Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

klarar senaste ibook av core image?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-06 19:31

undrade om grafik kortet på senaste ibook klarar av core image?

Är lite osäker, men teoretiskt sätt så borde den inte det eftersom ATI Radeon 9550 är Radeon 9200 baserat, och de funkar inte med CoreImage.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-06 19:40

Från http://www.apple.com/macosx/features/coreimage/:

Core Image-capable graphics cards include:

  • ATI Mobility Radeon 9700

  • ATI Radeon 9550, 9650, 9600, 9600 XT, 9800 XT, X800 XT

  • nVidia GeForce FX Go 5200

  • nVidia GeForce FX 5200 Ultra

  • nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Och iBooken har ett ATI Mobility Radeon 9550, så GPU:n klarar väl inte av det. Vad är du ute efter egentligen? Du kommer i alla fall att få en ripple-effekt i dashboard.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-06 22:40

ATI Mobility Radeon 9550:

Chipset Model: ATY,M12
Type: Display
Bus: AGP
VRAM (Total): 32 MB
Vendor: ATI (0x1002)
Device ID: 0x4e56
Revision ID: 0x0080
ROM Revision: 113-xxxxx-117
Displays:
Color LCD:
Display Type: LCD
Resolution: 1024 x 768
Depth: 32-bit Color
Built-In: Yes
Core Image: Supported
Main Display: Yes
Mirror: Off
Online: Yes
Quartz Extreme: Supported
Display:
Status: No display connected

Jag har då core-image, och jag har den senaste iBooken...

Där ser man på, undra då varför inte ATI Radeon 9200 klarar det när det ändå är nästan samma grafikkort?

Svaret är följande: SmartShader 2.0

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-12-06 23:27

9550 är inte alls baserat på 9200. Det är ett nerbantat 9600 istället, om jag minns rätt. Hårdvaruskillnaderna är därmed ganska omfattande eftersom 9200:at egentligen bara är ett upphottat 8500 (de sålde bra så de la inte ner det, de bytte bara namn och gjorde lite småfixar...)

Om man använder Windows märks skillnaderna mellan 9200 och 9500+ bättre. 9200 är nämligen de sista korten som ATI släppte som inte var DirectX9-kompatibla, utan bara DirectX8-kompatibla. Skillnaderna mellan standarderna är främst att DirectX9 innehåller krav på mycket mer avancerade pixel shaders. Vilket antagligen är vad Apple använt för att implementera Core Graphics...

Jag får den dära ripple-effekten när jag drar ut en ny widget i Dashboard, det är väl en effekt förunnad endaste de med core image? (Har senaste iBooken alltså.)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-07 00:40
Ursprungligen av Adrian B:

Jag får den dära ripple-effekten när jag drar ut en ny widget i Dashboard, det är väl en effekt förunnad endaste de med core image? (Har senaste iBooken alltså.)

Den stöder Core image, ripple effekten kommer som du säger med Core Image kapabla kort

En fråga bara , är det inte så att aperture KRÄVER core image stöd? för ja kan ju köra aperture på senaste booken vilken borde betyda att de är core image.. fast de har ju massa redan sagt innan..

MVH Billy

En jobbarkompis köpte en iBook (den billigaste 12") för ett tag sen och jag blev förvånad och impad över att allt flöt så bra både Exposé och Dashboard med Core Image effekten dropplet och den där "sugande" effekten när man stänger en widget. Najs! Blev helt klart sugen på en iBook. Men skärmens betraktningsvinkel var ingen höjdare, så det blir nog att vänta och se om dem skärper sig på den fronten. Man kan ju hoppas att de nya intel iBookarna kommer ha bättre skärmar också.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 14:14

Mindre betraktningsvinkel = mer sekretess.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-08 00:02
Ursprungligen av Zioneer:

Mindre betraktningsvinkel = mer sekretess.

Yepps

Speciellt om man sitter på jobbet och ... råkar gøra något icke jobb-relaterat på ibooken :rolleyes:

Ursprungligen av billyskate:

En fråga bara , är det inte så att aperture KRÄVER core image stöd? för ja kan ju köra aperture på senaste booken vilken borde betyda att de är core image.. fast de har ju massa redan sagt innan..

MVH Billy

Behöver det inte, det kan jag garantera!

Är typ en upphottad version på iphoto ju....

Ursprungligen av martin_stenmark:

Behöver det inte, det kan jag garantera!

Är typ en upphottad version på iphoto ju....

Nu vet jag inte vad ni tycker , man ja gillar de lilla extra i aperture samt att det går snabbare att bläddra bland RAW... Sen så fotar jag mycket sport så deras "stack"-system gillar jag ...

Dock behövs mer minne

MVH Billy

1
Bevaka tråden