Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och .pdf-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-07 06:12

Hej

Tidigare kunde jag bara klicka i en pdf link fil med Safari och sedan öppnade jag den med Adobe
men nu varje gång jag ska hämta en pdf fil med Safari

Safari själv öppnar den och då måste jag (force quit Safari) .

Hur hindrar jag att Safari själv öppnar pdf filer ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-07 08:07

Vad har du för Acrobat? version 7 rekommenderas starkt. Den har en fungerande plugin för webbläsarna.
Kolla om det finns en Acrobat-plugin i ditt bibliotek/internet plugin-mapp (minns inte just nu om det är i den i hemmapappen eller den i roten). Ta bort den. Starta Acrobat 7 och låt den ställa in så att pdf kan läsas direkt i webbläsaren (eller ställ den så att den inte gör det, om du nu hellre vill ha det så).
Alternativt är schuberts pdf-plugin som är snabb och minimalistisk. Min favorit.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-12-05 18:03
Ursprungligen av pichia:

Kolla om det finns en Acrobat-plugin i ditt bibliotek/internet plugin-mapp (minns inte just nu om det är i den i hemmapappen eller den i roten). Ta bort den.

Hade samma problem som han som skapade tråden. I bibliotek/internet-plugin-mapp så fanns det en fil som hette typ adobe pdf eller liknande, detta var i roten. Nu funkar allt som vanligt igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 23:13

Eller välj "Detect and Repair" i Help-menyn i Adobe Reader 7.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 21:26

Hej på er alla!

Jag har ett annat problem med .pdf och Safari. Förr har jag för mej att de .pdf jag klickade på inte sparades ner utan endast öppnades så man kunde läsa och kolla om man ville spara. Nu blir skrivbordet snabbt fullt med .pdf utan att jag egentligen velat sparat ner dem.
Jag har letat efter inställningar som skulle kunna justera detta men inte funnit något användbart! Har ni några tips & trix?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 22:02
Ursprungligen av macnuz:

Hej på er alla!

Jag har ett annat problem med .pdf och Safari. Förr har jag för mej att de .pdf jag klickade på inte sparades ner utan endast öppnades så man kunde läsa och kolla om man ville spara. Nu blir skrivbordet snabbt fullt med .pdf utan att jag egentligen velat sparat ner dem.
Jag har letat efter inställningar som skulle kunna justera detta men inte funnit något användbart! Har ni några tips & trix?

Använd Schuberts plug-in som tidigare nämnts: http://www.schubert-it.com/

Ursprungligen av Danne V:

Använd Schuberts plug-in som tidigare nämnts: http://www.schubert-it.com/

Den pluginen är klockren! Rekommenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 15:35

Safari och omdöpta pdf-filer

Jag har ett helt annat problem med safari. När man laddar ned filer från vissa av skolans hemsidor (Uppsala Universitet) så döper safari (?) om filerna till namn av typen
=?UTF-8?B?cG9pbnRzLm0=?=. Utan filtillägg. Det rör sig om pdf-filer, .m-filer och .mat-filer. Det verkar dock inte som att det är filtypen som ställer till det... utan snarare varifrån filerna kommer. Inga av mina kompisar har det här problemet dock (de kör ju iofs windows). Någon som känner igen sig och som har en lösning?

(det hjälper inte att välja "hämta länkad fil")

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 22:01
Ursprungligen av G5X:

Hej

Tidigare kunde jag bara klicka i en pdf link fil med Safari och sedan öppnade jag den med Adobe
men nu varje gång jag ska hämta en pdf fil med Safari

Safari själv öppnar den och då måste jag (force quit Safari) .

Hur hindrar jag att Safari själv öppnar pdf filer ?

Äpple + click (eller högerklick om du har mus med fler än en knapp) och "spara som" till din hårddisk.

  • Medlem
  • 2007-05-21 16:31

Samma problem här, innan öppnades pdf'er med förhandsvisning snabbt och automatiskt.
Kan man få det så igen?

1
Bevaka tråden