Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pantherproblem på gammal beige G3:a

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har ett antikt problem som någon kanske kan hjälpa mig med:

I dag när jag hade lite mycket för tid över för mitt eget bästa fick jag för mig att jag skulle installera Panther på en gammal beige G3:a 266:a med 256 mb internminne som stod på vinden. Efter att ha snokat runt på nätet såg jag först och främst att det sades att det man måste installera en ny firmware på datorn innan det skulle fungera. Därefter såg jag att man skulle använda programmet XpostFacto. Efter att ha kollat upp det programmet tolkade jag det (i min enfald) som att det skulle sköta rubbet runtomkring, så jag kopplade ihop datorn och tutade och körde, utan att leta reda på ny firmware först.

Allt verkade fungera bra, jag valde den mest minimala installationen jag kunde (hdn är bara på fyra gb), och den jobbade sig igenom hela första installations-cdn. När den nästan var klar, och jag antog att det snart var läge för installationsskiva två, startade datorn plötsligt om, och efter någon minut kom en grå skärm upp, med en liten gammal glad Mac OS-gubbesymbol i mitten. Sedan hände absolut ingenting mer, hur jag än försökte.

Så min fråga är, vad gör jag nu? Kan jag boota om datorn från en Mac OS9-skiva på något sätt, formatera om rubbet, installera det gamla systemet igen och börja om (jag har ingen sån skiva hemma så jag har inte kunnat prova, men jag kan fixa en)? Eller är jag körd eftersom jag inte installerade ny firmware innan jag började?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-15 20:32

In med OS 9 igen bara.
Men 4GB disk... kan du inte få tag på en 20GB eller något.

OSX kommer gå hemsk slött på den där om du inte sätter in minst 128MB ram till samt ett grafikkort med minst 16MB VRAM.

Ursprungligen av Sidde:

In med OS 9 igen bara.
Men 4GB disk... kan du inte få tag på en 20GB eller något.

OSX kommer gå hemsk slött på den där om du inte sätter in minst 128MB ram till samt ett grafikkort med minst 16MB VRAM.

Jo, jag förstår att det kommer att bli segt, men jag tänkte börja med att få igång den, och sen uppgradera den lite ifall jag tycker att det känns värt det. Ville mest se om det skulle funka överhuvudtaget. Men jag provar med OS 9 igen först då!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 19:05

De gamla G3:orna hade ingen firmware så det behöver du inte uppdatera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 20:55

Jag kör Panther på min gamle beige G3.
Det går fint fint när man surfar och allt annat, nästan inget seghet.
Undvik spelet (det vet man så väl).
XPostFacto hjälpte mej

Ja, det är verkligen skumt att det tokbombade för mig när jag försökte. Har nu lånat en OS 9-skiva, och ska försöka installera gamla systemet först igen. Tack för all hjälp!

Ursprungligen av dannyboy:

Ja, det är verkligen skumt att det tokbombade för mig när jag försökte. Har nu lånat en OS 9-skiva, och ska försöka installera gamla systemet först igen. Tack för all hjälp!

Jag vet inte vad jag ställt till med i den stackars datorn. Har nu försökt boota den från en installations-cd för Mac OS 9, genom att hålla nere C när jag startar datorn (som det står på skivan att jag ska göra). Inget händer överhuvudtaget, hur jag än försöker kommer bara en helgrå skärm med den lilla mac-gubben i mitten upp, precis som tidigare. Jag bifogar en dump på hur skärmen ser ut.

Ytterligare tips, eller förklaringar på vad jag lyckats med, mottages tacksamt.

  • Medlem
  • 2005-12-17 20:37

Har du kollat att CD:n är bootbar? Bootar maskinen om du kopplar ur HD:n? Några ljud från maskinen?

Och kollade du HD:n innan du installerade? Att langa in en annan HD är inga problem, så länge den är mindre än 8 GB. XPostFacto kan vara en aning strulig att få att lira. Jag räknar med en halv dag varje gång jag måste lägga in OSX i min 266:a. Konstiga fel är helt normalt. Ibland har jag fått börja om från början, med OS9 (9.2) innan det hela rullar.

Ursprungligen av lime:

Har du kollat att CD:n är bootbar? Bootar maskinen om du kopplar ur HD:n? Några ljud från maskinen?

Och kollade du HD:n innan du installerade? Att langa in en annan HD är inga problem, så länge den är mindre än 8 GB. XPostFacto kan vara en aning strulig att få att lira. Jag räknar med en halv dag varje gång jag måste lägga in OSX i min 266:a. Konstiga fel är helt normalt. Ibland har jag fått börja om från början, med OS9 (9.2) innan det hela rullar.

Jag är inte helt hundra på det där med bootbar, men det står på cdn att man ska hålla nere C om man vill starta systemet från skivan, så det borde den väl vara i sånt fall...?

Jodå, maskinen låter. Först så får man det vanliga ploingljudet, och sedan låter det som att hårddisken jobbar ett litet tag. När jag har OS 9-skivan i så låter det som att den börjar läsa från den, men när väl den där bilden, som jag bifogade, kommit upp på skärmen, så stannar allt upp efter ett litet tag. Då kan jag heller inte få ur cd-skivan med hjälp av eject-knappen, utan måste endera köra gem-eject eller stänga av och starta om för att kunna mata ut den.

Nej, jag körde ingen koll av hd:n, men datorn fungerade ju fint med OS 9.2 innan jag startade mitt lilla projekt, så den var ju inte toktrasig i alla fall. Fast det är klart att det kan ha varit mindre fel på den.

Om jag skulle behöva byta hd, var får jag tag på en kompatibel sådan idag? Och om jag vill lägga in en som är större än åtta gb, vad måste jag göra då?

  • Medlem
  • 2005-12-18 15:46

Jag kommer inte ihåg exakt vad som gör en CD bootbar, men det är ett val man gör när man bränner dem. Eller kör du originaldisken? Då borde den verkligen funka.

Har du prövat att langa in OSX-skivan (1) igen? Eller 2:an?

Jag tycker det verkar på skärmen som datorn bootar i 9, och sedan hittar inte XpostFacto en fungerande OSX, vilket gör att inget startar.

När det gäller hårddiskar så funkar nästan allt, det är standard IDE. Om större än 8 så måste man partionera den och lägga in OSX på första partitionen - allt står på XPostFactos hemsida.

Ursprungligen av lime:

Jag kommer inte ihåg exakt vad som gör en CD bootbar, men det är ett val man gör när man bränner dem. Eller kör du originaldisken? Då borde den verkligen funka.

Har du prövat att langa in OSX-skivan (1) igen? Eller 2:an?

Jag tycker det verkar på skärmen som datorn bootar i 9, och sedan hittar inte XpostFacto en fungerande OSX, vilket gör att inget startar.

När det gäller hårddiskar så funkar nästan allt, det är standard IDE. Om större än 8 så måste man partionera den och lägga in OSX på första partitionen - allt står på XPostFactos hemsida.

Jo, det var en originalskiva som jag provade med. Ska försöka koppla ur hdn och starta med skivan och se vad som händer då. Vore ju försmädligt om jag inte kunde få rullning på det hela på nåt sätt.

Ja, jag har försökt stoppa in både Pantherskiva ett och två, samt Xpostfacto-cdn också. Fast den är ju ingen boot-cd, så det är väl kanske ingen mening antar jag.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-20 14:21

Har haft samma problem med såväl Jaguar som Panther på en gammal beige G3/300.
Det som händer är att man måste starta om den och nollställa parameterminnet. Sedan kan man starta från OS9-skivan (med c nertryckt) och börja om installationen om det nu är den som spökar.

Ursprungligen av clifford:

Har haft samma problem med såväl Jaguar som Panther på en gammal beige G3/300.
Det som händer är att man måste starta om den och nollställa parameterminnet. Sedan kan man starta från OS9-skivan (med c nertryckt) och börja om installationen om det nu är den som spökar.

Det funkar! Åh, härligt, den var inte heldöd ändå. Så, nu installeras OS9 på den igen i alla fall, bara att hålla tungan lite mer rätt i munnen vid nästa försök med andra ord. Antar att jag trots allt måste installera en ny firmware då för att lyckas med Panther eller Tiger sedan? Var hittar jag den tro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-22 15:00

Det krävs inget firmware uppdatering.
Men om intern hårddisk är större än 8 GB storlek.
Då måste det partitionera om så att första delen är max 7,9 GB och andra delen restererande storlek. Installera Panther eller Tiger med hjälp av xpostfacto på den FÖRSTA delen (7,9 GB).
Då blir OSX bootbar.

Så har jag gjort på min gamle beige G3, rullar fint fint.

Jag lyckades, efter mycket om och men, faktiskt få igång Panther på burken i går. Det är ju inget fartvidunder direkt, men med 384 mb under pälsen så rullar den ändå på helt okej för att surfa med och skriva på. Fast nu när projektet är genomfört, undrar jag lite vad jag ska göra med den. Hårddisken är ju på 4 gb, och jag har ju en Powerbook som förstadator som är typ 100 gånger så snabb... Men det var kul att få igång den i alla fall!

Nästa projekt blir väl att få in Tiger på den antar jag. Men att få tag på cd-varianten verkar ju lite småbökigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-22 21:58

Din beige dator kan klara en till hårddisk.

Mitt fall var det en extra scusi kontakt ledigt, som jag satte till en hårddisk där, därmed får jag flera GB till...

1
Bevaka tråden