Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbildsskärmars kvalité i spel

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-11 18:28

När man spelar spel som inte stödjer bredbildsskärmar får man ju svarta kanter på skärmen. Hur är det då med bildkvaliteten? Är bilden fortfarande skarp fast mindre? Jag förstår att bilden blir oskarp om man ändrar upplösningen över hela skärmen men i och med att bilden kapas av på sidorna borde inte den fortfarande vara skarp fast mindre? Jag funderar på att köpa en iMac men skärmformatet stör mig. Den optimala upplösningen är ju för hög för de flesta spel och grafikkortet. Hur är kvalitén i t.ex. 1024x768?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-12-11 23:02

Du ska inte störa dig på iMacens skärmformat, för jag garanterar att du kommer älska det. Kvalitén blir inte sämre för att spelen inte körs i widescreen-läge, dock får du ju alltid de svarta kanterna till vänster och höger. Jag kör t.ex. Doom3, och jag kan verkligen inte med att klaga på kvalitén.

/Vaiden

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-12 00:09

Tack för ditt svar! De svarta kanterna stör mig inte. Det jag undrar är om den avklippta skärmbilden är fortfarande lika skarp som om man körde spelet (Doom 3 i ditt fall) i den optimala upplösningen. Jag var inne i en Apple-butik men det enda spel jag kunde testa med där var Nanosaur. Hade gärna velat att testa med t.ex just Doom där man kan se texturerna tydligare och på mycket närmare avstånd. Får gå dit och ta en titt igen. Märker du ingen kvalitésskillnad alls mellan 1024x768 i 4:3 och din iMacs optimala upplösning i 16:9?

Oavsett vilken skärm du kör, 4:3 eller 16:9, så blir det lite ojämnt med pixlarna om du kör en annan upplösning än den skärmen är gjord för. Dock så ser 1024x768 bra ut på min 20" Cinema Display. Det blir ju aldrig lika bra som med den ultimata upplösningen för skärmen, men grejen är ju den att när man väl spelar så tänker man inte på det och så mycket sämre är det inte om du kör minst 1024x768 i a fall. går du däremot ner till 800x600 så ser det ju väldigt pixligt ojämnt ut.

Man kan köra Quake 3 med wide-upplösning och det ser sjukt bra ut på min 20" CD. Har dålig koll på om andra spel stödjer det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-12 09:47

Aha, så bilden blir inte lika skarp även med svarta kanter. Kanske syns oskärpan ännu mindre på en 17". Tack för infon!

1
Bevaka tråden