Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne och hårddisk till ny iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 20:46

Sitter just med fingret på beställarknappen för en ny iMac 21-tums iSight.

Visst är det så att jag sparar en hel del pengar på att köpa minne från annat ställe (typ http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070270 ) och även kanske en hårddisk?

3000 kr extra för 250 Mb mer utrymme kändes hyfsat magstarkt...

Slutligen: väljer jag att köpa trådlöst tangenbord+mus, då missar jag Mighty Mouse, eller hur? Man får inte både och antar jag?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-15 21:15

Jag köpte en 1 gig-modul från styggapojken och det fungerade perfekt, Mycket billigare än på AS. Jag tror att det var ett exakt identiskt minne från Samsung.

250 gig räcker långt och det går att i framtiden stoppa in en större HD. Eller varför inte komplettera med en extern senare. Då får man också bra backup-möjligheter.

Nej, man får inte både trådlöst och trådbundet.

Lycka till med köpet av en fantastisk dator!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 10:20

Om du ska sätta in HDn själv ska du kolla noga hur det är med garantin. iSight iMacarna har gjorts om till skillnad från de 2 tidigare versioner, där man kunde göra det mesta själv, utan att garantin ryker.

500 GB hårddiskar är dyra (även hos Dustins). Du kan få samma totala utrymme (ev mer) med en extern HD för mindre pengar. Å andra sidan säljer du den 250 Gig HD som kommer med iMacen får du lite pengar tillbaks. Kolla vad du kan få för en sån HD först.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 11:30

Det verkar inte vara ok att stoppa in en egen HD enligt garantin, och om man skulle stoppa in en 500 giggare och sedan få problem med värmen kommer Apple inte hjälpa till på samma sätt som om jag beställer 500 Gb direkt.

Det blir nog en barebones iMac 20-tum i vilken jag stoppar in 1 Gb extra minne själv. Kul med nya dator! Har hållt ut länge nog med min fina Cube (uppgraderad till 1.3 Ghz och 1,5 Gb Ram).

Jag kanske har drömt att 500 GB-diskar i en iMac inte fungerar... fast jag kan ha fel...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 12:48

Man kan beställa dem med 500 GB förinstallerat, så man får ju hoppas att det funkar...:-) Men med tanke på eventuella värmeproblem är kanske även en Apple-installerad disk onödigt att beställa. Även om Apple får stå för eventeulla reparationer är det ju besvärligt.

Kan någon vänlig själv hjälpa till att reda ut hur det är med fördelarna identiska RAM-stickor... Jag har hört att det ska gå snabbare om man har två likadana stickor, d.v.s. 512 + 512, hur fungerar det? När är 512 + 512 bättre än 512 + 1024, för vilka program och vilket typ av arbete är det bättre med lite mindre men snabbare och när behöver man prioritera mer minne?

Hoppas jag inte verkar för virrig, sitter mad fingret på köp-knappen nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-17 18:34

Jag undrar också om identiska RAM-minnen. Står på AS hemsida att det ger bättre prestanda. (om man läser om minnen när man skall beställa)

1
Bevaka tråden