Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 21:27

hej!

Har en del knasiga problem med min powerbook och när det kommer till att ansluta till trådlösa nätverk.

Det är nämligen så att på vissa platser så funkar det utmärkt. Men på andra inte alls. På exempelvis JFK Airport där jag fick info om att det fanns nätverk som funkade så gick det inte.
och på Cafe´ String i Sthlm så kom jag inte heller upp. Trots att det satt 4 andra personer i närheten med Ibooks och Powerbooks.
Däremot har jag utmärkt signal och styrka.

Men det intressanta är att den hittar nätverket, den ansluter, och kopplar upp sig. Men internet verkar liksom inte funka.

Men går jag in på nätverksinställningar så står det "Aiport är ansluten till "xxxxx" och är ansluten till internet" Men jag kommer inte ut! Varken Mozilla eller Msn går igång. Inte heller de dashbordsanslutningar som är internetbasserade.

Men hos tex min Mor så funkar det trådlösa, bara att slå upp datorn och köra. Samma sak hemma. Dettat trots att det är olika nätverk (D-link respektive Netgear)

Har jag missat något?

Sitter på en Powerbook G4 som inhandlades för 5 månader sen med Tiger och alla uppdateringar. har dessutom minimalt med program som inte är Apples egna. Så jag undrar om det är en inställning?

Kan det vara så att du får internetkontakt men har felaktig DNS inställning? Testa att pinga en extern ip-adress, exempelvis 192.36.125.18 (www.sunet.se). En bra DNS är Tele2's som har funnits sedan stan brann, 192.71.220.10.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 19:47

Kan du precisera dig lite bättre tro?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 21:08

Publika nät vill ju i regel ha betalt för uppkopplingen och alla nät har inte automatiskt vidarelänk till betalsida utan en visst loginförfarande behövs (typ som Telia hade på homerun i början)

När jag tex är i München på flygplatsen blir jag länkad till en betalsida

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 18:56

Jo jo men det känner jag till.

Men det jag menade var att även på öppna nät så går det åt pipan att komma in. Däremot de nät där dom har betalfunktion så fungerar det finfint..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 23:52

Men hur pingar jag en extren IP-adress då? Och vad är det jag ska titta efter då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 07:36

Öppna programmet Terminal och skriv
ping www.apple.com
respektive
ping 17.254.3.183
Det skall stå typ
64 bytes from... och en massa siffror upprepade gånger om det fungerar. Annars står det ingenting eller ett felmeddelande.

Om det fungerar med ip-adress-alternativet ovan (17.254.3.183), men inte med apple.com så har du antagligen något dns-fel.

Ursprungligen av klas:

Öppna programmet Terminal och skriv
ping www.apple.com
respektive
ping 17.254.3.183
Det skall stå typ
64 bytes from... och en massa siffror upprepade gånger om det fungerar. Annars står det ingenting eller ett felmeddelande.

Om det fungerar med ip-adress-alternativet ovan (17.254.3.183), men inte med apple.com så har du antagligen något dns-fel.

Jag har ett liknande problem med mitt nätverk hemma, och jag gjorde testet ovan, och www.apple.com funkade inte, men väl ip-numret. Min ISP hävdar att inget är fel och att jag har rätt DNS. Det skumma är att kör jag trådbundet funkar det, även min PC funkar.

Powerbooken blir något av en periodare, den funkar 10-20 minuter och lägger sedan av (surf/MSN/e-post). Om jag då går in i routern och väljer bort automatisk DNS, sparar och sedan tillbaka igen funkar det ett tag till. Är det min ISP som jävlas med mig utan att de vet om det, eller har jag fel inställningar. Jag har inte alltid haft problemet utan det upstod för kanske en vecka sedan. Blir snart vansinnig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:48

Oftast (för de vanliga operatörerna) skall routern vara inställd på DHCP och skall då automatiskt få en DNS-serveradress av din operatör. Är det det du menar med "automatisk DNS"?

Du kan ju testa att välja en annan DNS än den du får av din operatör. Skriv in ip-adressen till denna DNS antingen i Systeminställningar på din dator eller i routerns DNS-fält.

Du har inte slagit på den interna DNS-servern i PowerBooken?

Ursprungligen av klas:

Oftast (för de vanliga operatörerna) skall routern vara inställd på DHCP och skall då automatiskt få en DNS-serveradress av din operatör. Är det det du menar med "automatisk DNS"?

Du kan ju testa att välja en annan DNS än den du får av din operatör. Skriv in ip-adressen till denna DNS antingen i Systeminställningar på din dator eller i routerns DNS-fält.

Du har inte slagit på den interna DNS-servern i PowerBooken?

Ja, jag skall få DNS utdelat av min ISP. Jag har även testat att föra in det manuellt, men det som funkar bäst är när jag väljer automatiskt (i brist på bättre ord).

Skall testa Tele2's DNS som nämndes tidigare i tråden och se om det funkar bättre.

OK, det funkade ett tag, men sedan lade det av igen. Snart blir det kast med Netgear-router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-08 09:51
Ursprungligen av Daniel F:

OK, det funkade ett tag, men sedan lade det av igen. Snart blir det kast med Netgear-router.

Har du uppdaterat firmwaren?

Lade på senaste i går innan jag postade här, men det gjorde ingen skillnad (signalstyrkan blev sämre ). Vad jag inte kan förtstå är hur detta problemet bara kan uppstå utan att jag har gjort någon ändring i mitt nätverk? Jag hade inga av dessa problem innan jag bytte från Spray till min nuvarande ISP. Efter bytet har jag haft ett antal problem, varav detta är ett av dem.

Ursprungligen av klas:

Du har inte slagit på den interna DNS-servern i PowerBooken?

Troligtvis inte, men var sätter man på/stänger av denna så skall jag kolla när jag kommer hem.

OK, här kommer lite fler pusselbitar. Jag har testat att byta till trådbundet när "det lägger av" och då går det som på räls. Det går att utan problem ansluta till PC:n, det går att fjärrstyra den och det går att surfa från den. Frugans trådlösa Dell går utan att problem använda. Även nedladdningar med BitTorrent funkar utan problem. Följdaktligen måste jag nog (tyvärr) konstatera att problemet finns i min Power Book och ingen annan stans.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-10 20:37

Okej jag kunde pinga www.apple.com utan problem. betyder det att allt är som det ska? Är det något annat än "dns" fel då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-13 09:23
Ursprungligen av Ian.C:

Okej jag kunde pinga www.apple.com utan problem. betyder det att allt är som det ska? Är det något annat än "dns" fel då?

Om du kan pinga en www-adress så fungerar antagligen dina dns-inställningar. Iaf för stunden. Jag antar att du även kan surfa som vanligt nu. Stämmer det?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 11:18

Jadå nu kan jag surfa som vanligt utan problem!

En polare som sitter på PC hade en teori om att det kanske kunde ha o göra med att jag har Bredbandsbolaget som "hemmanät" och att dom i regel har nå specielt skit där dom låser IP-adresser osv??

För jag minns att första gången jag började surfa här hemma på BBB så tog det ett tag innan det kom igång. Ungefär som att datorn och routern verifierade varandra.

1
Bevaka tråden