Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quake3 går segt!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-26 22:17

Hejsan!

Provade att söka runt lite på forumet i vild förtvivlan men hittade ingen hjälp! Sitter och ska spela quake3 med några polare nu men jag tycker det går ruskigt dåligt prestandamässigt!

Jag sitter med en powerbook g4:a på 1.67ghz, 1gigram, ati9700 och det laggar till rätt bra då och då :/
Dessutom tycker jag det överlag går lite småsegt inne i spelet, det här riktiga "Flytet" infinner sig inte!

Jag kör på medelinställningar!

Någon som har tips? Jag tycker det borde flyta på riktigt fint på den dator jag har!

//Johannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 13:50

Tuggar den nätverk,tro?? Förr kunde AppleTalk sänka vilken applikation som helst till kall sirap. Du har ingen övervakning eller nåt som ska ut och se vad som går ut och in från burken?
[är inget ess på just detta men även gamla kunskaper kan funka i X]

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-27 14:11

Låter som något man borde kolla upp faktiskt! Hur kan man kolla upp trafiken på ett smidigt sätt? Finns det någon inbyggd funktion för detta i osx?

Är själv inget ess på dessa grejer! Har nyss börjat vänja mig vid mac dessutom

Jag körde Skype samtidigt som jag spelade för att kunna snacka med polarna, kanske kan detta vara för krävande? Kanske adsl uppkopplingen jag har inte riktigt pallar med?

Man kanske kan checka loggen i brandväggen för att se vad som spökar!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-12-06 13:54
Ursprungligen av 99EMS:

Låter som något man borde kolla upp faktiskt! Hur kan man kolla upp trafiken på ett smidigt sätt? Finns det någon inbyggd funktion för detta i osx?

Är själv inget ess på dessa grejer! Har nyss börjat vänja mig vid mac dessutom

Jag körde Skype samtidigt som jag spelade för att kunna snacka med polarna, kanske kan detta vara för krävande? Kanske adsl uppkopplingen jag har inte riktigt pallar med?

Man kanske kan checka loggen i brandväggen för att se vad som spökar!

Det du kan göra är att fixa nätverksinställningarna i q3.

snaps 40
rate 25000
cl_maxpackets 100 el 125

Sen kan du ju kolal vad du har för fps cg_drawfps 1

detta skriver du då inne i q3 när du drar ner console.

Hur får man ner consolen? Något som jag alltid undrat över...

Konsollen kommer du åt med F13 (gäller version 1.32 av Q3, som är den senaste).

F ö är nog Q3 det fps-spel som snurrar absolut bäst på en Mac. Själv ger jag järnet med en iMac G4/700 och 384 Mb RAM med Q3:s grafik inställd på "high quality". Det behövs inget pillande med inställningar för att få Q3 att fungera tillfredsställande - bara att tuta och köra rakt av. Jag vet vad jag talar om eftersom jag sedan länge driver tre publika Q3-servrar på en dedicerad burk som är igång dygnet runt. Numera kör jag servrarna under Linux, men tidigare hade jag dem i OS X. Det går faktiskt ännu snabbare och smidigare under Linux. Dessutom är Q3-servrarna betydligt driftsäkrare där än under OS X. Men jag lirar fortfarande Q3 i OS X. Hoppa in på "Lothar's ProMode", "Lothar's CorkScrew Instagib" alternativt "Lothar's Team Arena" och fragga loss, vetja!

Hmm...på en ibook som saknar den tangenten då? Hur mappar man om tangenterna? Är inte så insatt i configfiler osv...

Då ligger du risigt till, för det verkar som om F13 är hårdkodat.

  • Medlem
  • 2005-12-08 16:34

Har ni testat §-knappen?

Har för mig att den fungerar i PC-versionen.

/hpe

Det gör den inte i Mac-versionen.

Som pingvinerna i madagascar säger när de kommer till antarktis:

This sucks...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 15:29

Du kan ändra till US-tangentbordlayout och sedan använda "<"-tangenten för att komma åt konsollen.

Ahh... nu känner man sig som de partajande lemurerna igen! (eller vad de nu var för något...)

1
Bevaka tråden