Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärdet på Mac i särklass

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andrahandsvärdet på Macdatorer är väldigt höga - ofta dubbelt så högt jämfört med motsvarande PC datorer.

Recycler jobbar med återtag åt ett par stora leasingbolag och möter allt ifrån gamla 486 datorer till nya Powerbooks på företag runt om i landet. Alla produkter säljs till högstbjudande och efter några månaders jobbande är det lätt att dra slutsatser om andrahandsvärde och efterfrågan.

Alla priser exkl moms, begagnatpriser inkluderar i detta fall maskiner som är genomgångna med 3 mån garanti:

- Powerbook G4 har extremt hög efterfrågan och alla maskiner säljs i stort sett omedelbart. Gamla Powerbook G4/400:or som släpptes i Januari 2001 för ca 24.000kr säljs idag för ca 11.000kr

- Power Macintosh G4 är också väldigt populära, även gamla maskiner G4/350 och G4/400 som släpptes i Oktober 1999 säljs idag för 6.000 - 7.000kr.

Som jämförelse så kan man ta några exempelpriser på PC-sidan där en Pentium III 500MHz (lanserad våren 2000) med 17" skärm säljs för 2.700kr idag.

Diskutera & kommentera! Varför betalar Ni så mycket för begagnade Macintosh datorer?

  • Medlem
  • 2002-12-03 22:15

Det är nog direkt relaterat till vad det finns för alternativ.
På Mac-sidan är PowerMacar och Powerbooks dyra att köpa nya. Många vill ha dem, men tycker att priset är för högt. Då kan man tulla på prestanda och köpa en lite äldre modell, till ett pris relaterat till nyinköpspriset av en bättre modell.

På PC-sidan kan man få en "Taiwanes" för ett otroligt lågt pris. Alla begagnade PC jämförs med de billiga datorerna. Även om du köpt en IBM för 35.000:- så kan du inte få igen mycket av de pengarna, pga att snåljåpar som köper begagnat inte är påverkade av kvalitetsbryderier.

De nya iBookarna lär ju ställa begagnatmarknaden för överprissatta iBooks och gamla G3 PowerBooks. Jag har svårt att se någon köpa en begagnad iBook för speciellt mycket nu...

Dessutom är det lite lustigt att folk kan få ut ungefär lika mycket för en G4 733 i originalkonfiguration, som om man har stoppat den full med RAM och annat. Man ska nog sälja så strippat som möjligt, och erbjuda extrautrustning utöver.

Jag bytte min Athlon 1200 mot en G4 500 och för två månader sedan och tycker fortfarande jag har gjort en grymt bra deal. Kan göra så otroligt mycket mer med den här datorn, och då körde jag inte ens Windows innan.

Jag tror andrahandsvärdet beror på att man efter flera år fortfarande kan använda en Mac till så otroligt mycket. En gammal PC på 500 Mhz duger möjligtvis som server nu, inget annat. Jag skyller rätt mycket på Windows (framför allt äldre versioner typ 98/ME) som för en "vanlig" användare bara blir slöare och slöare ju fler program som installeras. Enda lösningen blir då att köpa ny dator. Tragiskt och patetiskt, men sant.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 22:52

Jag tror att det helt enkelt är så att Mac:en är bättre hårdvara. Den håller längre. Du kan köra OS X på en G3 Desktop (nåja).
En kund (författare) som satt på en Plus tills för något år sedan fick köpa en begagnad iMac DV SE och blev förvånad över att den var lika tyst som den gamla.
- Då får vi hoppas att den håller i 14 år den här också!
Jag har kunder som gnäller för att de måste köpa ny dator till OS X, när den gamla bara har 5 år på nacken.

Det är marknaden och utbudet som bestämmer priset och det dräller av PC-burkar där ute.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 23:27

Jag håller med, Macarna håller längre, framförallt funktionellt. Min gamla beige G3 desktop 266 har idag gått 11787 timmar sen den lämnade bandet 980913. Detta utan större problem. Enda jag har gjort är att lägga till ytterligare en disk, mer internminne och nu i slutet ett extra graffakort och en extra 17" monitor (tack, Martin!, det funkar ua).
Sen att jag har en QS också är en annan sak....innebär inte att den gamle inte används!

Den används av ungarna att spela spel på, e-post, surfning, lättare kontors- och grafikändamål.

Den går säkert 11787 timmar till!

  • Medlem
  • 2002-12-03 23:55

Macens långa livstid är lite ett problem, åtminstone i blandade skolmiljöer. PC-burkarna måste ständigt bytas, medans macarna nog funkar ett tag till... och ett tag till. På mitt kneg är macbeståndet ett gäng rätt trötta iMacar och G3:or, medan PC-parken är av senaste snitt. Nya prestandakrävande applikationer hamnar i PCträsket medan macarna ju funkar så himla bra med gamla PageMaker... Budskapet till studenterna?? Om du älskar mac, sabba några trotjänare då och då.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2002-12-04 01:28

Själv har jag en trogen 7100/66 från -94 som agerar router, login-dator, ftp / hotline-server och troget tuffar på varje dag, år ut och år in...

Ibland kan det vara bra med datorer som kom ut på marknaden innan "viloläge" var uppfunnet

Jag tror som stfm, macar är dyra men många (privatpersoner) vill ha dem. Alltså väntar folk tills de börjar komma ut beggade och det blir ett himla spring efter de beggade maskinerna. Priserna hålls uppe. Tror inte det har så mycket med hårdvarans överlägsenhet gentemot pc att göra, utan det är helt enkelt en frågan om tillgång och efterfrågan. Till det tror jag att vi macentusiaster är lite väl fanatiska och därför är villiga att betala de höga begagnatpriserna.

[ 04 December 2002, 16:53: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-04 19:30

Jag tycker att det är fel! En Powerbook G4 på 400 Mhz är inte på något sätt värt 11000 kronor. Oavsett hur länge ni tycker att hårdvaran håller. Det är ju rätt sjukt att man kan köpa en iBook G3 700Mhz för samma pris ungefär. Den har snabbare cpu, mycket snabbare grafikkort, större disk. Men i gengäld har Powerbooken hela 128 pixlar mer horizontellt. Wow!

Nej! En Powerbook G4 400Mhz borde inte kosta mer än 5000-6000 kronor. Allt annat är bara konstigt. Och av någon anledning så är Macägare så himla snåla. "jag köpte min dator för 42000 kronor för 4 år sedan. Jag vill ha minst 30000 kronor för den nu, annars går jag ju så mycket back på den".

Vem bryr sig om det? Jag tycker att vi får vakna upp, vara lite realistiska och sälja billigare begagnat. Då kanske marknaden för Apple helt plötsligt skulle bli dubbelt så stor? Vem vet?

Som det är nu måste man vara knös för att köpa en halrutten gammal bärbar bara för att den har ett titanhölje och ett äpple som lyser upp den. Trist.

  • Medlem
  • 2002-12-04 19:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Jag tycker att vi får vakna upp, vara lite realistiska och sälja billigare begagnat.

Vad du säger är alltså att folk som säljer begagnat ska säga, -Nej, nu får det vara nog, jag har visserligen ett bud på 10.000:- men väljer att sälja för 7.000:-... Något annat vore ohederligt.

Eftersom många behåller sina Apple datorer väldigt länge, så är andrahandsmarknaden också väldigt liten. Liten tillgång ger alltid högre priser. Först när/om Apple börjar sälja billigare datorer, så kommer folk att byta oftare.

Det är ju inte så att folk sitter med sina G3:or bara för att de är så jävla bäst, de tvekar förmodligen bara att hosta upp 30 lök till en ny G4.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-04 20:31
Citat:

quote:Vad du säger är alltså att folk som säljer begagnat ska säga, -Nej, nu får det vara nog, jag har visserligen ett bud på 10.000:- men väljer att sälja för 7.000:-... Något annat vore ohederligt.

Ja, precis. Inte för att det är ohederligt att sälja den för mer, utan för att det är direkt osunt för alla oss som ska köpa maskinen

Jag tycker ofta att begagnade Mac är väldigt dyra, men visst är det som stfm säger. Om någon vill betala mycket så är det klart man tackar och tar emot.

Begagnatpriserna borde också stå i förhållande till nypriser. En ny ibook idag kostar typ 12 000kr, och vissa vill ha 6500 spänn för den gammla blåa 300Mhz med 3 GB disk (som jag förbannade mig över i en annan tråd nyss).

[ 05 December 2002, 20:25: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-05 21:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Jag tror att det helt enkelt är så att Mac:en är bättre hårdvara. Den håller längre. .

Det är väl snarare så att det är apples oförmåga att släppa datorer med modern hårdvara som gör att de gamla häckarna fortfarande går att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-06 01:54

Skulle en ny pc kostat så mycket som en Mac då skulle de vara lika dyra också.
När en ny pc inkl. moms och 17 tums skärm kostar idag 10-12 tusen då är det klart att om två år det finns ingen som ger för den 7 tusen. Så det är meningslös att jämföra priser på beg. datorer på det här sättet.
Eller hur?
Malen

Nja meningslöst blir det väl inte. Låt oss anta att ditt resonemang är helt rätt -- det är trots det ett intressant fenomen att Mac har relativt högt andrahandsväde. Det får som positiv följd att vi som köper en Mac för 20000 istället för en PC för 13000 kanske kan sälja datorn tre år senare för 6000 och PC-användaren kan bara sälja sin dator för 2000. Då visar det sig att kostnaden för en trevlig Mac bara blev 3000 extra och inte 7000 som var skillnaden i inköpspris.

Mitt exempel är självklart förenklat. Men faktum kvarstår. Ser man till en Macs relativt höga andrahandsvärde, så påverkar det ägandekostnaden relativt positivt. Det är en logisk konsekvens. Inte en åsikt.

Jag håller faktiskt med puppet om hans åsikt om ohederlighet.
På samma gång håller jag med om någon ovan som nämde att macar håller längre.

Det kanske verkar motsägande men jag tycker inte det ena utesluter det andra.

Det är bara att se på vissa reaktioner i denna tråd så får man bevis på att det finns gott om folk som vill sälja för så mycket som helst även om de egentligen inte tycker att säljobjektet är värt priset de satt om sanningen skall fram!

/G

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 10:57

Andrahandsvärdet kommer öka ännu mer!

Det finns ju många, vi inkluderat, som inte ens börjat titta på mac OS X. Nästan alla större tidningsproducenter är i samma sits. Efter årsskiftet kan man ju inte köpa nya macar som kan köra Quark Xpress 3.32 & 4.11. Om maskinerna börjar rasa så är det ju bara begagnatmarknaden där man kan uppbringa PowerMacar som kan användas.

Så PowerMacar årsmodell 2002,2001 & 2000 kommer med stor sannolikhet att bli heta objekt.

Jag sålde en iMac DV 400 med 320 MB RAM och 40 GB hårddisk i början av hösten. Jag anser själv att en sådan maskin inte är värd mer än 3000 kr ungefär med tanke på prestandan. Men jag satsade högt, gjorde en snygg och proffsig annons, drämde till med 6500 kr efter att ha tittat på vad sådana maskiner kostar på andra ställen. Jag satte upp annonsen på universitetet vid terminsstart när det kom en massa nya studenter som behöver en ny dator.

Jag behövde pengarna och fick den såld väldigt snabbt, säkert 10 personer ringde på annonsen.

Självklart känns det inte så kul att sälja den för så mycket pengar när den inte kanske är "värd" det. Men tillgång och efterfrågan styr, om folk bara ville betala 3000 kr för den så hade jag sålt den för det.

Självklart är det inte korkat att de som säljer datorer försöker få ut mesta möjliga pengar för sin burk. Men ibland blir det löjligt.
:rolleyes:
Såg idag en annons där någon försöker kränga en Ibook 600mHz Combo för 12000 spänn. Man får ju en sprillans ny 700MHz (iofs utan combo) för 12500kr på Apple Store.

Det dumma är givetvis att köpa för överpriser. Men det är klart. Skulle det inte funka, skulle väl folk inte sätta ut såna annonser. Sorgligt.

[ 09 December 2002, 12:33: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

Ett problem är också att folk inte är beredda att pruta. När jag tog 6500 för min iMac DV så var jag beredd dra ner priset någon tusenlapp, men det tror inte folk att man är beredd att göra.

Hur ser det ut i andra länder?

Jag har precis motsatta erfarenheter, folk prutar alltid...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-12 19:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Jag har precis motsatta erfarenheter, folk prutar alltid...

Njae, det beror väl på priset och personen som vill köpa. Själv avskyr jag att pruta och avskyr ännu mer folk som ska pruta fast man typ erbjuder en PowerBook G4 för 3000:- , vidriga snåla d****ar, blä!

Är priset OK betalar jag gladeligen, har faktiskt varit med om att betala mer än vad som har begärts bara för att priset skall vara rätt, jag har även varit med om att få mer betalt än vad jag har tänkt

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 00:05

jag ser fram emot din annons när du skall sälja nåt, puppet...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-14 09:23

Macarna´s kvalitetsbit är säkert en anledning till högt andrahandsvärde.Men det finns fler.

Ciryon var inne på en tidigare,
"Jag tror andrahandsvärdet beror på att man efter flera år fortfarande kan använda en Mac till så otroligt mycket."

Själv köpte jag en PM 7500,perfekt maskin för ljudinspelning med sina RCA kontakter.För mig var den definitivt värd begpriset.Jämför den den med en PC från samma tid.

Sedan finns från Apple serier som knappast är värda mer än en motsvarande PC.Tänker då på gamla Performa.Men andrahandsvärdet är bara ett mått på vad köparna är villiga att betala.Tydligen så är vi villiga att betala ganska mycket för begagnade grejer.På både gott och on.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet?:
Jag tycker att det är fel! En Powerbook G4 på 400 Mhz är inte på något sätt värt 11000 kronor. Oavsett hur länge ni tycker att hårdvaran håller. Det är ju rätt sjukt att man kan köpa en iBook G3 700Mhz för samma pris ungefär. Den har snabbare cpu, mycket snabbare grafikkort, större disk. Men i gengäld har Powerbooken hela 128 pixlar mer horizontellt. Wow!
Trist.

Den kan mer. PCMCIA. Dubbla bildskärmar - sisådär 1600 pixlar bredare skärm! Det är värt flera tusenlappar bara det, om man har behov av det. Ja, har man behov av dessa VIKTIGA saker som iBook inte kan så är priset på en ny iBook fullkomligt ointressant.

Men ligg på för all del med iBook-propagandan, för jag köper gärna en TiBook för 6000! Bara en Pismo för det priset är lättköpt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Den kan mer. PCMCIA. Dubbla bildskärmar - sisådär 1600 pixlar bredare skärm! Det är värt flera tusenlappar bara det, om man har behov av det. Ja, har man behov av dessa VIKTIGA saker som iBook inte kan så är priset på en ny iBook fullkomligt ointressant.

...om det nu inte är så att det går att hacka nyare iBook att använda flera skärmar. Påstås fungera, men jag skulle vilja se det. Se Pismo-tråden i "Säljes".

  • Medlem
  • 2002-12-22 18:56

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE]...om det nu inte är så att det går att hacka nyare iBook att använda flera skärmar. Påstås fungera, men jag skulle vilja se det. Se Pismo-tråden i "Säljes".[/quote]Agnostiker? Jag bedyrar att det fungerar.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE]...om det nu inte är så att det går att hacka nyare iBook att använda flera skärmar. Påstås fungera, men jag skulle vilja se det. Se Pismo-tråden i "Säljes".[/quote]Agnostiker? Jag bedyrar att det fungerar.
[/quote]Att det fungerar för en person i en konfiguration räcker inte för mej. Om företaget köper in fem iBooks och det funkar på två så får man sälja de andra tre med förlust i tid och pengar.

Så länge jag inte hade länken till Firmware-hacket (som finns i den andra tråden) så hade jag inget annat val än att tvivla, för det finns alltför många som tror att samma bild på båda skärmarna är allt som går. Nu har jag hopp om det. Funkar det, stabilt och på de flesta iBooks (dvs de med Radeon Mobility, annars är det tydligen kört) då är det en mycket god nyhet!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 20:02

Vad får man för en PB 233 ?

1
Bevaka tråden