Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sambamaskin syns inte på "nätverket", men finns och funkar. Hur använda dess printer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-13 20:03

Sitter hemma hos en kompis nu. Han har en skrivare utdelad från en linuxmaskin med samba, men den vägrar synas i nätverket. Att mappa nätverksdiskar från samma maskin är inga problem (manuell sökväg med cmd-k i finder), men man kan tydligen inte tvinga skrivarinställningsverktyget att använda maskiner som inte "syns" eftersom man inte får slå in nån adress manuellt nånstans.

I windows funkar det ju fint att bara skriva \\burknamn nånstans och använda delade kataloger eller skrivare den vägen.

Nån som har nån idé, eller måste vi laga sambamaskinen så den syns först?

Kolla Systeminställningar > Skrivare och fax > + > Fler skrivare... och laborera med inställningarna.

Kan vara så att sambamaskinen och din dator inte är i samma workgroup (för jag antar att ni kör workgroup-läge).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-14 12:46

Mjo, workgroupläge. Jag och sambamaskinen var i "Workgroup" medan en win xp-dator på samma nät låg i en annan. Xp-datorn hittades utan problem när jag väl gick in i den arbetsgruppen, men "workgroup" var tom.

Anyway, det löste sig. Efter lite rotande hittade jag ett avancerat läge där man kunde lägga in sökvägen manuellt.

Tycker att halva vitsen med ett forum är att man berättar lösningen så att andra som söker svar slipper ställa samma fråga igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-14 16:21

Mjo, jag berättade ju sort of.

Klicka på (+) för att lägga till en skrivare, sen håller du nere Alt när du trycker på "Fler skrivare...". Då får du välja "avancerat" där du får mata in själv exakt vad du vill ha.

1
Bevaka tråden