Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapport från MacForum Expo Göteborg

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacForum Expo med Apple 11 mars 2003
Plats: Handelshögskolan och MacForums lokaler i Göteborg.

Minst 200 personer tog plats på detta delseminarium på Handelshögskolan. En var Windowsanvändare några få OS 9-användare. Detta är min rapport. Andra besökare kan säkert fylla på med mer.

MacForums VD Torben Hansen hälsade oss alla välkomna. Detta genom att berätta att företaget numera är 100 % GAIS-präglat (!). Därefter lämnade han med varm hand över till Apples VD Oscar Bjers.

Oscar berättade att Apple sakta förändrar sin positionering som ett företag med nischlösningar. Apple är ute och träffar ÅF för att upplysa one-to-one på ett annat sätt än tidigare. ÅF går också utbildning för att få sin tekniska certifiering berättade Oscar vidare. Man väljer detta sätt att kommunicera hellre än att satsa allt på annonser.

Apple har också startat ett Account Management i samarbete med ÅF samt ett Advisory Board med de 12 tongivande tidningarna i landet. Nästa steg är att sakta men säkert kunna kommunicera med den enskilde konsumenten på bästa sätt. Apple vill lägga örat mot rälsen inom olika segment. Men det göres sig inte över en natt.

THE YEAR OF MOBILITY

Detta är något som vi hört från Jobs läppar tidigare. Men Oscar fyllde på ytterligare.
Han gav också praktiska exempel på hur mobilen är en gemensam punkt via Bluetooth. ”Oscar hemma” och ”Oscar arbete” hade olika inställningar anpassat till respektive datormiljö. Inte alla äldre mobiler klarar denna suveräna möjlighet men det gör den nya generationen.

Michael Walenius, CMW Productions höll senare ett föredrag om hur vår mobila vardag/arbetsmiljö kan och kommer att påverka oss. Om vi lär oss att utnyttja tekniken. En sådan basal sak som om du lämnar din arbetsplats på visst avstånd. Med mobilen i fickan, känner din telefon av det och kan t ex starta skärmsläckaren och lösenordsskydda din dator.

En utvecklare bland åhörarna frågade om svårigheten att få information från Apple.
Oscar svarade att även här har en process inletts där målet är att kunna finnas till hands. En kompetens som Oscar inte tyckte att han funnit ”inhouse” tidigare.

Som ett led i att förändra det har amerikanen Mark Turner knutits till den nordiska delen av Apple. En av de utvärderare som Apple använts sig av. Mark genomförde givetvis sin del av seminariet genom att använda sig av Sony Ericsson Clicker, Airport och sin Powerbook.

Mark fick det inte lätt när det visade sig att de flesta bland åhörarna redan tagit steget till Mac OS X.

-What are you doing here? Frågade han med ett skratt.

Han tar oss ändå igenom OS X på ett sätt som bara en effektiv amerikan kan göra. Att se grafik i OS 9 och OS X är som natt och dag. Han säger också att ”Every pixel on the screen is Color managed”.

Det är när man sitter på första parkett man inser vad mycket OS X har i gömmorna. Massor av saker att utforska och kunna optimera sin vardag och lek. Allt från att man kan skriva för hand på skärmen (!) som sedan konverteras till text i din dator. Eller mailprogrammets suveräna skräpposthantering, där man kan ”träna” det att känna av oönskad post. Så gott som alla drivrutiner finns eller uppdateras löpande…osv, osv, osv. Beroende på vad man har för behov.

Med sina 5000+ applikationer som bara blir fler är inte ett öga torrt

-And it looks good too! avslutar Mark med snett leende.

Således fullt av aktiviteter denna dag i Göteborg. Och om jag förstod saken rätt kommer Apple igen med liknande kraftfulla arrangemang. Inte bara i Göteborg utan andra större städer.

Kenneth Pilo för 99mac

på plats i MacForums lokaler.

Överkurs: När Oscar drar över tiden med 10 minuter säger MacForums VD lite skämtsamt: -Apple kan som vanligt inte hålla tiden.

Överkurs 2: Adobe tjänar mer på Acrobat än på Photoshop. Det är deras ”mjölko”.

Flyttade över bilderna till 99mac´s server. /M

[ 14. mars 2003, 15:55: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Yeah! Jag sitter preciiiis utanför bild på första bilden. Till höger.

Jag tyckte att seminariet om OSX med Mark Turner var klart intressantast. En del sånna där basic grejjer som e kul att veta.

Tack, Mr.Pilo för en trevlig feedback till oss som inte kunde närvara!

/G

  • Medlem
  • 2003-03-11 19:09

Mycket bra rapport.

Japp du kan få fem äpplen av mig med herr Pilo.

  • Medlem
  • 2003-03-11 19:27

>> Pilo

Antigen jobbar du som fotograf redan eller så har du talang för det.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 19:35

Själv blev jag dessvärre besviken på herrarna Bjers och Turner. Visst var det mycket intressant att få ta del av Oscars strategi för Apple i norden, men i övrigt tycker han gjorde en ganska blek insats. Kanske hade jag för höga förväntningar, men jag tycker inte en VD ska blanda ihop och snacka bort AirPort och Blåtand. Kanske är jag ute och simmar, men det mesta kändes ganska förvirrat och vagt. Jag såg bland annat fram emot ett gäng spännande business cases och strategier av större mått. Skulle vara kul att få höra hur det egentligen går för Apple i verkligheten och hur man tänker satsa inom områden som professionell audio/video/film och kanske om man verkligen tänker konkurrera med M$ Office på riktigt. Och så vidare, men man kan kanske inte få allt.

Sedan tycker jag det är klumpigt av Turner att dra igenom en seg och ytlig OS X walkthrough trots att över 90% i publiken redan kör det. Hade han inte kört i keynote hade jag gått därifrån (Oscar körde i PPT).

Men jag kanske är för påläst inom ämnet för att uppskatta ytterligare ett helt gäng slides om stabilitet, snabbhet och kompabilitet. Hade varit roligare att höra om lite nya saker i jaguar istället. Men men. Kanske är jag överdrivet neg idag, vilket iofs kan bero på att jag drog omkull på cykeln i förmiddags och halvt slog av ett ben...

Jo, visst var det lite under förväntningarna på Bjers & Turners tjat, men, men...

  • Medlem
  • 2003-03-11 21:24

Båda herrarna infriade i alla fall mina förväntningar. Jag upplevde det inte som ett dugg rörigt, utan tvärtom strukturerat och tydligt. Dessutom var Oscar schysst nog att varna för att en del av hans anförande var oprövad mark. Turner var strålande!

Jag tyckar Bjers var OK - han tänkar jo inte ge bort Apple´s strategi inom Norden innan den er genomfört, men visade lite "nya" tanker fast lite ytligt. Å andra sidan är jo han VD och inte tekniker!

Verkar som det var en överraskelse att 98% av Göteborgare köre X - altså för Apple. Det är gott, men lite synd att dom inte hade lite mer Jaguar specifik innehåll i reserv!

Såg bare lite av MacServe och inte XServe eller XRaid.

Var på Macforum och hang med på Blåtand - bra seminar - enkelt och ej tekniskt!

Bra dock ingen risk att jag svimmade! Mer sådant!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 21:48

Måste bara berömma MacForum för initiativet till detta Expo. Grymt kul att det äntligen händer lite i Götet. Personligen var höjdpunkten att fingra på Wacoms ritskärm med OS X Inkwell - bägge överträffade faktiskt mina förväntningar rejält. Heja MacForum. Och heja Pilo för en stilig sammanfattning.

Vad gäller Bjers & Turner tycker jag fortfarande att de borde ha kunnat bjuda på något smaskigare för oss macaddicts som jag tror representerade större delen av publiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-11 22:04

Kul att det händer saker på andra håll i Sverige också. Visserligen är jag stockholmare så in i bängen, och Stockholm är väl fint och så på många sätt. Men stockholmsfixeringen i medierna, politiken och i affärsvärlden är ibland väldigt, väldigt pinsam och nästan patologisk.

Ha, ha! Ja, ibland skrattar man när väderhallåan på TV säger "ja, och i morrn blire ett häärligt väder!". 20 sekunder senare dyker väderkartan upp och det är regnmoln över hela Sverige, förutom över Stockholm där en fet sol skiner. Eller tvärt om. Ja, visst kan det bli lite patetiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 00:44

Och alla tycks tro att det är så coolt att bo mitt i smeten. Vilket jag i och för sig gör. "Ståckom" ska ju va så skitballt ju. Men tro mig: det är bullrigt, skitigt och jobbigt, med hundbajs, klotter och fimpar överallt, och man får aldrig vara i fred för folk super och brölar och spottar på gatorna (ett jävla ofog!).

Jag skulle herre bo i familjens stuga på Ornö (min hemliga reträttplats) eller i norra delen av skärgården (Rådmansö och Gudinge) än här, men det går ju inte, inte längre tider i alla fall. Jag längtar efter frisk luft, fina fiskevatten, det blå havet och myspys framför öppna spisen, och tystnaden.

[ 12. mars 2003, 00:46: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag tycker att det var en klart välanvänd eftermiddag. Dessutom är jag med på den översta bilden.

Mondo och RasmusFabbe: Vi måste försöka hålla oss till ämnet! Fortsätt gärna diskutera utflyktsmål och väder i Livsstil-forumet, /Jon

Well done Kenneth.

rolloq

Japp, jag skulle också vilja tacka Kenneth för en utmärkt rapportering!

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3OPAH:
>> Pilo

Antigen jobbar du som fotograf redan eller så har du talang för det.

Pilo, du har ju talang för det skrivna ordet oxå! Jättebra reportage! Hörde att du pillade med kameran där bakom, men hur du lyckades få ner all text fattar jag inte. Spionbandspelare, månde?

Tilläggas kan att MacForum hade vänligheten att placera ut sina fångvaktare...Doh!...sin personal runt om i lokalen

Flyttade över bilden till 99mac´s server. /M

[ 14. mars 2003, 15:57: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Jag och min vän hann tyvärr bara se Xserve / RAID och slutet av OS X server. Men det var intressant, inte minst när Mark Tuner gick igenom X server. Första gången jag fick se det "live".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: RasmusFabbe:
Yeah! Jag sitter preciiiis utanför bild på första bilden. Till höger.

Om det är utanför bild - spiller det väl ingen roll om det till höger - eller

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 14:52

är det bara jag som tycker dom har jäkligt coola jackor på sej? :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Tilläggas kan att MacForum hade vänligheten att placera ut sina fångvaktare...Doh!...sin personal runt om i lokalen

Jag satt bredvid en av era fångarna och tur att jag höll tyst hela tiden...
Tack för rapporten och bilder, kenneth. Ja, nu hittade jag rätt kanalen.
Bara en sak till, var på FileMakerPro seminarie och intressant att kunna jämföra Access och FMP.
//Nancy

Flyttade över bilden till 99mac´s server. /M

[ 14. mars 2003, 16:01: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

1
Bevaka tråden