Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart börjar nästa uppgraderingsvåg

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac:s testlabb har testat flera nya uppgraderings-möjligheter i form av snabbare processorer, hårddiskar, IDE-kort, grafikkort med flera. Vi tror nämligen att nästa stora uppgraderingsvåg är här.

Under hösten lanserades snabbare processoruppgraderingskort ifrån tillverkare som PowerLogix och Sonnett med upp till 1GHz G4 processor, inom kort kommer du kunna köpa dubbla 1.250MHz processorer dessutom. Uppgraderingarna passar alla Power Macintosh G4 med AGP plats ifrån 1999 och framåt (inklusive G4 Cube!). Priserna börjar kring 4.300kr för en 800MHz processor och inom kort kommer testlabbet presentera sina första resultat.

Redan idag kan vi locka med ett test av en lite äldre PowerLogix iForce G4 uppgradering för iMac - läs mer i vårt utförliga test!

Vi har även testat nya snabba hårddiskar och ATA-kort (med RAID!) som vi publicerar inom kort.

Vad innebär detta för dig? Det kan innebära att det är värt att vänta med att köpa den där nya G4:an för 30.000kr inkl moms. Ett argument för att uppgradera sin befintliga dator: du kan göra datorn dubbelt så snabb på tio minuter (gäller vissa uppgraderingskort) utan att installera om systemet! Värdera tiden det tar för en konsult att göra jobbet á 700kr i timmen så har du uppgraderingen nästan "gratis".

Vi tror att nästa stora uppgraderingsvåg är här!

[ 09 December 2002, 20:19: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

till rätt pris kan jag tänka mig att uppgradera till en dual 1.25a. ser fram emot test på en sådan - sitter själv på en dual 533a och känner dock inte av brist på "kraft" - förutom när jag kör VSTi´s i Cubase - då behövs obegränsad processorkraft :-/

Det ligger nog rätt i tiden med uppgraderingar av vid inköp pocker dyr hårdvara, nu ser man ett sätt att förlänga sin investerings livstid. Och ärligt talat vem behöver mycket mer än dual 1 Ghz för grafiskt arbete?
Möjligtvis om det kom ut en G4 Dual 3 Ghz skulle det bli en skillnad värd priset, är man nöjd och klarar sig, varför byta
Men en Dual 1 GHZ cube ... dräggel...dräggel ..

såg tester som visade 65% processor prestanda (låter fantastiskt mycket ju ..) bättre med 1 GHz i cuben... jag kan vänta de sekunderna

/Cube 500/1GB/GFMX2/80GB

  • Medlem
  • 2002-12-09 18:54

Uppgraderingar då som nu är konstgjordandning (åtminstone processoruppgraderingar). Bussarna jobbar lika segt som vanligt och det är fortfarande ganska ordentligt dyrt. Generellet skulle jag påstå att det lönar sig bättre att spara till nästa inköp. Här finns dock ett stort aber, om man har en modell som man älskar och som inte finns längre (20th Anniversary eller Cube t.e.x) kan det vara på sin plats (liksom utbyggnad av äldre servrar) men för mainstream maskiner är jag notoriskt tveksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 18:59

Jepp - håller fortfarande bergfast vid ursprungstanken att hela idén med de "nya" PowerMacarna (allt sedan PM G3 B/W kom 1998) är just att man skall uppgradera - aldrig tidigare under Apples historia har det varit lättare...att det sedan fortfarande är för dyrt (läs: Apple vill ju hellre sälja nya datorer än att kunderna skall gå och köpa komponenter från tredjehandstillverkare) är ju bara sorgligt!

Själv sitter jag på en PB G3 B/W (rev.B) sedan mars -99 och har gett mig fasiken på att den skall hålla i åtminstone 5 år..nu har det snart gått 4 och jag har stoppat i nya HD (totalt 3 st.), nytt HD-kort och maxat med internminne. Maskinen tuggar på bra i OS X och nu stundar en processoruppgradering efter nyår som förhoppningsvis gör att den skall hålla minst 12 månader till...

Jag lägger hellre mina sparade slantar på en ny PowerBook i nuläget än en ny G4....hellre ser jag till att min G3´a håller fram till att Apple lanserar en full fungerande G5´a ! Kanske någon gång under nästa höst...

Så vad har hela uppgraderingskalaset kostat mig? Maskinen kostade som ny 21.000:- (plus skärm) och under åren har jag pyntat ytterligare 5.000:- för nämnda delar. Ett uppgraderingskort (som för min del innebär steget från 350 MHz till 550 MHz) kostar mig ytterligare ca. 3.000:-

Alltså har min dator totalt gått löst på 29.000:-
(vilket skulle innebära ca. 16:-/dagen under en femårsperiod...helt ok, tycker jag! Lika mycket som jag betalar för att åka tunnebana här i Stockholm dagligen).



[ 09 December 2002, 23:55: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 19:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
inom kort kommer du kunna köpa dubbla 1.250MHz processorer dessutom.

Detta kort skulle passa utmärkt i min G4 450MP. Jag utgår ifrån att Martin B & CO kommer att sälja detta kort inom en snar framtid, eller??? I vilken storleksordning uppskattar ni priset?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 20:22

Till Thomas:
Jag sitter på en Rev.A Blue/White på 300Mhz och tyckte att 500Mhz var lite lite att uppgradera till, så jag mailade Sonnet och PowerLogix. Dom sa att >500Mhz uppgraderingar till dom blåvita var på gång, men, det verkar inte hända så mycket. Vi kanske skulle ta och maila dom igen?

Det måste ju finnas massor med potentiella kunder för en 800/1Ghz uppgradering till dom maskinerna.

Tänkte bara förvarna dig innan du köper en 500 om en 800/1Ghz ligger runt hörnet.

Det stämmer faktiskt - men jag vill inte att testlabbets jobb ska krocka med mina ambitioner att sälja prylar (99mac måste alltid vara opartiskt & säga hela sanningen - annars tappar vi hela ändamålet med forumet).

Om du tittar på priserna hos tillverkaren Powerlogix hemsida i USA så kan du ganska enkelt multiplicera priset med tio för att få svenska prisnivåerna.

http://www.powerlogix.com/

Storsäljaren kommer nog bli "G4/800 2MB L3 cache" uppgraderingen för ca 4.490,- i Sverige - den är mest prisvärd i mina ögon..

Mina erfarenheter av processorsuppgraderingar har varit minst sagt blandade. Jag har uppgraderat ett 30-tal maskiner av olika typ från IIci (till 040) via APS m•Power till performor och PCI powermacar. De enda uppgraderingarna som fungerat klanderfritt har varit 040 uppgraderingarna till IIci maskinerna.

Det vanligaste problemet jag råkat ut för är strul med nätverket. Många PCI macar med processorn på ett dotterkort får problem med klocksynken på moderkortet. Detta resulterar i minst sagt instabil nätverksfunktion under MacOS 9. Hur detta är under MacOS X har jag inte kontrollerat. Stabiliteten har också varit si sådär under 9an och som tidigare kommenterats så är det så många andra delar i datorn som är föråldrade.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte skulle rekommendera något företag att förlita sig på uppgraderingar. När det gäller privatpersoner är det en annan femma och där kan jag definitivt se vitsen.

"Grafikkortet" i Pismo, Rage128 Mobility, det ska tydligen gå att bygga ut med 8mb extra vram.
Dock finns det enligt denna kille antagligen inte plats för minnet i datorn.
Vet någon var man köper sådana minnen som man använder som utbyggnad? Vore ju kul att prova om man kunde tvinga in det på nå vis

Gick det så skulle det ju vara intressantare med 550mhz G4 uppgraderingen också.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-09 22:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Storsäljaren kommer nog bli "G4/800 2MB L3 cache" uppgraderingen för ca 4.490,- i Sverige - den är mest prisvärd i mina ögon..

Är det priset (4.490:-) med eller utan moms?

utan moms tyvärr...

  • Medlem
  • 2002-12-10 08:24

Om man har en dator som man börjat tröttna på, t ex en G4/500, så kan man välja mellan att antingen sälja den och köpa nytt, eller uppgradera.

Om man inte har så mycket pengar, ser jag uppgradering som ett bra alternativ. Säg att man kan sälja datorn för 10.000. Då "kostar" en uppgradering 15.612:-, mot en ny dator som kostar minst 21.995:-.

Visst, den nya datorn kommer vara snabbare, men jag tycker nog att de 6382:- man får betala extra står i proportion till prestandavinsten. Dvs, jag tycker inte man blir lurad vare sig om man uppgraderar, eller om man köper nytt. Det är ett val helt enkelt.

Dessutom slipper man oroa sig för om den nya datorn ska blåsa ur trumhinnorna, om man väljer att uppgradera...

Ska bli intressant att se ifall även dubbelkonfigurationer av processorkort blir prisvärda enligt ovanstående ekvation.

[ 10 December 2002, 08:28: Meddelandet ändrat av: stfm ]

hm, håller nog med sista inlägget. betänker man också att systembussen på en Dual 533a är 133 mhz - precis likvärdig med en sprillans dual 867 så känns det inte så farligt med att stoppa in en uppgraderings 1.25 Ghz´are - helst med 2MB L3-cache...när de senaste mac´arna trots allt inte har så mycket effektivare systembuss - och de snabbare minnena känns inte så effektiva nu när systembussen fortfarande är en flaskhals.

men - det har med pris att göra - jag tycker inte det är lönt att köpa dual 1.25 för 10 000 kronor.

hm, inga 1.25 Ghz´ar ännu:

PowerForce G4:

NEW! PowerForce G4 Series 100
700MHz $369
800MHz $449
1000MHz $699

NEW! PowerForce G4 Series 100 for Cube
700MHz $369
800MHz $449
1000MHz $699

NEW! PowerForce Dual G4 Series 100
Dual 800MHz $799
Dual 1000MHz $1199

NEW! PowerForce Dual G4 Series 100 for Cube
Dual 800MHz $799

NEW! PowerForce G4 Series 133
867MHz $449
1000MHz $699

NEW! PowerForce Dual G4 Series 133
Dual 867MHz $799
Dual 1000MHz $1199

PowerForce G4
450/225/1MB $259

PowerForce G4 ZIF
533/213/1MB or 550/220/1MB $289

Är det någon som vet om och i så fall var man kan köpa PowerLogics uppgraderingar i Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 16:26

De här dual-korten? Kan man stoppa in en dual-processor uppgradering till en QuickSilver 733MHz tex?

Det bör nog funka ja !

Info !

här installerar du - en fläkt till - hmm, jaja, det kan int ebli så mycke värre

/ d

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 17:24

Vad jag förstår så drar OSX verkligen nytta av dubbla processorer. Jag borde altså märka en extrem hastighetsskillnad i systemet om jag uppgraderar min single G4733 till dual 1.25GHz? Låter lockande i så fall tycker jag, om priset inte skenar iväg totalt...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-10 17:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Uppgraderingar då som nu är konstgjordandning (åtminstone processoruppgraderingar). Bussarna jobbar lika segt som vanligt och det är fortfarande ganska ordentligt dyrt. Generellet skulle jag påstå att det lönar sig bättre att spara till nästa inköp. Här finns dock ett stort aber, om man har en modell som man älskar och som inte finns längre (20th Anniversary eller Cube t.e.x) kan det vara på sin plats (liksom utbyggnad av äldre servrar) men för mainstream maskiner är jag notoriskt tveksam.

Eftersom alla iBook och iMac idag går på konstgjord andning eftersom de har en 100Mhz buss och är helt utan L3-cache så ser jag en uppgradering av processormodulen till en G4 som ett rejält lyft (jag har en Cube och tillhör undantagen, men jag menar att det är bra även till vanliga gamla G4or). Du får L3-cache och 800Mhz eller snabbare CPU. Och det till en bråkdel av en ny iBook eller iMac.

Om man är på gång att köpa en ny Mac, begaganad eller ny. Så är en gammal PowerMac G4 350Mhz + ett 800Mhz Powerlogixkort ett bra köp. man kan komma riktigt billigt undan. Istället för att köpa en ny Powermac eller en halvdassig dyr iMac.

Ingen som har testat att uppgradera sin Pismo med ett BlueChip G4 kort? Finns det någon test på nätet som har testat?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-11 06:46

hmm, blir rejält sugen på en G4800/100MHz uppgradering till min G4 450 AGP. Tillsammans med ett ATI8500a kort borde den väl köra X riktigt bra.

Martin, när kan vi förvänta oss ett jämförande test av "storsäljaren"?

hmm, å andra sidan.. en uppgradering kostar då runt 8000 ink, om min G4 är värd iaf 7000 begagnat så får man faktiskt dubbla processorer och 133MHz buss för bara 6000 mer. Kanske inte mest prestanda för pengarna ändå...

** Är det någon som vet om och i så fall var man kan köpa PowerLogics uppgraderingar i Sverige?

I Januari kommer du kunna beställa dom av en mängd återförsäljare runt om i landet - jag driver ett projekt att starta en svensk mac distributör för lite ovanligare produkter som t ex PowerLogix. Idag är återförsäljaren Macoteket ofta ensamma om att importera dessa produkter.

Jag har haft hela PowerLogix sortimentet i lager sedan i Oktober för testning, ni kommer se fler produkter i testlabbet framöver.

** De här dual-korten? Kan man stoppa in en dual-processor uppgradering till en QuickSilver 733MHz tex?

Japp - fungerar fint.

** Ingen som har testat att uppgradera sin Pismo med ett BlueChip G4 kort? Finns det någon test på nätet som har testat?

Jo - testlabbet har redan gjort en uppgradering av en Powerbook G4/233:a (wallstreet) till G4/533. Resultat och bilder kommer inom kort...

**hmm, blir rejält sugen på en G4800/100MHz uppgradering till min G4 450 AGP. Tillsammans med ett ATI8500a kort borde den väl köra X riktigt bra.
Martin, när kan vi förvänta oss ett jämförande test av "storsäljaren"?

Vi har ett 800MHz kort och en 1000MHz kort i testlabbet, hoppas att testet är klart före jul på dom. Priset för ett 800MHz kort tycker jag är klart prisvärt - speciellt för den som sitter och jobbar på t ex en G4/350 AGP. Stoppa i 512MB RAM och 800MHz kortet så har du en "ny" maskin!

[ 11 December 2002, 07:45: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 11:05

Problemet jag ser är bara det att ett Dual 1Ghz kort kostar 1200 dollar… Det blir MINST 12 000 kr i Sverige, troligen UTAN moms… För c:a 18500 kr får du en helt ny, Dual 867 mHz G4:a med minne, grafikkort, OS - hela kittet. Detta gör denn uppgradering helt sjukligt prissatt.

Annat var det då 7500/7600/8500:orna levde… Då var det faktiskt VÄRT att uppgradera. Idag är jag mycket, mycket tveksam… Vissa saker är värda, andra… mjaaa…

Kallkylexempel:

Du sitter på en G4/400 AGP. Den har ett värde av c:a 5-6000 kr (7000 kr i bästa fall) i standardutförande… Att "investera" 12000 kr på en sådan maskin, och troligen då få en maskin som kostar lika mycket (totala värdet) men presterar sämre än en ny maskin är galet. Du måste även tänka på att du har samma gamla slitna diskar som rullar på ett ATA/66 interface, du kanske saknar gigabit ethernet och du har med stor sannolikhet ett sämre grafikkort också. Lägg till det att du borde köpa MacOSX Jaguar för 1200 kr också, som du "får" vid nyköp av maskin…

Jag är extremt skeptisk till uppgraderingar idag. Hoppas vinden vänder nästa år. Problemet tror jag ligger mycket i att 2000 var Apple "dödens år" då allting stod stilla på processorfronten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Edwardsson:
Ingen som har testat att uppgradera sin Pismo med ett BlueChip G4 kort? Finns det någon test på nätet som har testat?

Det finns några här , välj en kategori (~pb2000 rage128) och lämna de andra alternativen tomma.
Några har fått 550mhz på sina G4500mhz uppgraderingar verkar som om man kan be om det(?).
Snabbare chace om man lämnar in sin pismo med en 500mhz processor. Det ska tydligen gå att klocka den på egen hand med mjukvara (Powerlogix cache controller, eller xlr8´s dito), upp till 2:1(250mhz).
299$...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-12 13:21

Jag skulle gärna ha lite mer under huven på min iBook (den sista blå 366.a) Fast vad finns det för allternativ till att uppgradera HD.en på den, till något som går tystare. Det sitter en 10GB i den nu som funkar bra men den väsnas så mycket, så när man har suttit framför den en 4-5 timmar har man nästan tinitus. Är det någon som vet ett vetigt alternativ?

Vad finns det för uppgraderingar till en TiBook 400 Mhz?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 22:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cygni:
Jag skulle gärna ha lite mer under huven på min iBook (den sista blå 366.a) Fast vad finns det för allternativ till att uppgradera HD.en på den, till något som går tystare. Det sitter en 10GB i den nu som funkar bra men den väsnas så mycket, så när man har suttit framför den en 4-5 timmar har man nästan tinitus. Är det någon som vet ett vetigt alternativ?

Enda alternativet jag kan är att köra OS 9 med virtuellt minne avstängt och RAM-disken igång. Då kan man få ned hårddisksurret en del.

-- Emil

Jaha - och vilka PowerMacs kan köpa är kompatibla med mitt dual 533-kort och vad skall man ta för det vid en eventuell uppgradering till säg dual 1.2 Ghz. Vad säger ni är själigt 4000 kronor?

1
Bevaka tråden