Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med bildskärm efter viloläge

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-09 14:56

Hej!

Det är såhär att jag brukar sänka och höja kontrasten på bildskärmen med hjälp av F1 och F2, det är ju så det brukar vara. När jag inte ska använda datorn mer så sänker jag ner kontrasten helt så att skärmen blir svart sedan stänger jag ner locket och datorn går i vila. Senare när jag ska använda datorn igen så startar den upp och så väntar jag lite och sen trycker jag på F2 men det händer ingenting. Ingenting kommer upp på skärmen och jag måste starta om datorn med hjälp av Power-knappen. Vad kan detta bero på? Ska jag sluta med att sänka kontrasten helt och ha en eller två pluppar kvar för att vara säker på att det kommer upp något på skärmen? Hoppas att få svar på detta.

/ David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-09 15:20

Varför sänker du ljusstyrkan innan datorn går i vila? Skärmen stängs ju ändå av.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-09 17:44

Lyser sovlampan när du öppnar locket? Eller är det helt svart? Har du kollat om du har laddning kvar i batteriet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-09 20:31

Därför att jag vill det. Men det kanske inte spelar någon roll alls då. Tänker mer på att det dras med batteri om skärmen är på medan datorn är i vila.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-09 20:34

Sovlampan lyser när jag öppnar locket litegrann sen när jag fäller upp skärmen helt då slockar den. Just då hade jag laddning kvar 99 %

Jamen skärmen slocknar ju av sig själv när datorn går i vila.
Alltså är det en helt meningslös åtgärd du gör.
Så testa med att inte släcka ner skärmen istället så kanske det funkar bättre.

Han har fortfarande inte fått någon lösning på problemet.
Kanske inte så bra lösning men har du låtit datorn gå i vila tillräckligt vid detta tillfälle. Om den inte hinner ner i vila så svarar den inte när man försöker öppna den. Testa med att vänta ca 1 min innan du öppnar den om så är fallet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-10 01:27

En PowerBook/iBook fungerar precis som ett kylskåp. Precis som lampan i kylskåpet släcks när du stänger dörren så släcks bildskärmen på PowerBooken när du stänger locket.

Om jag inte helt och hållet har missförstått allt så försöker du dra ner på ljusstyrka på skärmen innan du stänger locket. Det skulle vara som att skruva ur lampan ur kylen innan man stänger dörren och sedan skruva i den igen när man öppnar dörren.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-12-10 17:12

Hansfilipelo, du har nog rätt i det du säger. Båda gångerna som det har hänt så har det knappt hunnit gått en minut innan jag fällt upp locket igen. Ska prova det och så ska jag sluta att sänka ner kontrasten helt. Tack grabbar

Fast det jag menade med allt det här var att jag undrar också om datorn drar mer batteri om jag ändå har en plupp kvar i kontraststyrkan? Eller gör det ingen skillnad?

1
Bevaka tråden