Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICQ håller sig starkt

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I USA är det AOL som gäller och iChat blir alltmer populärt. Men bland svenska Macanvändare drar vi slutsatsen att ICQ en solklar etta.
Behöver du blixtsnabb hjälp med ett datorproblem? Vill du tipsa om en riktigt cool hemsida? Vill du diskutera någonting du precis hört eller läst? Då är ICQ något för dig!

Vad är ICQ?
Programmet gör att du snabbt kan skicka korta meddelanden till andra ICQ användare. Du kan se vilka som är online och se vilka som är upptagna med annat.

ICQ är ett program som är väldigt vanebildande och blir nästan till en livsstil efter ett par års användande. Vid installationen tilldelas du ett unikt ICQ nummer - ungefär som Telia ger dig ett telefonnummer hem.

Börja titta på olika användares profiler på 99mac, många har valt att göra sitt ICQ nummer offentligt. Då är det busenkelt att lägga till dom på din egen lista. Du kan själv välja om folk får lägga till dig på deras listor eller om du måste godkänna alla manuellt.
Ganska snabbt kommer ditt eget lilla ICQ nätverk växa och det blir alltmer roligt att ha programmet påslaget.

För den som har bredbandsanslutning blir det snabbt standard att alltid ha ICQ påslaget.

Hur installerar jag ICQ?
Programmet och tjänsten är helt kostnadsfri och du hittar programmet på ICQ:s hemsida. En snabblänk:
http://www.icq.com/download/mac/

Det kommer hela tiden nya versioner men det verkar som om ICQ aldrig kommer att släppa en full version av programmet - det har varit i "beta version" sedan urminnes tider. Konstigt!

Du måste vara ansluten till internet för att kunna installera ICQ och för att använda programmet.

Vad gör man inte via ICQ?
Det finns en mängd oskrivna regler för hur man använder ICQ, jag tar upp några grundläggande saker:

- Skicka aldrig reklam (Spam) via ICQ, det är inte uppskattat.

- Dela inte med dig av andras ICQ nummer utan att veta att dom verkligen vill det.

- Om du märker att någon är upptagen, skicka inte tiotals eller hundratals meddelanden.

- ICQ fungerar som livet i övrigt, man ger och tar i sina relationer. Bara för att du får tag i någon som är duktig på t ex Quicktime Streaming Server så innebär det inte att du kan skicka frågor hela dagarna. ICQ är personligt!

Mina egna erfarenheter
Redan efter ett par dagars användande så börjar ICQ visa sina fördelar. Du är aldrig ensam vid din dator och kan dela med dig av olika projekt, erfarenheter och tips.

Jag har 105 personer på min egen ICQ lista och det finns alltid någon att säga hej till. Som exempel har jag många 99mac Guru:s som jag kan diskutera aktuella händelser och kommande projekt med.

Patric Malm och CJE på Macnytt finns också där - alltid roligt att skicka några snabba ICQ och retas lite eller diskutera gemensamma saker.

Jag driver ju lite olika internetsidor med olika inriktning. ICQ är ett bra sätt att få tag på folk när man ska spela Battlefield 1942 som exempel.

Jag rekommenderar verkligen ICQ till alla medlemmar på 99mac som ett ytterligare nätverk!

Kommentera - och bjud in användare till era egna ICQ listor! Berätta om dina ICQ erfarenheter - hur många finns på din lista?

Jag har använt ICQ sedan tidernas begynnelse känns det som. Mirabilis var dock vid ett tillfälle vänliga nog att utan förvarning ta bort mitt ICQ nummer så det är inte så lågt längre.

Håller med om att ICQ är vanebildande. Tack vare ICQ håller jag kontakten med vänner och bekannta som jag nästan aldrig har möjlighet att träfffa IRL. Jag har försökt vara smart och har ett ICQ nummer hemma och ett på jobbet, liksom för att kunna dela upp "jobb" och "privat". Är nästan helt säker på att jag kommunicerar mer med ICQ än fast och mobil telefon tillsammans.

Har ungefär 25 personer på min lista, det gäller att rensa. Skicka gärna ett meddelande om Unix/Linux, Mac, filosofi, musik eller vad som helst! Jag finns på 67624218 (dagtid) och 4564243 (kvällstid).

Ciryon

Edit: Måste bara tipsa om det ypperliga alternativet till Mirabilis egen klient, Proteus

[ 10 December 2002, 10:04: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 10:04

Jag föredrar AIM. ICQ har jag inte använt sedan 1997.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-10 10:11

Har använt ICQ ganska länge, men det har blivit extra viktigt nu när jag bor utomlands, kanon att hålla kontakt med polare hemma i Sverige med. Betydligt roligare än email för småtjafs.

Dock har man många polare med peze så räcker inte ICQ till. Där är det (iaf i Asien) MSN/Hotmail som regerar.

Jag har att skaffat mig ICQ, MSN/Hotmail och Yahoo-konton och kör med Proteus som stödjer alla tjänsterna. Proteus är dessutom mkt behagligare en ICQ för X, framförallt GUIet. Proteus finns på VT.

Givetvis har jag iChat ([email protected]) igång oxå av princip.

[ 10 December 2002, 10:12: Meddelandet ändrat av: mattan ]

ICQ.
Oj. Det har jag använt länge. Först avundsjuk på att Win95 killarna hade något sådant. Sedan kom det till Mac. Åh vad underbart det var. Spännande.
Fort växte listan. Alldeles för lång blev den.
Så nytt nummer en gång, två gånger.
Nu har jag haft samma nummer sedan 1999 cirka. Och är mer restrektiv med vilka jag lägger till.

ICQ är väldigt använbart i många syften, speciellt som problem lösare för allehanda problem. Både jobbmässiga och personliga. Inte att rekommendera dock. Det blir lätt missförstånd på ICQ.

Men tillsammans med ICQ har jag vunnit ett guldägg en gång.

[ 10 December 2002, 13:10: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

quote:Jag har att skaffat mig ICQ, MSN/Hotmail och Yahoo-konton och kör med Proteus som stödjer alla tjänsterna. Proteus är dessutom mkt behagligare en ICQ för X, framförallt GUIet. Proteus finns på VT.

Samma här, men jag kör ICQ då jag behöver skicka/ta emot filer med Win-users....

Jag har kommit till den punkten då jag inte kan se mig själv leva utan ICQ. Man känner sig mycket mer social med ICQ:n och det är mindre ensamt (när den känslan tränger sig på). Man går online och ser sina vänner/kollegor och det finns alltid någon att prata med. För att inte tala om smidigheten!! Så snabbt och lätt att bestämma saker! Man kan diskutera saker utan att störa kollegor (som man kanske annars hade gjort genom att prata i telefon, nu i dagens "öppna landskaps"-kontor).

Det finns få i min umgängeskrets som använder iChat så det blir mest ICQ. Men jag tycker det fungerar bra...och jag tycker det är mycket bättre än MSN-hotmail.

Skippade ICQ när jag upptcäkte att det var en barnlek att hacka folks konton utan någon speciell kunskap.

Det är en av anledningarna att jag inte använder ICQ förrutom i nödfall. ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Ichat - ICQ

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Skippade ICQ när jag upptcäkte att det var en barnlek att hacka folks konton utan någon speciell kunskap.

Det är en av anledningarna att jag inte använder ICQ förrutom i nödfall. ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Var också misstänktsam mot ICQ angående säkerheten men nu har jag läst att de skulle gå att avända Ichat tillsammans med ICQ. Är detta sant och i sånt fall är säkerhet högre då så att man våga lite på det? Hur gör jag för att få det att funka?

Tacksam för svar.

David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 14:12

Som sagt: AIM är bättre.

Som sagt - That´s why "we" use Proteus

Citat:

quote:Skippade ICQ när jag upptcäkte att det var en barnlek att hacka folks konton utan någon speciell kunskap.

Och hur upptäckte du det? Vem hackade du?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-10 14:30

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
[QUOTE]Samma här, men jag kör ICQ då jag behöver skicka/ta emot filer med Win-users....[/quote]Jepp, den funktionen funkar inte så bra, dvs inte alls oftast i Proteus. Jag kör stenålder och dunkar iväg ett email...

[ 10 December 2002, 14:31: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Skippade ICQ när jag upptcäkte att det var en barnlek att hacka folks konton utan någon speciell kunskap.

Det är en av anledningarna att jag inte använder ICQ förrutom i nödfall. ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Vad är risken då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Skippade ICQ när jag upptcäkte att det var en barnlek att hacka folks konton utan någon speciell kunskap.

Det är en av anledningarna att jag inte använder ICQ förrutom i nödfall. ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Vad är risken då?

Att allt i klartext skickas över nätet? Eller sparar lösenordsfiler okrypterat på HD:n?

Okej, för en del spelar det ingen roll. Men för mig som paranoid gör det mycket.

På PC sidan finns det zilliontals verktyg för att snappa upp trafik. Nej, kommer inte peka på var. Leta själva.

Sen har jag börjat gilla mer och mer sättet som iChat fungerar. Embedda bilder direkt i meddelandet m.m

iChat är väl antaligen också okrypterad trafik? Men jag slipper iaf spam..

[ 10 December 2002, 14:41: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
På PC sidan finns det zilliontals verktyg för att snappa upp trafik. Nej, kommer inte peka på var. Leta själva.

Mirabilis har faktiskt fixat de flesta säkerhetshål nu, så det finns ytterst få hacks som fortfarande fungerar. Det enda är väl att man kan lägga till folk på sin lista fastän de kräver authorization.

Du har däremot helt rätt i att trafiken sker okrypterat och lätt kan snappas upp. Jag har på senare tid mer och mer använt Secure Internet Live Conferencing (SILC).

<OT> Märklig bugg i Phoenix jag upptäckte nu. När jag klickar på URL-knappen här nedan så klistrar den in mitt senast använda lösenord. Ugh!</OT>

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-12-10 15:31

Sexsiffrig. Dt är lite otäckt att kunna sitt UIN utantill.

Jag har tidigare varit en fanatisk ICQ-användare. Var, trots modem, online 4-6 timmar om dagen i ett par år och ständigt "on" på ICQ.

Vintern 97/98 "addades" jag av en tjej uppe i Stockholm som hette Linda. Vi chattade intensivt i fyra månader innan vi träffades IRL. Efter ett knappt år från första "messet" bodde vi ihop och efter drygt två år fick vi våran dotter. Nu är det snart fem år sedan första kontakten och vi bor fortfarande ihop... Tack, killarna på Mirabilis!

Edit: 4329871, tjejen har sexsiffrigt.

[ 10 December 2002, 15:38: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

Otäckt?
Jag litar inte på folk som inte kan sitt eget UIN

Har för närvarande 255 kontakter i ICQ.

ICQ är nog ett av de program som alltid är igång för mig och något jag använt väldigt länge. Skulle vara kul om ICQ hade statistik över hur länge en användare varit online. Jag ligger nog bra till, trots att jag aldrig har det igång om jag inte är i närheten eller sover.

Jag har iofs "bara" sjusiffrigt nummer. Vem har lägst nummer här på 99mac då?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 15:47

ICQ rockar speciellt om man laddar ner nåt snyggt mac skin (på skol Pc skräpet)

Fredrik, kommer du ihåg hur vi snackade om att man hör "uh-oh" i syne, så att säga?

En av mina vänner hade aldrig hört det ljudet förrän hos mig för en vecka sedan. Gissa om jag blev chockad!

Jo jag hör fortfarande "uh-oh" i syne. Dock betydligt mindre för jag kör Proteus och har annat ljud nu.

Men man har ju fortfarande problem, sitter jag inte vid datorn och inte vill svara stänger jag av ljudet på datorn, för hör jag ett icq så *måste* jag dit o svara. Ungefär som när man glömmer mobilen nån dag, då kan jag inte kocentrera sig på jobbet. Man sitter bara och funderar "tänk om man missar någe viktigt".

Finns det någon nackdel med Proteus jämfört med ICQ då? Ja e rätt sugen på o testa.
Kan inte nån lägga upp en bild på hur det ser ut?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 17:48

När jag först skaffade ICQ (anno 1997?) så var jag föraktad av kompisarna för att mina å, ä och ö blev helt oläsliga på deras PC-maskiner. Ingen ville prata med mig.. klagade bara på vilka fula tecken det blev. En macanvändare utstött ur ICQ-gemenskapen. Ingen som känner igen det?

Nu är ju kompabiliteten betydligt bättre, men t.ex så går filöverföringen betydligt långsammare i riktningen PC->Mac än Mac->PC, ivarjefall är det min erfarenhet. Någon som känner igen det?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-10 18:03

Kommer här:

Buddylisten minimerad så mkt det går. Det jag gillar mest är att det inte är en massa knappar och tjafs. Eftersom man har det igång hela tiden vill jag att det skall ta lite plats.

Menyn:

Tack för bilderna, ser bra ut. Kostar det ngt?

I Proteus kan man dessutom ställa in så att kontaktlistan automatiskt ändrar storlek - i höjdled - när kontakter kommer online eller går offline.

Fiffigt.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 18:18

Japp, det kostar. Det är väl det som är haken.
Jag använder själv programmet Fire , som bara blir bättre och bättre. Resurssnålt, stilrent + att man kan ha transparenta meddelandefönster. Och open source.
Enda haken är att det inte går att uppdatera info för hela contact listen från icq-servern, vilket är lite irriterande när man lagt till någon på listan på en annan maskin. Löses genom att man går in i en annan icq-klient och exporterar listan. därifrån.
Icy Juice kan också rekommenderas.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-10 18:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Japp, det kostar. Det är väl det som är haken.

Proteus är donationware vad jag kan se. Står $10 på Versiontracker men inget fast prisinfo på hemsidan. Oreggat har alla funktioner men det kommer upp en påminnelse mkt sällan...

Har läst en del kommentarer på VT om att det är dålig stil att ta betalt för Proteus då grunden är Opensource IMservices (samma som Fire tror jag). Version 2 är dessutom freeware om man inte absolut skall köra senaste alfan. Finns serienummer till 2an på hemsidan.

[ 10 December 2002, 18:28: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Bevaka tråden