Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quake3 - fil med inställningar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis installerat gamla goda Q3, spelet håller än!

För ett gäng år sen var jag en 1v1 rail -junkie, och nu efter att blivit demolerad i några matcher så kommer jag ihåg att man kunde modifierade någon inställningsfil så att man fick så perfekta förhållanden som möjligt för rail. Om jag minns rätt så körde jag med låg upplösning, höga kontraster, tvingade alla motståndare att vara samma skin, ställde ner hastigheten på musen etc etc...

Någon som kommer ihåg vad filen heter, och om det finns någon rail-variant att ladda ner någonstans?

Vore himla kul att dominera lite i en Rail 1v1 DM17 match till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 18:17

Filen heter q3config.cfg och du hittar den i din hemkatalog i mappen Library/Application Support/Quake3/baseq3/ (eller motsvarande svenska sökväg då).

Du kan ju antingen modifiera filen i en texteditor, eller göra det direkt i spelet genom Setup-menyn (vilket är klart enklast!).
Det går även att komma åt fler inställningar genom att skriva in dem direkt i konsollen (ett tryck på F13 fäller ner konsollen). Oavsett hur du gör är det bäst att ta en kopia på q3config.cfg innan du sätter igång så att du kan återgå om nåt blir fel. Sen är det bara att ändra en inställning i taget och se om det blir bättre eller sämre.

Ska se om jag kan hitta några "måste-"inställningar i min cfg... återkommer!

En tjuga på att Gadd hinner före medan jag skriver det här...
Nä, se på fan... jag hann...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-12-11 16:29
Ursprungligen av macce:

En tjuga på att Gadd hinner före medan jag skriver det här...
Nä, se på fan... jag hann...

Ha en tjuga till mej alltså? Inte vart här på länge nu vettu

Aja... iofs en tjuga, smid.

Fiffla med lämpligt värde efteråt (ex r_picmip 7 osv):

texturer så r_picmip
ljuset r_overbrightsbits
fiender cl_forcemodels 1 cg_enemymodel tankjr/pm (om du har osp) cg_enemycolors

Fan kommer inte ihåg allt såhär på rak arm när man sitter på jobbet och inte har q3 framför sig.
Men du får la fråga om de e någe annat.

Viktigaste för att raila och shafta i q3 e ju dock att de inte nätlaggar.
rate 25000
cl_maxpackets 100
snaps 40

Så var det ja... Ska försöka laborera lite på egen hand ett tag och se om jag kan hitta tillbaka till mitt config. Har ni ytterligare instagib-tips så tas de emot tacksamt!

Hur får man tag på bra servrar? Gamespot verker inte funka längre... Måste finnas någon hemsida som listar servrar med bra ping. Svenska servrar?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-12-11 22:44
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Så var det ja... Ska försöka laborera lite på egen hand ett tag och se om jag kan hitta tillbaka till mitt config. Har ni ytterligare instagib-tips så tas de emot tacksamt!

Hur får man tag på bra servrar? Gamespot verker inte funka längre... Måste finnas någon hemsida som listar servrar med bra ping. Svenska servrar?

Du får styra only mortal, orkar inte kolla url nu men de finns på versiontracker.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 10:17

Okej... kollade igenom min gamla cfg. Det är iofs från RA3, men borde inte spela någon roll:

r_gamma - justera gamman om det är för mörkt eller ljust

cg_shadows "0" - tar bort skuggor

r_dynamiclight "0" - ger samma ljus överallt, oavsett var du är på banan

r_vertexLight "1" - hör ihop med ovanstående. Tror även att r_lightmap ändras när du sätter nån av dessa.

r_fastsky "1" - ger alltid svart himmel

r_overBrightBits "1" - nåt konstrast-trix

r_picmip "1" - generell detaljnivå, typ från 4 spelar vi Lego.

Håller med om tidigare talare när det gäller rate, cl_maxpackets och snaps men lägger även till cl_timeNudge "-10". Ska vara ungefär "-din ping".

com_maxfps "125" - minns inte exakt varför det var bra att begränsa till 125, men jag tror det hade nåt med en fysikbugg att göra.

cg_noProjectileTrail "1" - minns inte om det här är en promode/ra3-setting, men testa iaf. Den ska ta bort rök från raketer och sånt.

cg_railtrailtime "1200" - listigt. Man ser rail-spåret länge (1200 millisekunder) och kan lista ut varifrån folk skjuter.

GL HF

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-12-12 14:17

Dedär med cl_timenudge tycker jag inte om, tycker de blir så skumme kännsla av det.
Men vissa tycker det är lättare att aima med det så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 16:20
Ursprungligen av Gadd:

...cl_timenudge tycker jag inte om... ...lättare att aima med det så ...

Mjo, fast i RA3 tyckte jag att det behövdes iaf. Tror nätkoden var lite annorlunda i den... kan dessutom ha fixats till numera, RA3 är väl uppe i betaversion 1.8. (Även om jag tror att utvecklarna lägger mer tid på RA4. )

1
Bevaka tråden