Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini seg så den är obrukbar

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 12:27

Har en Mini 1.42 med 512 MB RAM som jag får ca 1 minuts timeouts med badboll på när jag t.ex. scrollar i ett fönster, skiftar mellan applikationer eller bara skriver lite text. iTunes är numera helt oanvändbart eftersom låtarna stannar av helt under dessa timeouts, även om jag bara låter datorn stå utan något annat än iTunes igång så får jag ändå dessa "glapp".

Provade att köra en formatering av disken och installera om system men problemet återkom redan efter någon minut. Körde alla uppdateringar av system och dylikt så jag börjar undra om det kan bero på detta? Surt om det skulle vara något hårdvaruproblem.

Har även kollat i acivity moniter och processorn ligger på runt 10% användning när jag har allt som jag brukar ha igång (iTunes, Safari, Adium).

Vad kan detta tänkas bero på?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 12:47

Märkligt. Kör du med Tiger och senaste versionen?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:16

allting är i senaste versionen.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:25

Jag har en bekant som sa att hon tyckte sin Mini hade blivit så seg (med samma setup som du), så därför hajade jag till när jag såg ditt inlägg. Kan det vara att det startat i o m en uppdatering? Var det ok tidigare?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:30

Det har varit ok tidigare, det är därför jag också börjar tro att det kan bero på en ny uppdatering. Dock har jag inte hittat något på apple discussions eller så som behandlar ämnet, så jag har trott att det är ett hårdvarufel i min dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:34

Har du kört med Skivverktyg?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:43

Jag har kört med allting förutom Discwarrior, eftersom jag inte hittar skivan.

Dock tror jag inte att något sådant kan lösa problemet eftersom jag ju gjorde min formatering och ominstallation med problemet återkom. Eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:52

Sant.

Hittade lite om något liknande på Apple diskussion.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1209313&#1209313

Något som verkar bekant?

Ring Apple Support. Eller hur gammal är den? Fast strunt i garanti. Ring ändå. Jag tycker dom har en skyldighet att hjälpa om det är deras produkt som felar (men hoppas det inte är så, samma för min bekant som är switcher).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 13:56

Min dator är mer än "slow". Den är helt oanvändbar. Men det är rätt likt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 14:01

Det låter onekligen som ett hårdvarufel.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 14:06

Men då tycker man egentligen inte att den skulle boota upp alls. Alltså grejen är att den fungerar som den skall mellan dessa timeouts.. visserligen ligger det bara 20-30 sekunder mellan timeoutsen men jag tycker att det inte skulle fungera bra alls däremellan om det var hårdvarufel. Visserligen har jag ingen koll alls på hårdvara, så jag kan ju ha fel.

Kanske för full hårddisk? Sen så är 512MB minne nog lite för lite om man har många program igång samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 14:12

men eftersom den har funkat bra förut så?

dessutom har jag runt 12 GB ledigt nu, så det borde inte heller vara fallet.

Ursprungligen av Davan:

men eftersom den har funkat bra förut så?

dessutom har jag runt 12 GB ledigt nu, så det borde inte heller vara fallet.

12GB ledigt är tyvärr inte så mycket, tillfälliga systemfiler kan ta upp rätt mycket plats på disken utan att det "syns". Apple rekommenderar att man har minst 10% ledigt diskutrymme.
Prova att släng lite onödigt från disken, rensa systemet med t.e.x. Xupport och flytta onödiga filer från skrivbordet till hårdisken.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 14:22

Skulle också kunna vara fildelning. Samma fenomen uppstår (gjorde innan) då man stängde ner en dator som var delad, men behöll avbilden. Vet inte om detta skulle kunna vara en ledtråd. Alltså kanske något med nätverk.

  • Medlem
  • 2005-12-13 14:33

Testa att slänga com.apple.finder.plist och starta om Finder. Kör de klassiska scripten i exempelvis Xupport och starta om. Funkar inte det kan det mycket väl röra sig om dåligt minne. Kör Apple Hardware Test, som finns på installationsskivorna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-12-13 14:38

jag har 1GB ledigt på min disk och mitt system rullar på fint

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 14:40

eftersom det är en 80GB disk så tycker jag 12 GB låter rätt bra - men tack för tipset!

Kan kolla upp det där med fildelning, att slänga Finder prefsen provade jag förut utan något resultat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-13 14:41

Jag har ett liknande problem med min mini. Det har blivit tokseg, trots att jag har 1 Gb RAM. När jag kör ett bildpel med musik händer det allt som oftast att allt stannar upp, även musiken tystnar, sedan hör man ett oroväckande "klonkerrrr" från hårddisken och så sätter det igång igen. Testade att reparera rättigheter för någon vecka sedan men det hjälpte inte så nu ska jag testa att köra igenom Cocktail och se om det hjälper...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 15:23

det där ljudet från hårddisken har jag också haft, men jag hade det redan innan problemet uppkom utan att det påverkade prestandan på något sätt. verkar även som en hel del andra med mini får samma ljud från sin hårddisk.

Ursprungligen av Davan:

Provade att köra en formatering av disken och installera om system men problemet återkom redan efter någon minut.

Med tanke på det så låter det verkligen som hårdvarufel.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-14 10:17
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Med tanke på det så låter det verkligen som hårdvarufel.

mjo det verkar ju som det, ska köra en backup idag och installera om systemet. sen ska jag prova att köra in alla låtar i iTunes etc utan att uppdatera systemet så märker jag om det är mina apps eller dylikt eller en nyare version av systemet det är fel på. Är det ingetdera måste det ju vara hårdvarufel :/

  • Oregistrerad
  • 2005-12-14 10:36
Ursprungligen av Davan:

mjo det verkar ju som det, ska köra en backup idag och installera om systemet. sen ska jag prova att köra in alla låtar i iTunes etc utan att uppdatera systemet så märker jag om det är mina apps eller dylikt eller en nyare version av systemet det är fel på. Är det ingetdera måste det ju vara hårdvarufel :/

Smart. Återkom gärna med info.

  • Medlem
  • 2005-12-14 12:50

Hard du kört Apple Hardware Test? Det känns som att du lägger ned ganska mycket tid på något som du kan få ett snabbt svar på.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-14 21:26
Ursprungligen av stfm:

Hard du kört Apple Hardware Test? Det känns som att du lägger ned ganska mycket tid på något som du kan få ett snabbt svar på.

Vart hittar man det?

  • Medlem
  • 2005-12-14 23:49
Ursprungligen av Davan:

Vart hittar man det?

Se tidigare inlägg:

Ursprungligen av stfm:

Testa att slänga com.apple.finder.plist och starta om Finder. Kör de klassiska scripten i exempelvis Xupport och starta om. Funkar inte det kan det mycket väl röra sig om dåligt minne. *** Kör Apple Hardware Test, som finns på installationsskivorna. ***

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-12-15 20:33
Ursprungligen av Davan:

Vart hittar man det?

Finns på en av skivorna som följer med datorn - har för mig att du startar upp med skivan i samtidigt som du trycker ned en tangent, dock inte "c" som normalt vid uppstart från cd/dvd.
Det står beskrivet på skivan hur man gör.

/M

Ett sätt som slöar ned datorn är när användaren sölar ned sitt skrivbord med en massa ikoner mappar etc. En annan är i Safari där man inte bör ha förkryssat för automatisk ifyllning av typ det som finns om användaren i adressboken.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 18:29

ska testa de nya förslagen

dock så testade jag att installera om systemet helt och sen kopiera över alla mina filer och så, det gick helt ok i början men blev successivt segare och segare tills den nu, igen, åter är obrukbar (nu kommer jag inte ens till loginfönstret när jag startar upp)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 21:02

Här ser jag att först och främst är att kontrollera hårdvaran.
Testa minne och hårddisken, dessa kan ge mycket badbollar

Bevaka tråden