Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iBook utan firewire?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-09 04:11

Macfeber är lite trasig nu i skrivande stund, men den här nyheten ligger överst.

Citat:

Nästa iBook utan FireWire?

FireWire är en trevlig liten teknologi som Apple faktiskt har kommit på en gång i tiden. Innan USB2, som är Intels baby, dök upp på marknaden så var FireWire det enda riktigt bra alternativet för den som ville föra över saker snabbt.

Men det var då det. Nu släpper Apple iPods utan FireWire-stöd och nu har det börjat gå rykten om att nästa iBook, som väntas komma i januari, inte kommer att ha den eldiga porten.

Det ryktas också att nästa PowerBook inte kommer att ha "vanliga" FireWire 400 utan bara snabbare, och ovanligare, FireWire 800.

Ett naturligt steg faktiskt, men tar Apple bort FireWire så måste de faktiskt ordna så att man kan köra target disk mode över USB2.
blogs.zdnet.com/Apple/?p=57

Tycker det här är rätt dumt, om det nu stämmer. Firewire är trevligare än USB2 för externa diskar, och i dagsläget är det väl många tillbehör (exvis min externa maxtor onetouch) som bara har FW400. Får hoppas att zdnet yrar, jag gillar min FW400-port. Gamla legacyportar är iofs skönt att slippa i många fall, men firewire känns lite för modernt för att börja göra sig av med.

Typiskt att när man ger sig av till 99mac för att skvallra om ett nytt rykte, så är det alltid någon som redan skrivit om det.

Jag har ingen egen uppfattning om O'Gradys trovärdighet (det är där ryktet kommer ifrån) men jag såg att många på MacRumors ifrågasatte trovärdigheten.

Mina spekulationer om frågan: Tre saker gör ryktet ganska rimligt:

1) Apple kan vara inne på en ganska aggressiv strategi för att ta marknadsandelar från Windows, och de har märkt att konkurrens med priset är mycket effektivt, nu när Mac Mini har lockat många switchers. De kanske gör allt för att kapa kostnader, och då får FW-stödet stryka på foten i deras budgetprylar.

2) Är det inte så att Apple på senare tid mer och mer har gått ifrån att stänga in sig i egna tekniker, och nu satsar på det som har blivit bred standard på PC-sidan? USB har trots allt haft det bredaste genomslaget, och det är där det bredaste stödet för hårdvara finns.

3) Apple brukar ofta strypa sina konsumentlinjer något, för att få sälja dyrare proffsmaskiner till dem som behöver dem. Tänk på hur iBooks bara stödjer bildskärmsdubblering till exempel, fast den nödvändiga hårdvaran finns där för utökat skrivbord. FW kan bli ytterligare ett sätt att locka folk att köpa de dyrare Macarna.

Så visst är det väl fullt möjligt att de kommer att överge FW, även om det vore mycket trist?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-09 10:22

Är inte FW800 bakåtkompatibelt (med adapter)?

Ursprungligen av Peth:

Är inte FW800 bakåtkompatibelt (med adapter)?

Jo, det stämmer.

Personligen tycker jag att det vore dump att skippa FireWire på konsumentmaskinerna, men att köra FireWire 800 på pro-modellerna låter vettigt

Nu har jag inte några länkar att backa upp det med, men brukar inte O'Gradys rykten vara sådär när det gäller träffsäkerhet?

Jag håller också med om att det vore dumt att ta bort. Jag är tveksam till det ryktet... Precis som MacFeber skrev så måste Apple dessutom fixa target mode via USB2 i så fall (vilket jag inte har någon aning om det är svårt eller enkelt tekniskt sett).

En digital hub bör ju ha möjlighet att koppla in videokamera (=FW400 för närvarande)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-09 12:12

..Vansinne!!...de allra flesta mer avancerade digitalkamerorna har FW400...

Ursprungligen av ThomasC:

..Vansinne!!...de allra flesta mer avancerade digitalkamerorna har FW400...

Men även USB 2!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-09 12:52

Det här hoppas jag är ett felaktigt rykte. Ok för FW400 på konsument och FW800 på pro. Det är helt ok men att slopa det helt är som att skjuta sig i foten.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 17:18

Och mina lösa hårddiskar och min Eyetv och kunna att koppla ihop macar med varandra...
För guds skull, låt inte detta ske!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-09 17:36

Tror snarare slopandet av FW på iPods är för att PC-datorer sällan(förr iaf) hade firewire. Då kör dom med ett gränssnitt som flest datorer har.

Ja, men att inte iPod stöder det alls! Jaja, Ontopic. Jag tycker det är superdaligt om det här stämmer.

Nästan alla PC-laptops har ju FW idag, förstår inte varför Apple skulle slopa den? Kontakten tar inte så stor plats och kan inte kosta speciellt mycket för Apple att ha i sina bärbara.
Slopar dom FW är det kanske ett avtal med Intel som avgjorde det hela, men tror inte det, så jag säger nej till det här ryktet.

Vi var ju många som var tveksamma till det här ryktet och nu kommer rykten som säger motsatsen:

Intel Macs - More USB, Still with Firewire?

Det vore ju faktiskt direkt korkat att ta bort FW då Apples egna prylar som iSight inte skulle fungera. Näe, det ryktet går bort...

FireWire är ju faktist inget som är dåligt, det används ju i de flesta digitala videokamerorna, på ett antal externa hårddiskar av den dyrare typen och lite annat också så som ljudkort för proffs.
Jag ser ingen anledning att de skulle ta bort en sån underbar port, om de skulle det så skulle det iaf vara schysst att ge oss en PC-Card plats i iBooken.

Då Apples bärbara har inbyggt trådlöst nätverk ser jag FW nödvändigare än en PC-Card plats.

Ja, men vad jag menade är att om de nu är så elaka och tar bort FW, så måste de ju iaf ge oss möjlighet att använda FW genom att lägga till en PC-Card plats, annars skulle jag kalla det datorhandikapp.

  • Medlem
  • 2006-01-03 13:38

Tar de bort FireWire så får de fixa fram riktiga USB-portar på Powerbooken så man kan driva en hårddisk. Annars blir det ingen rolig dator. Jag vet inte om jag är ensam om det, men min Powerbook kan inte driva hårddiskar via USB i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 15:17

jag tycker USB funkade ganska dåligt på min Mac mini när jag skulle koppla in iPoden. FW funkade dock utmärkt. På min PC är det tvärtom, där suger FW men USB funkar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 16:19

tror faktiskt att FW kommer försvinna på "budget"-macarna & bara finnas på Pro-serien...

MacWorld skrev idag om ett rykte angående detta och att Apple tydligen ska fokusera mer på USB, men att FireWire inte försvinner helt. Porten lär fortfarande finnas kvar.

Äsch, sluta tro att dom tar bort FW, det var ju motsatsen jag försökte säga!

Ursprungligen av Björn Leander:

MacWorld skrev idag om ett rykte angående detta och att Apple tydligen ska fokusera mer på USB, men att FireWire inte försvinner helt. Porten lär fortfarande finnas kvar.

Jo, de hade läst samma rykte som jag länkade ovan.

  • Medlem
  • 2006-01-03 18:43

Hm, om dom tar bort FW så kommer då jag att kräva en lösning på hur jag ska kunna använda min Isight.

Vore hemskt korkat och dumt om dom tog bort den helt plötsligt. I så fall så borde de först ha haft en övergångsperiod då deras produkter klarade både usb och fw.
Nä, tror inte på det här.. (Eller hoppas kanske det heter)

1
Bevaka tråden