Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varma blir era ibooks ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 19:58

ja som rubriken säger....hur varma blir era ibooks
kommer upp i 46 på proc och 31 på batteriet

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-04 20:12

Siiter faktiskt och oroar mig lite just nu...

Fläkten har väl startat fem gånger sen jag köpte datorn i februari. Det som oroar mig är att tre av dem har varit de senaste två dagarna... Surfar, lyssnar på musik och kör en del andra program, men det verkar ju ha funkat förut
Nån idé vad det kan bero på? Har kanske höjt temperaturen i rummet nån grad.
ibook 12" /1.2 Ghz/768 Mb/60 Gb/10.4.3
/Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 20:24

det var skapliga tempraturer du hade....tror du värmen i rummet kan påverka så pass ? din data ligger väll bara platt på skrivbordet eller har du en icurve eller nå ? funderat på att införskaffa en sån....då får juh datan luft runt sig liksom

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-04 21:03

Nej, jag tror väl kanske inte att den ökade värmen i rummet spelar så stor roll. Den ligger platt på skrivbordet för det mesta, men just nu testar jag med ett par suddgummin i bakkant att få en luftspalt. Kan väl passa på att säga att jag har en extern skärm inkopplad nu. Med tanke på temperaturen vid grafikprocessorn så verkar det ju ha endel inverkan.
Gör det nån större skillnad i temperatur om man införskaffar sig en iCurve?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 22:04

sån stor skillnad gör den väll inte...tänkte mest på att då får datan luft runt hela burken...

Om datorn verkar jobba sig varm utan anledning så kan det ju vara idé och köra igång Activity Monitor och kolla om nåt program eller widget har flippat ur. Det har hänt mig några gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 14:05

Min iBook ligger ALLTID mellan 55-66 grader det hela började efter att jag varit på Dreamhack med den, kan det ha sugits in en massa smuts och damm i den?

Och jag kollar ofta processer, och det är ingen som har flippat ur kan jag säga.

Hur kan man rengöra en iBooks inre?

Ursprungligen av Toffelmannen:

Min iBook ligger ALLTID mellan 55-66 grader det hela började efter att jag varit på Dreamhack med den, kan det ha sugits in en massa smuts och damm i den?

Och jag kollar ofta processer, och det är ingen som har flippat ur kan jag säga.

Hur kan man rengöra en iBooks inre?

Ett första försök kan vara att koppla en dammsugare till iBookens luftintag på vänster sida om datorn.

Angående temperaturen kan du kolla upp Nap. Förresten, har du i Aktivitetskontroll valt att visa alla processer? Normalt visas bara dina egna processer men ändra högst upp till att visa alla processer och kontrollera.

Om man installerar CHUD Tools, t ex från Xcode Tools, då får man en inställningspanel som heter Processor. Där kan man aktivera och deaktivera Nap. har man Nap avstängt på en iBook kommer den att bli väldigt varm och fläkten går stup i kvarten. Har man Nap igång så är den tyst och sval.

Jag tror att det är samma sak för PowerBook.

1
Bevaka tråden