för en Perl-hacker som blivit sugen på att kika lite närmare på att skriva lite enkla OS X-program?
Perl är jag rätt så hemma i, annars var det senaste jag läste i programmeringsväg 5 veckor C++ på gymnasiet...

Absolut! Utan att ha någon större insikt i Perl, är jag säker på det. Eftersom du prövat på C++, är du medveten om att du får ta hand om din minneshantering själv, samt om vad objektorientering är.

Om du vill skriva mycket enkla program kan ju annars Applescript Studio vara ett alternativ.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 11:57
Ursprungligen av nillon:

Ylan: Kan denna bok passa för en Perl-hacker som blivit sugen på att kika lite närmare på att skriva lite enkla OS X-program?
Perl är jag rätt så hemma i, annars var det senaste jag läste i programmeringsväg 5 veckor C++ på gymnasiet...

Boken förutsätter ju egentligen inga större programmeringskunskaper, utan håller en hyffsat låg nivå, iaf i de 3-4 kapitel jag hunnit läsa igenom. Har du någon programmeringsvana bör det inte vara några problem att tillgodogöra sig kunsakperna.

/Markus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 13:20
Ursprungligen av Malakim:

Boken förutsätter ju egentligen inga större programmeringskunskaper, utan håller en hyffsat låg nivå, iaf i de 3-4 kapitel jag hunnit läsa igenom. Har du någon programmeringsvana bör det inte vara några problem att tillgodogöra sig kunsakperna.

/Markus

Nej, precis. De svårigheter som finns beror inte på boken, utan på den verklighet den förklarar.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-12-30 19:44

Låter fint.
Ylan: Så hög nivå var det tyvärr inte på den kursen vi hade, men jag tror inte jag bör ha några problem att sätta mig in i det där. Så det blir nog en beställning på den boken.

jag köper väldigt mycket böcker varje månad och använder www.bokfynd.nu för att hitta vart det är billigast, beställer dock inte från USA men från England funkar det väldigt bra. Ett bra tips!

1
Bevaka tråden