Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

meny till websida, php?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en sajt med mestadels statiska sidor som uppdateras med Contribute, skulle haft en bättre meny till dessa, en sådan som expanderar ellt eftersom man klickar, så man kan ha flera nivåer p å menyn.

-Hem
  |-undersida1
  |      |-underundersida1
  |      |-underundersida2
  |-undersida2
  |-undersida3

Så alltså, hem och undersidorna skall vara framme från början, sen när man klickar på undersida1, så "fälls" underundersida1,2 ut och blir klickbara..

Sen gärna komplettera den menyn med en "Breadcrumb", tex som den som 99mac har "99mac Forum > I praktiken > Utveckling"

Sidorna har redan en del php för bildscript etc så de är väl kanske bäst att köra samma språk?

Hur göra, är det görbart med statiska sidor?

Hej!

Det går att skapa denna typ av navigation på flera sätt. Finns en väldigt bra artikel på A List Apart som kan hjälpa dig på vägen. Allt du behöver göra är att skriva om CSS-filen, vilket i detta fallet är inte är speciellt svårt om man kan grunderna i CSS.

Du hittar exemplet på följande url

http://www.alistapart.com/articles/complexdynamiclists/

Du kan ladda ner exempel filerna här

http://www.alistapart.com/d/complexdynamiclists/examples.zip

Så svaret är att det definitivt går att skapa den typen av navigation du är ute efter på statiska sidor. Sidorna behöver t ex empel inte vara skriva i JSP eller PHP och ha en databas i grunden. Även om detta ofta hjälper

Lycka till!

// Coffee

Verkar ju smidigt, hur pass browser beroende är detta? Fungerar det bara med "de senaste bästa" eller kan man kika på sidorna med halvgammal läsare också?

Ursprungligen av Johan S:

Verkar ju smidigt, hur pass browser beroende är detta? Fungerar det bara med "de senaste bästa" eller kan man kika på sidorna med halvgammal läsare också?

Fungerar med i princip alla läsare, med undantag för den mycket lilla andel som kör IE och inte har JS aktiverat (men för dem fungerar inga andra menylösningar heller). Tillgänglighetsmässigt är den metoden också att föredra eftersom menyn i grunden är en helt vanlig punktlista, som kan presenteras på ett fullgott sätt i visuellt begränsade webbläsare (screenreaders, mobiltelefoner eller vad det nu må vara).

Nu har jag labbat lite och fått det att fungera, det blir dock inte som jag vill ha det. att få menyerna från exemplet att fungera var lätt, men dom faller ut åt höger, horizontalt. inte neråt, som jag vill ha dom..

Försöker jag mekka med i css'en och styra dom neråt så går det ju, men då aktar inte de andra alternativen på sig, så subkategorierna hamnar ovanpå huvudkategorierna.. inte så snyggt..

Exemplet från "a list apart" involverade ju ett javascript, är de i detta som jag ska fixa så de fungerar vertikalt? Hur som haver är mina javascriptkunskaper minimala.. så om nån kan hjälpa vore de snällt.

1
Bevaka tråden