Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Detta är nytt på 99mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med uppgraderingen av 99mac har vi bytt forumprogramvara till den allra senaste versionen av vBulletin. Vi fick en del nya finesser på köpet:

AJAX
För oss moderatorer är AJAX en skänk från himlen. Nu kan jag redigera rubriker och inlägg bara genom att dubbelklicka på dom utan att ladda om sidan. Ett dubbelklick - en snabb ändring - och sedan trycker man på enter för att spara. Underbart!

Mina trådar
I menyraden ovan finns numera en länk för "mina trådar" som snabbt tar fram dom trådar just du har skapat. Ett smidigt sätt att hålla igång diskussionerna man själv startat.

Rapportera stötande inlägg
Om du tycker att ett inlägg är stötande räcker det med ett klick på varningstriangeln och en kommentar för att närmaste moderator ska få ett meddelande.

Nytt kontaktformulär
Läs mer här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90082

Googlemap karta över 99mac medlemmar
Ytterst cool funktion: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90080

Skype på 99mac
Inom ett par veckor kommer fullständigt Skypestöd för 99mac:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90085

Lounge istället för Plusforum
Vi har döpt om Plusforumet till Lounge eftersom det bättre speglar känslan och humöret. Ett ställe dit man alltid är välkommen bland vänner. Om du inte testat ett Plusmedlemskap är det snart dags: inom kort ändrar vi på konceptet och sänker priset till 99kr per år!

Ny redaktör på 99mac
Jag vet inte hur många gånger folk har mailat eller skrivit kommentarer på 99mac: varför skriver ni inte nyheter? Svaret har alltid varit detsamma - vi har fullt upp och hinner inte. Nu har vi anställt (japp - med lön och allt!) en redaktör och därmed har 99mac två anställda (helpdesk är vår andra funktion som började i somras). Hur ska vi ha råd med detta? Genom att att snälla medlemmar som du blir Plusmedlem och återkommande besök på 99mac och våra systersajter!

Nytt utseende
Ni har säkert märkt att både forum och förstasida har bytt utseende - äntligen är vi "2006". Inom kort lanserar vi vår nya logotyp: en symbol för skandinavien, macrelaterad och återspeglar något mycket användbart. Sätt igång att gissa!

Ny kommentarsfunktion
Genom den nya förstasidan har vi två separata möjligheter att kommentera nyheter. Vi har sett att många föredrar den enkla kommentarsfunktionen hos exempelvis MacFeber och väljer att implementera en liknande funktion på vår förstasida. Naturligtvis drar vi igång riktigt forumdiskussionern när det händer stora grejer!

Kommentera hejvilt - alla kommentarer är välkomna även om snälla inlägg uppskattas mest

Senast redigerat 2005-12-07 22:46
Ursprungligen av Björnström:

Ny kommentarsfunktion
Genom den nya förstasidan har vi två separata möjligheter att kommentera nyheter. Vi har sett att många föredrar den enkla kommentarsfunktionen hos exempelvis MacFeber och väljer att implementera en liknande funktion på vår förstasida. Naturligtvis drar vi igång riktigt forumdiskussionern när det händer stora grejer!

Kommentera hejvilt - alla kommentarer är välkomna även om snälla inlägg uppskattas mest

Nu har man väl gått å blett slapp med åren men när man är inloggad så vore det ju oerhört najs att inte behöva fylla i en massa kontaktinformation (motorisk flestavare som man är) när man kommenterar i EE-delen av 99mac. Är det svårt att lösa?

jaha ja! nu hittade jag krüssrytan 'kom-i-håg-mig'

Ursprungligen av David Slättne:

jaha ja! nu hittade jag krüssrytan 'kom-i-håg-mig'

....inte för att det hjälper att kryssa i den.

Hrmpf... IE-stödet verkar vara lite sådär... Sidan buggar en del på skolans datorer.

Ursprungligen av irrelogical:

Hrmpf... IE-stödet verkar vara lite sådär... Sidan buggar en del på skolans datorer.

Byt till en webbläsare som är nyare än 2001.
IE stöder inte alla standarder till 100% så enkelt är det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Byt till en webbläsare som är nyare än 2001.
IE stöder inte alla standarder till 100% så enkelt är det.

Faktum är att man inte får installera programvaror hur som helst på andras datorer.

IE stödjer väl nästan inga standarder till 100% ?

Reklamen hamnar ovanför forumet och rubrikenrna utanför till höger i IE 6 i Win XP pro.
Funkar dock bra i FireFox på samma dator.

Som andra påpekat så kan man inte alltid välja dator eller browser och jag utgår från att ni vill att det ska funka bra överallt, så det bör kanske se över.

Ursprungligen av Chaosstar:

Reklamen hamnar ovanför forumet och rubrikenrna utanför till höger i IE 6 i Win XP pro.
Funkar dock bra i FireFox på samma dator.

Som andra påpekat så kan man inte alltid välja dator eller browser och jag utgår från att ni vill att det ska funka bra överallt, så det bör kanske se över.

Detta problem bör vara åtgärdat. Berodde på avsaknaden av ett ">" tecken.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 20:14

I'm speechless! Den nya designen är gudomligt bekväm och snygg!

Jag skulle gärna se en padding på 1-2st px på snabbsvarsrutan, och kanske en svart 1px kant också för default (i firefox) smälter nästan helt ihop med den vita bakgrunden och det är väl lite störande.

Det här den absolut bästa uppdateringen jag sett på länge! VÄLDIGT BRA!

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-06 20:57

Jag tänker faktiskt köpa ett pro-medlemskap efter jul.
Tror att det var den nya helsköna designen som pushade mig over the edge

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-12-07 10:08
Ursprungligen av thevil:

Det vore intressant att läsa mer om hur det funkar. Någon liten artikel eller dylikt kanske?

Du kan läsa mer på Wikipedia till exempel. Där finns det gott om länkar till andra sidor med exempel, guider och information.

För övrigt vill jag ge tummen upp för versionsbytet!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-06 22:40

Applåder!!
Det är riktigt, riktigt snyggt!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-07 10:49

Mycket snygg uppdatering.

Sidan är dessutom mycket snabbare, tänker främst på forumet.

Kan bara säga att jag älskar den nya designen, här vill jag bo. Fast jag inte har några som hellst frågor eller liknande om Macdatorer (längtar tills ni uppdaterar ipod.se där jag är moderator)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 13:36

måste hålla med, det blev verkligen en skön ansiktslyftning, och jag antar att maskineriet känns rätt hottat också.
mycket stilrent och snyggt, och TACK för att det inte är jultema på forumet med tomtesmileys och gräsliga färger!

Bra jobb. Ser grymt fint ut i Safari - vissa knappar ser lite malplacerade ut, men...

Nu längtar jag efter php och blojsom och sånt.

Japp, funkar nu.

1
Bevaka tråden