Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotline server på 99mac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått förslag på att starta upp en Hotline server på 99mac.com. Inte omöjligt men:

- Finns intresse för en sådan?
- Finns det en intresserad Hotline admin?
- Vad använder man den till?

Som ni förstår kan vi inte tanka piratkopierade program på 99mac...så vad använder man då Hotline till?

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-21 23:50

Visst ska ni ha det! Det den kan användas till är att tex lägga upp användarnas egna OSX program eller tutorials och liknande. Btw, fråga inte om jag vill bli admin, det skulle jag inte ha tid med

  • Medlem
  • 2001-05-21 23:54

Bra idé men använd version 1.2.3 av servern så man slipper den där jäkla multitrådade newsen..

Och sedan kan alla användare få sin egen dropbox

btw finns det piratkopierade program på Hotline?

/nix

Jag gillar faktiskt hotline för chat. Typ Macpowers hotline. Alltid folk att prata med. Jag är för hotlineserver!

Hej, tja om du har en dator som ändå bara står och puttrar så kan du ju köra hotline. Fast är inte Carracho att föredra eftersom det är ett mac-only community? (Carracho = likt hotline) Och, eh, NIXON.. tror inte det va.. inte på en server som är associerad med 99mac..

Det finns en del HL-servrar som är bra på annat än pirat och porr, tex MacFilez, Macsource, MacAddict, Mac Help Center, Mac Developer Connection.

I synnerhet gillar jag möjligheten att samarbeta genom en server för att knåpa ihop program.

Men revolutionerande kommer det väl inte att bli, typ testa och se. Och jag håller med, om det blir en HL-server, kör v123. Annars skulle jag nog luta åt Carracho - ett mycket hälsosammare community än HL.

Ok. Kan man importera användarlistor till Hotline? Dvs, skulle jag kunna exportera alla användarnamn och lösen och sedan tanka in det i Hotline så att det är klart på några sekunder?

I övrigt så kommer det bli väldigt bandbreddskrävande att ha igång en Hotline om folk börjar tanka 600MB filmer fram och tillbaka...

Chat funktionen är ju välkommen, även om 99mac.com egentligen är byggd kring UBB forumet.

hotline = jobbiga bots och finniga bill gates wannabees

caracho = inga bots, bara macfolk

Svårt val va?

(-Ja, Carracho klient&server är minst lika bra som hl)

  • Medlem
  • 2001-05-24 12:20

låter ju schysst med hl eller carracho server...
man borde ju kunna importera användarlistor till hotline eller carrcho, fast man får väll skriva ett programmet som gör det själv, det borde ju inte var allt för svårt.
Vad ligger användarlistorna i för format i ubb?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-24 14:56

Kan man inte ha det på IRC istället? Eller finns där inga vettiga IRC klienter för macosx? Bitchx bör väl finnas iaf, men tror inte alla "hata terminal" freaks vill använda det, men någon bättre GUI irc klient bör väl finnas? Liknande den här kanske som jag gjort

klart att ni ska ha en hotline server, är inte det ett måste nuförtiden

Hotline har tagit lite stryk de senaste par aren. Inte alls lika sjalvklart langre pa en server, tycker jag...

Daremot vore det trevligt och anvandbart med en hotline server for chat och realtids-diskussion under keynotes och andra events.

Vad tror ni om det?

Citat:

Kan man inte ha det på IRC istället? Eller finns där inga vettiga IRC klienter för macosx? Bitchx bör väl finnas iaf, men tror inte alla "hata terminal" freaks vill använda det, men någon bättre GUI irc klient bör väl finnas? Liknande den här kanske som jag gjort

Det ar ocksa ett bra alternativ. Kan ju alltid registrera #99mac pa DALnet.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-26 15:57

Hmm exodusirc och efnet är bättre, stabilare och mindre netsplit, sen finns där också mycket mer och trevligare BeOS användare på dessa två nät än på Dalnet, en grej för mig, men å andra sidan många BeOS användare verkar intresserade av mac också så

99%mac, 1%BeOS

  • Oregistrerad
  • 2001-05-27 14:57

Hehe kanske det kanske, undra hur macos hade sätt ut om apple köpt Be Inc när de var på väg att göra det.

kommer den nån gång?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-29 12:45

bara någon kan ta intiativ att regga kanalen på exodusirc, jag kan göra det iof och sen ge den till 99mac.coms ägare

Jag är def. för en HotLine server!!

Dessutom håller jag med en föregående talare att det är ver. 1.2.3 som gäller!

Spegla tungt belastade servrar när det kommer kul uppdateringar mm.
Kanske hemsnickrade banor till StarCraft och andra kul saker!

jag är emot hotline, men för carracho. carracho finns inte för PC, vilket kan ses både som en för- och en nackdel. fördel därför att carracho är ett långt mer intressant community, medan HL är ett stort klick-my-banner-nätverk. nackdel, då

jag har kört både carracho och hotline sen de kom, men det finns inget med hotline som inte finns i carracho, utom möjligen en generellt jobbig attityd och PC-stöd.

om man nu prompt ska köra HL, tycker jag att 99mac inte ska gå ut på ngn tracker. det skulle vara dumt. (IMHO)

jag har kvar några bookmarks till HL-servrar från 1997, de funkar bra eftersom de ligger skyddat (off-tracker). där regerar en sund stämning, med både mac- och PC-användare.

min tvåcentare för idag

Jag är för en Carracho-server. Då skyddar vi oss från elaka PC-användare *hihi*

Carracho funkar bra. Det verkar klara det mesta som Hotline klarar.

Vet dock inte hur det är med export av konton från webben till Carracho-servern.

Det vore skoj att kunna ha en mapp med "användarnas bidrag". Där ska man INTE ha "kreationer" osv som på Macpower. Det skall då vara...

- Drivrutiner (relaterat till användarnas önskemål)

- Freeware/Shareware (relaterat till användarnas önskemål)

- Egna skapade Mac OS X-program. Där kan man ha en Classic, Carbon och Cocoa-hörna

- PDF-filer som användarna kan tanka hem för att kunna läsa på för att kanske kunna få extra hjälp med problemlösning. (relaterat till användarnas önskemål)

Om det nu blir en Carracho eller Hotline spelar inte sån jättestor roll. Men Carracho känns nu lite mer rätt än Hotline...

Hotline har spårat ur... UNIX-kopior, Windows-versioner och bara massa servrar med DivX-filmer och porr. USCH! Saknar Mac-only servrar som det var hösten 1998 typ...

Vi har beta-testat en Hotline server i en 14 dagar nu...

Har ett stort problem:
- Det slukar enormt med bandbredd! :eek:

Vi kommer inte kunna köra en Hotline server på samma server som 99mac. Det innebär att vi måste hitta en annan plats. Några tips?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har fått förslag på att starta upp en Hotline server på 99mac.com. Inte omöjligt men:

- Finns intresse för en sådan?
- Finns det en intresserad Hotline admin?
- Vad använder man den till?

Som ni förstår kan vi inte tanka piratkopierade program på 99mac...så vad använder man då Hotline till?

Jag tycker en HotLine-server kan vara intressant för att man kan snacka i realtid. Om jag har ett problem här och nu så vill jag ju också ha hjälp här och nu. Det är en begränsning som anslagstavlebaserade forum som t.ex. 99mac har.

Alltså: en komplettering med en HotLine-server vore mums.

DefinitivT Carracho, om vi inte vill hamna i en sits där drösar av PC-människor väller in och propagerar mot Mac.

Carracho är väl fortfarande i en ganska tidig utveklingsfas, men den har ett övertag över HL förutom PC-folket: ingen reklam.

/Oskar

1
Bevaka tråden