Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear WGR614v6 och BBB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:02

Har skaffat en Netgear WGR614v6 trådlös router för att kunna dra nytta av airport-kortet i min PB. Tyvärr får ju saker aldrig vara enkla. Hur mycket jag än pillat runt med inställningarna för routern så kommer jag inte ut på nätet. Jag har en direktlina på 10 Mbit/s från Bredbandsbolaget och råddar alltså inte med modem. När routern ställdes in på automatisk inställning identifierade den uppkopplingen som en med statisk ip-adress, trots att den är dynamisk. Därför har jag gjort alla inställningar manuellt.

Enligt BBB funkar allt som det ska när routern är inkopplad mellan bredbandsjacket och datorn, förutom att den inte tar emot det ip-nummer som skickas till den. Enligt Netgear är BBB:s utrustning skum och "antagligen" behöver jag en hub/swith mellan jacket och routern för att det ska funka. Men jag vill ju inte köpa en switch bara för att testa. Det vore lite väl surt om det ändå inte går sedan.

Allt tycks gå som smort mellan routern och datorn, vare sig kommunikationen går via lina eller antenn.

Någon som har tips? Det här känns som om det skulle kunna vara ett problem som kan lösas bara man hittar rätt kryssruta eller ändrar rättigheterna på rätt ställe i datorn.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-02 15:24

Testat bocka i "Use Computers MAC Address" under Basic Settings?

http://www.routerlogin.com/basicsetting.htm

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:54
Ursprungligen av bogg:

Testat bocka i "Use Computers MAC Address" under Basic Settings?

http://www.routerlogin.com/basicsetting.htm

Yepp, det har jag gjort. Och efter att ha gjort första inställningen där routern fick för sig att jag har statisk ip trots att jag inte har det, så har jag nollställt den (ett antal gånger) och manuellt ställt in dynamisk ip.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-11 19:43

Lösningen!

Förvirringen ökade, jag satte en switch mellan bredbandskabeln och routern och fortfarande hände inget. Efter mycket dividerande med support släppte jag problemet i en vecka.
Sen tog jag fram lite gamla sladdar och placerade routern intill bredbandsjacket, med en meter kabel mellan dem, i stället för den 15-meters ethernetkabel jag använt förut (ja, det är en bit mellan jacket och burken). Allt funkade klockrent.

Gamla principer håller. Signalförlusten var tydligen för stor för routern. Nu är mitt trådlösa nätverk up and running på bästa sätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 21:14
Ursprungligen av Henrik Betnér:

Efter mycket dividerande med support släppte jag problemet i en vecka.!

Jag gick loss på det där. Men om du har upprepat det utan att vänta på att MAC-låsning skall släppa så är det naturligtvis troligare att det är något annat fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:25

Ställde du in routern med fast lina först?

Om du har en statisk ip i din mac måste du lägga in DNS servrar för BBB. Annars funkar det nog inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-02 15:30

Konstigt, hos mig funkade WGR614v6 och BBB rätt in i väggen på en gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 20:33

Det tror inte jag. Det var nog bara en MAC-låsning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-12 21:05
Ursprungligen av klas:

Det tror inte jag. Det var nog bara en MAC-låsning.

Håller med föregående talare. Specen säger 100m för TP-sladd. Du kanske hade en trasig 15m-sladd. Vad händer om du lånar polarens 15m-dito? Jag (och klas) tror att det fungerar då...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 21:10
Ursprungligen av frazze:

Håller med föregående talare. Specen säger 100m för TP-sladd. Du kanske hade en trasig 15m-sladd. Vad händer om du lånar polarens 15m-dito? Jag (och klas) tror att det fungerar då...

Jag tror till och med att det fungerar med den ursprungliga 15-meterssladden nu när det väl är igång. Är du med mig på den hansfilipelo?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 21:11

Sladden funkade klockrent när den fick gå ifred mellan jacket och datorn. Nätverket funkade inte när jag stack in den i routern i stället. När jag bytte 15-meterssladden mot en kortare så funkade nätverket. Inget annat ändrades. Försöket har upprepats flera gånger. Har MAC-adressen ändrats varje gång 15-meterssladden använts så har det skett på något eget, magiskt vis.

Men jag vill tro att det är något fel på sladden, för det vore löjligt om routern inte skulle klara att läsa signalen efter bara 15 meter....

Kan ha och göra med om sladden var korsad eller inte också.

1
Bevaka tråden