Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja bank

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nå, så nu har jag tagit beslutet att PlusGiro är för dyrt.
Jag ska byta till Bankgiro. Men vilken bank ska man ta?
Krav är en fungerande webblösning (dvs Safarikompatibel). Gärna ett kreditkort också.

Vad säger ni gott folk?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-01 14:00

Länsförsäkringars Bank.
Allt de säger ska fungera via nätet gör det.
Själv väntar jag på att även utlandsbetalningar ska finnas med i deras utbud. Det är 'på gång'.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 15:56

Instämmer i ovanstående skrivare. Länsförsäkringar har en mycket väl fungerande banklösning - sen har de bra försäkringar också....
bosse

Så de gamla rävarna (FSB, Handelsbanken, Nordea m.fl.) är inget att ha för en enskild firma?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 18:36
Ursprungligen av Kalliban:

Så de gamla rävarna (FSB, Handelsbanken, Nordea m.fl.) är inget att ha för en enskild firma?

FSB funkar inte längre med Safari 2.0 sedan de byggde om siten. Felanmälde och fick följande svar:

"Webbläsaren Safari arbetas det på just nu, men det finns ingen
tidsplan. Troligtvis kommer Safari bli klar senare i höst/vinter.
Allt beror på vad vi finner för fel och hur enkla/svåra de är att
rätta.

När det gäller Safari 2.0 så hänger det en hel del på vilket stöd vi
får från Apple, vilket för närvarande är nästintill obefintligt (och
detta gäller flera banker i både Europa, Usa, Australien och Canada
som brottas med samma problem som vi för närvarande)."

Så även om jag är engagerad i sparbanksvärlden (som kör FSB*s internetbank) måste jag konstatera att de inte lyckats denna gången.

Konstaterade förresten att "nya" Skandiabanken inte heller fungerar med Safari. Hej och hå:-(

Senast redigerat 2005-11-01 18:47

Skandiabanken

Skandiabanken fungerar utmärkt med Firefox, om det är ett alternativ. Jag är mycket nöjd iaf.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-12 22:34
Ursprungligen av Axafluff:

Skandiabanken fungerar utmärkt med Firefox, om det är ett alternativ. Jag är mycket nöjd iaf.

Hur bär du dig åt då?

..Jag har nya SkandiaBanken för min pensionsförsäkring, och har lyckats ladda ned certifikat. När det var klart ombads jag starta om webbläsaren, och sedan var jag tillbaka på ruta ett......"du behöver ett certifikat för att logga in på SkandiaBanken....följ intruktionerna som följer typ.."

(Firefox 1.5, OSX10.3.9)

Jag har också försökt med Safari men där hamnar jag i problemet "Safari kan inte ladda ner adresser som börjar på https://"..spelar ingen roll om jag går via debugmeny......

Jag märker inga problem med Safari i Föreningssparbanken eller Safari. Tidigare kom det ett meddelande om att vissa funktioner kanske inte skulle komma med (jag minns dock inte med vilken av bankerna och jag struntade i det), och jag har använt bägge bankerna över internet regelbundet i flera år, och det har fungerat.
Jag har Safari 1.3.1.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 23:24
Ursprungligen av Lars Häggarth:

Jag märker inga problem med Safari i Föreningssparbanken eller Safari. Tidigare kom det ett meddelande om att vissa funktioner kanske inte skulle komma med (jag minns dock inte med vilken av bankerna och jag struntade i det), och jag har använt bägge bankerna över internet regelbundet i flera år, och det har fungerat.
Jag har Safari 1.3.1.

Problemet med FSB gäller nog Safari 2.0 samt den nya internetbanken som FSB börjat rulla ut.

Jag kan faktiskt börja känna oro över att bankerna inte väcker något intresse hos Apple. OM och bara OM det är så att alla fel finns pga felkodning hos bankerna är en sak. Men jag börjar faktiskt undra om Apple följer den standard som finns. Om Firefox fungerar men inte Safari och båda hävdar att de följer standard. Vem kan man då lita på. Någon av dem ljuger eller förvränger (kanske) sanningen lite.

Firefox är inget alternativ. OT: Det är ju inget macprogram.

Ursprungligen av Kalliban:

Firefox är inget alternativ. OT: Det är ju inget macprogram.

Har definerar du Mac-program?

Ursprungligen av brokewind:

Har definerar du Mac-program?

Tänkte mest på att det inte beter sig som ett Macprogram. Främst avsaknaden av standard OSX-element i t.ex. formulär. Menar inte bara utseendet på dem utan även funktionen (jfr pil upp i en Safaritextrutaoch i en Firefoxtextruta)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 00:08

Jag kör Skandiabanken på Mozilla privat, fungerar utmärkt att starta upp en separat webbläsare när man vill ha bank. I den har jag dessutom tagit bort så man slipper se länkar, menyrad, url-fält osv. Det som syns är banken. Precis som jag vill ha det!

Om de hade haft stöd för bankgiro hade jag använt den banken i firman.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-02 00:48

Jag kör SEB med Safari. SEB har gått "åt andra hållet" och stödjer numera Safari i sin nya version. (Har inte haft möjlighet att testa med 2.0 dock) Klart nöjd med SEB.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 23:29

Min erfarenhet säger att Skandiabanken fungerar bra i Mozilla samt att jag måste använda Firefox för att få ordning på nya Föreningssparbanken...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-12 23:37

Efter att plockat ned trista Netscape funkar certifikaten i SkandiaBanken...........

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 23:39

Jag kör Mozilla utan knappar eller statusfält. Då blir det bara som ett vanligt fönster med banken. Fungerar utmärkt. Det är som om banken hade sin egen programvara

SHBs nya system med engångskod funkar på alla existerande system!
Man kan gå in från vilken dator som helst!

shb = handelsbanken? isf får det bli dem.

Fast engångskod finns väl bara för privattjänster på shb? Det var iaf svaret deras support gav mig.

Jaha , det hade jag faktiskt inte en aning om.
Men man kanske resonerar som så att ett företag är där det är och behöver inte kunna logga in från andra ställen.

Fast jag har kört deras vanliga system från Netscape på macen , det har gått finfint!"

Ingen har nämt Nordea hör jag. Deras variant med skrapkoder fungerar utmärkt i dom flesta webbläsare (bara dom följer standarderna hyffsat). Många som inte har använt skrapkoderna spyr galla över dom men det är bra mycket smidigare än att ha en dosa med sig.

Sen hur dom är som bank det är en annan femma (jag har inga problem men har å andra sidan inget att jämnföra med).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 18:24
Ursprungligen av DeeJam:

Ingen har nämt Nordea hör jag. Deras variant med skrapkoder fungerar utmärkt i dom flesta webbläsare (bara dom följer standarderna hyffsat).

Om du aldrig ska använda e-legitimation funkar Nordea bra.
Om du ska använda e-legitimation funkar Nordea INTE ALLS - har inget som helst Mac-stöd.

En personlig kontakt med din bankman är värt 100 gånger mer än en flashig internetbank. Jag har flera gånger varit lycklig över att ha någon att ringa som faktiskt FIXAR det man behöver hjälp med omedelbart. Min bankman (hon är iofs kvinna så bankkvinna då) sitter nere i Småland och trollar med knäna så allting fungerar väldigt bra även om man behöver tips eller hjälp utöver det vanliga.

Samma service är omöjlig att få i Stockholm.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-07 22:51

FSB funkar skitbra och det är så jäkla nice med bokföringsfunktionen inkl fakturering. Iåförsig i Firefox men om det inte duger att använda Firefox tycker jag man är onödigt petig. Är det ingen mer som gillar bokföringen hos FSB, jag ser bara massa babbel om keffa separata bokföringsprogram där man måste göra allt själv.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 23:07

har precis bytt från Nordea till Danske Bank.
mycket nöjd med dels vår personliga "bank-kvinna" och deras it-lösningen.
bra kopplingar till kassabok och budget, lätt att få överblick och smidigt.
släng ett öga http://www.danskebank.se/
dom har även demosidor där man får lite grepp om hur det är skall funka.
men, som mr beerstream säger, en personlig kontakt är 90% av kakan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-10 12:02

Min sambo har Nordea. De har nu blivit kontantlösa. Hon skulle ner till banken idag och sätta in pengar på sitt konto. Det kostar 200 kr!
Så för att låna ut hennes 2000 kr till Nordea, som de får låna gratis (de lämnar ju ingen ränta) måste hon betala 200 kr, det är ju ocker, tycker jag.
Aldrig Nordea för mej!

De tog bort kontanter och kassörskor förra vintern. Då sa de att de skulle ställa dit en kontantautomat, där m,an kunde sätta in pengar (SEB har en sådan sedan flera år). Men den har fortfarande inte kommit...

SEB säger jag. Har precis bytt inför vårt nya husköp och jag har aldrig haft en bättre bank! Sjukt modern med riktigt bra priser och villkor. Har fortfarande ICA Banken för deras 0%-påslag och 0:- i avgifter vid korttransaktioner utomlands men har avslutat både Handelsbanken, Swedbank och Nordea. Länsförsäkringar är väl också bra, vi har hemförsäkring hos dem, men deras bank ser ut som något från 1999 och det avskräcker mig från att samla allt där.

Använder också SEB. Vi har en låg ränta på vårt huslån där, 2,05% för närvarande. Dessutom har de ett väldigt litet servicekontor alldeles i närheten av jobbet där jag alltid pratar med samma person. Dem kan jag maila när jag vill något och så fixar de vad jag behöver. Deras internetbank fungerar ypperligt, även på iOS och deras appar är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-10 14:48

Swedbank kör jag med, deras webb fungerar med allt, och deras app för iOS fungerar klockrent.

Bevaka tråden