Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa problem!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-07 00:09

Hejsan!

Hoppas någon har erfarenhet av ett problem jag råkat ut för!

Försöker ansluta till en delad internetanslutning med hjälp av airport anslutningen på min powerbook 15" och det fungerar inte riktigt bra!

Nätverket jag försöker komma åt är skyddad av en WEP nyckel och delar ut sina IPadresser automatiskt!
Det skumma är att när jag försöker ansluta till nätet och skriver in nyckeln så ser det ut att fungera utmärkt och det står under information på internetanslutningen att jag är ansluten till det aktuella nätet. Men det går ändå inte att surfa!

Vi har en del windowsburkar här i huset och på dessa fungerar allt utmärkt! Ip adresserna som dessa får är 192.168.0.XXX och har dns och gateway 192.168.0.1

Min dator får däremot helt andra ip nummer tilldelade?? Jag har försökt att ställa in manuellt med ovanstående uppgifter men detta fungerade ändå inte!

Vad kan det vara som inte fungerar?

Enligt grannen ska "Key index" vara 1 Men vad jag har förstått så är detta standard i OSX så det kan väl inte vara det som strular?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-07 02:56

Ingen som vet vad det kan vara för fel?? Vore er evigt tacksam!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 08:46

Kanske korkat av mig att fråga, men är du säker på att du hakar på rätt WLAN?
Kan du pinga routern?
/Claes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 09:12

Om du skriver fel lösenord borde Mac OSX säga till, men det händer att det inte gör det.

Vad har lösenordet för form? Är det läsbart eller en hexadecimalrepresentation?

Har ett liknande problem. Min PB kan surfa/hämta e-post/köra MSN periodvis, men rätt vad det är så tvärdör det. Jag kan fortfarande ansluta till min PC, fjärrstyra den och logga in i min router (Netgear WGR 614v4). Detta har inte uppstått när jag sitter med sladd till nätverket. PC funkar prima att surfa med, och tex. BitTorrent funkar, så det är ju inte bredbandet som jävlas.

Jag får dock, till skillnad från tidigare skribent ett IP-nummer som passar i serien (kör DHCP). Ibland kan man genom att välja manuellt IP (o Macen) och spara, för att sedan välja tillbaka till DHCP och spara få det att funka i ett tag till. Troode först att det var ett DNSproblem, men eftersom PC:n funkar måste ju strulet finnas i router eller dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 18:24

Trådlöst nätverk - hur?

Hej

Har en Ibook G4 933mhz (utan airport-kort) och en Power Mac G5 2x2.0 (utan airport-kort).
Vad behöver jag för att kunna skicka filer trådlöst emellan dessa?

/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 18:30
Ursprungligen av SUMO:

Hej

Har en Ibook G4 933mhz (utan airport-kort) och en Power Mac G5 2x2.0 (utan airport-kort).
Vad behöver jag för att kunna skicka filer trådlöst emellan dessa?

/Magnus

AirPort-kort?

Om du bara vill skicka filer mellan dem, räcker det att båda har AirPort-kort. Den ena maskinen kan då agera basstation.

Hur fungerar det med AirPortkort till en PowerMac, går det att köpa till i efterhand?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-12-07 18:30

@ 99EMS: Det råkar inte va så att routern är låst till 802.11g, och din dator endast klarar 802.11b-hastigheten? (Kan inte så mycket om powerbook... så... nån annan kanske vet)
Har iaf för mig att man kan få såna där problems då.

@SUMO: Lika bäst att du startar en ny tråd med ditt problem, annars blir det bara rörigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-07 22:47

Tack för alla svar, jag se undersöka saken ytterligare!

Det kan vara så att jag fått fel lösenord, för jag testade att bara skriva in några olika och den klagade aldrig på att det var fel!

Ska fråga grannen! Det är så att jag inte känner honom, jag är på besök hos tjejen och hennes föräldrar i Kanada och dom delar internet med deras granne! Ett tillfälle att öva på engelskan med andra ord

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-07 23:50
Ursprungligen av 99EMS:

Tack för alla svar, jag se undersöka saken ytterligare!

Det kan vara så att jag fått fel lösenord, för jag testade att bara skriva in några olika och den klagade aldrig på att det var fel!

Ska fråga grannen! Det är så att jag inte känner honom, jag är på besök hos tjejen och hennes föräldrar i Kanada och dom delar internet med deras granne! Ett tillfälle att öva på engelskan med andra ord

om du blir osäker på vad du ska säga, brukar frasen "me love you long time" fungera även i Kanada.

Testa även "No money, no honey!"

Kan framkalla ett och annat skratt.

1
Bevaka tråden