Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Dagens aktiva & nya inlägg

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi får återkommande frågor kring "Dagens aktiva diskussioner" och därför har vi skapat denna FAQ.

Ok - "dagens aktiva" går att modifiera på en mängd olika sätt bara genom att använda följande syntax:

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getdaily

Ovanstående länk ger alltså "get daily" dvs det som hänt under dom senaste 24 timmarna. Genom att lägga till följande kan du förändra resultatet:

&exclude=130
Exkluderar forum 130 (macintosh news)

&exclude=130,21
Exkluderar forum 130 och 21

&days=7
Ger alla nya inlägg senaste 7 dagarna

Med andra ord:

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getda...

Ger alla nya inlägg senaste veckan utom Macintosh News forumet

GetNew

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getnew
Variabeln getnew ger dig alla nya inlägg sedan du besökte forumet sist.

Det var väl inte svårt?
Vilka kombinationer vill ni ha i menyraden ovanför (och längst ner)?

Senast redigerat 2004-10-05 18:10
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-05 18:09

Snyggt, kan man tänka sig en sida där man klickar i vilka forum man vill exkludera samt hur många dagar man vill söka och sen en 'sök' knapp så fixar den länken åt en automatiskt som man då bara kan "Lägga till bokmärke...":a ?

hälsn,
"lat"

Visst går det. Jag kan nog be Arvid fixa en liten ruta där ni kan specialkonfigurera en egen "dagens aktiva" som sen är personlig och finns någonstans i menyraden.

Jag har lagt upp "dagens aktiva diskussioner" i menyraden återigen (under "meny") dock. Bokmärk gärna...

  • Medlem
  • 2004-11-03 14:13
Ursprungligen av Björnström:

Jag har lagt upp "dagens aktiva diskussioner" i menyraden återigen (under "meny") dock. Bokmärk gärna...

Hur ser länken till dagens aktiva ut? Jag har inte den knappen i OS9, IE 5.1.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-11 21:37

är jag blind lr har dagens inlägg försvunnit från sin vanliga plats?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-11 21:42

Kan det ha att göra med databasfelen jag råkade ut för ungefär samtidigt?

  • Medlem
  • 2005-01-11 21:49
Ursprungligen av Björnström:

Searching has been disabled.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-11 23:32

Och "Dagens inlägg" samt ”Nya inlägg" är borta från menyraden.

Då är det inte bara jag som är galen - vi vill ha tillbaka dem! Det är min huvudsakliga, ja praktiskt taget enda, ingång till 99 mac.

Ska man hålla på att kolla varje forum så blir man ju galen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 08:43

Min tråd från igår i Feedback verkar ha försvunnit så jag väcker denna i stället. Inga parametrar verkar fungera till getnew eller getdaily numera. Jag försöker ta fram alla inlägg från de senaste tio dagarna och skriver (enligt Björnströms inlägg ovan):

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getda...

Det enda jag får fram är samma inlägg jag får om jag klickar på "Dagens inlägg", dvs "&days=10" ignoreras. Ingen skillnad om man byter ut getdaily till getnew.

What gives?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 11:00
Ursprungligen av Björnström:

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getnew
Variabeln getnew ger dig alla nya inlägg sedan du besökte forumet sist.

Den nya funktion som dykt upp senaste dagarna att det ALLTID visas exakt 119 inlägg vid ovanstående gillar jag inte alls eftersom gamla inlägg också dyker upp under en liten fesig rubrik nånstans i listningen.

Jag skulle vilja att ENDAST nya inlägg dyker upp, ingenting annat [som det var förut alltså]! Är det möjligt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 12:35

Jag tycker det verkar som det gamla som man läst inte riktigt hängde med till denna nya version, eller om det bara var buggigt förr. Nu har jag markerat alla forum som lästa och då fungerar getnew utmärkt. En "nollställning" krävdes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 13:22
Ursprungligen av klas:

Jag tycker det verkar som det gamla som man läst inte riktigt hängde med till denna nya version, eller om det bara var buggigt förr. Nu har jag markerat alla forum som lästa och då fungerar getnew utmärkt. En "nollställning" krävdes.

Men getdaily verkar inte fungera - den ger fortfarande max tre sidor resultat (117 inlägg), där det äldsta är från 18-tiden igår (dvs ca 19 timmar sen, inte 24).

Parametrar till getdaily eller getnew verkar inte heller fungera ("&days=3").

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 14:12
Ursprungligen av steli:

Men getdaily verkar inte fungera - den ger fortfarande max tre sidor resultat (117 inlägg), där det äldsta är från 18-tiden igår (dvs ca 19 timmar sen, inte 24).

Så visas det hos mig också, MEN jag tror faktiskt grejen funkar, det är bara det att nya systemet envisas med att ÄVEN under nedanstående rubrik [se bild] även visa inläggen från tidigare sessioner (det är därför summan alltid blir 117-119 inlägg hur man än loggar in). Varför nu i hela friden det ska vara bra för!???

Vad säger sheriffen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 15:29
Ursprungligen av steli:

Men getdaily verkar inte fungera - den ger fortfarande max tre sidor resultat (117 inlägg), där det äldsta är från 18-tiden igår (dvs ca 19 timmar sen, inte 24).

Parametrar till getdaily eller getnew verkar inte heller fungera ("&days=3").

Jag antar att det bara är en begränsning för att inte få "tusen" sidor. Räcker det inte med 117 diskussioner? Så fort du läst något kommer det ju nya som du inte läst och fyller på bland dessa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 07:45
Ursprungligen av klas:

Jag antar att det bara är en begränsning för att inte få "tusen" sidor. Räcker det inte med 117 diskussioner? Så fort du läst något kommer det ju nya som du inte läst och fyller på bland dessa.

Du menar att jag får upp äldre sökresultat när jag markerar trådar som lästa? Måste testas. Om det är någon begränsning satt vid tre sidor sökresultat tycker jag det är alldeles för få - jag läser kanske en-två diskussioner per sida (40 st) så tio sidor vore rimligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 09:16
Ursprungligen av steli:

Du menar att jag får upp äldre sökresultat när jag markerar trådar som lästa?

Ja, så tycker jag det fungerar för mig iaf. Jag läste och läste och trodde jag skulle bli av med de där nya inläggen, men det stod alltid 111 kvar. Det visade sig att så fort jag läst en diskussion och klickat på Nya inlägg så fyllde den på listan med fler. Vilket för övrigt är precis som jag vill ha det, men så fungerade det inte förut. Förut fungerade inte den sidan alls tycker jag.

Men jag håller med dig om att det vore bra med fler sidor. Då kan man ju även få en indikation om hur många inlägg man har kvar att läsa till dess man läst allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 11:46
Ursprungligen av klas:

Ja, så tycker jag det fungerar för mig iaf. Jag läste och läste och trodde jag skulle bli av med de där nya inläggen, men det stod alltid 111 kvar. Det visade sig att så fort jag läst en diskussion och klickat på Nya inlägg så fyllde den på listan med fler. Vilket för övrigt är precis som jag vill ha det, men så fungerade det inte förut. Förut fungerade inte den sidan alls tycker jag.

Låter som det kunde fungera, med ett tillägg: jag vill i så fall kunna markera en diskussion som läst direkt från söksidan, så jag kan städa undan alla ointressanta diskussioner och få fram de lite äldre.

År det någon admin som läser detta? Några förslag till förbättringar:

- ta bort/öka gränsen på tre sidor sökresultat, den är löjligt liten (det funkade mycket bättre förut)
- låt mig markera en diskussion som läst utan att klicka på den (optimalt vore en möjlighet att markera alla diskussioner på en sida av sökresultaten som lästa på en gång)
- låt mig söka fram alla inlägg från ett visst datum och framåt (dvs som ovan "getdaily&days=7", vilket inte fungerar idag, inte ens från söksidan (den kräver att jag söker efter ord eller användarnamn))

I princip vill jag nog att forumet ska gå att läsa lika smidigt som jag läser Usenet (och den referensen kanske markerar mig som en hopplös oldtimer ).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 14:19
Ursprungligen av Björnström:

Ok - "dagens aktiva" går att modifiera på en mängd olika sätt bara genom att använda följande syntax ...

Tack för denna funktion förresten, att ha möjlighet att exkludera exempelvis Säljes, Köpes och Presentationer! Kanonbra!

Ursprungligen av Björnström:

Vi får återkommande frågor kring "Dagens aktiva diskussioner" och därför har vi skapat denna FAQ.

Ok - "dagens aktiva" går att modifiera på en mängd olika sätt bara genom att använda följande syntax:

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getdaily

Ovanstående länk ger alltså "get daily" dvs det som hänt under dom senaste 24 timmarna. Genom att lägga till följande kan du förändra resultatet:

&exclude=130
Exkluderar forum 130 (macintosh news)

&exclude=130,21
Exkluderar forum 130 och 21

&days=7
Ger alla nya inlägg senaste 7 dagarna

GetNew

http://www.99mac.se/forum/search.php?do=getnew
Variabeln getnew ger dig alla nya inlägg sedan du besökte forumet sist.

Det här var en mycket bra funktion när det begav sig, MEN det funkar ju inte sedan ett år tillbaka! Alltså, getdaily funkar, men inte att exkludera vissa forum.

Kan man återinföra detta, så man exempelvis gör sig av med alla iPhoto-inlägg som totalt har tagit över 99mac?

  • Medlem
  • 2008-02-01 16:46

Jag tror att det faktiskt fungerar fortfarande.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror att det faktiskt fungerar fortfarande.

Vad bra i så fall!

Men hur gör jag då för att exkludera följande?:
iphone-mobiltelefon

(Själva forumet har ju inget nr, bara trådarna i det...)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 17:56

Jag röstar fortfarande för det totalt omvända: include istället för exclude (om det blir ett nytt forum nånstans hamnar det på alla listor som inte aktivt tagit bort det). Det allra bästa vore om man kunde göra en egen lista på forum man vill ha med i dagens diskussioner, sen lägger man den funktionen på huvudsidan 99.se (det gröna alltså). Vips så blir huvudsidan "min" sida.

Sen bygger vi sakta men säkert på med lite mer funktioner.... mumma...

Kan man få numret till "Musikprylar säljes", jag har lyckats bygga en snygg "Dagens 99" med en massa "exclude" på sånt jag inte vill bli stressad av.

Tyvärr lyckas jag inte isolera bort "Musikprylar säljes"....

  • Medlem
  • 2008-10-05 22:20

Hur man hittar numret på forum man vill filtrera bort:
1. Kolla sitemapen: http://www.99.se/sitemap/
2. För muspekaren över det forumet du undrar vad det har för nummer
3, Notera att "Musikprylar säljes" har länken Musikprylar säljes [Arkiv] - 99.se
4. Konstatera helt glatt att då har det forumsnummer 188

Ursprungligen av jgb:

Hur man hittar numret på forum man vill filtrera bort:
1. Kolla sitemapen: http://www.99.se/sitemap/
2. För muspekaren över det forumet du undrar vad det har för nummer
3, Notera att "Musikprylar säljes" har länken Musikprylar säljes [Arkiv] - 99.se
4. Konstatera helt glatt att då har det forumsnummer 188

Stort tack!

  • Medlem
  • 2009-01-25 19:52
Ursprungligen av wildcard:

Jag får inte riktigt till det. Vad ska jag göra med forums numret för att få bort det från dagens diskussioner?

Har du testat Björnströms tips i första inlägget? JGB visar hur du hittar vad som är vad.

Ursprungligen av jgb:

Hur man hittar numret på forum man vill filtrera bort:
1. Kolla sitemapen: http://www.99.se/sitemap/
2. För muspekaren över det forumet du undrar vad det har för nummer
3, Notera att "Musikprylar säljes" har länken Musikprylar säljes [Arkiv] - 99.se
4. Konstatera helt glatt att då har det forumsnummer 188

Ursprungligen av Björnström:

&exclude=130,21
Exkluderar forum 130 och 21

Jag får inte riktigt till det. Vad ska jag göra med forums numret för att få bort det från dagens diskussioner?

  • Medlem
  • 2009-01-25 22:26

Fast i dagsläget så fixar man det väl enklare genom att gå in på http://www.99.se/anpassa_senaste/ och dona? Dock med risken att alla övriga inställningar förvinner, t.ex. tidszoner och liknande.

Bevaka tråden