Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 17" (isight) - Dåligt köp?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-15 18:48

Är på gång att byta min Mac Mini mot en iMac 17". Alla stojjar dock om hur bra 20" varianten är. Jag vill inte ha en så pass stor dator som 20" varianten är. Är det fortfarande "halvdan" bild på 17" iMac, och vilka andra skillnader är det jäntemot föregående modell utan iSight?

Vilka har köpt 17" av den nya sorten, och vill skriva en kommentar?

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-15 20:33

Tjo!

Jag har köpt mig en iMac 17" och jag är helnöjd! Jag tycker skärmen är riktigt bra och ger skarpa och fina färger.

Förra datorn var en iMac G4 17" och jag märker helt klart att skärmen har blivit bättre med denna modell. Jämför jag med en standard 19" TFT så upplevs iMacens skärm mycket trevligare!

  • Medlem
  • 2005-11-15 21:11

Låter mums, kan inte bärga mig!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 10:31

Jag har en iMac 17'' G5 revision 1. Skärmen på 20'' är bättre men den på 17'' är absolut inte halvdan. Tycker du det är så stor skillnad, köp den större datorn. Den är större men det kommer inte att ta mycket mer plats på ditt bord. Utseendemässigt är 20'' iMacen är snyggare tycker jag, "mer skärm mindre plast" proportion.

Den senaste iMacen har de gjort om ganska mycket inuti, nytt moderkort, snabbare RAM, bättre grafikkort med PCIx stöd och inbyggd iSight som sägs vara bättre än vanliga iSight. Burken är tom smalare än förut. En eventuell nackdel är att det inte längre "do it yourself" om man ska byta saker på hårdvaran osv. Jag vet inte exakt men jag tror att det enda du får göra på den som användare, utan att garantin ryker, är typ uppgradera RAM. Bluetooth och Airport är inbyggda redan.

Angående skärmen så tror jag att det är samma skärmar som från början:

(från Apple.se)

# Visningsvinkel (normalt):

* 17-tumsmodellen
o 140° horisontellt
o 120° vertikalt
* 20-tumsmodellen
o 170° horisontellt
o 170° vertikalt

# Ljusstyrka (normalt): 250 cd/m (17-tumsmodell), 280 cd/m (20-tumsmodell)
# Kontrast (normalt): 500:1 (17-tumsmodell), 800:1 (20-tumsmodell

  • Medlem
  • 2005-11-16 13:11

140 /120 grader. Nu blir jag lite rädd...

Inte bättre? =/ Då pratar vi väl iBook G4 skärm-prestanda?

/Fredrik

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 14:31
Ursprungligen av Nifo:

140 /120 grader. Nu blir jag lite rädd...

Inte bättre? =/ Då pratar vi väl iBook G4 skärm-prestanda?

/Fredrik

Nejdå.

Jag skulle föreslå att du går och tittar på båda varianterna i en butik så har du ju svaret på vilka skillnader du kan se sen.

Ursprungligen av Nifo:

140 /120 grader. Nu blir jag lite rädd...

Inte bättre? =/ Då pratar vi väl iBook G4 skärm-prestanda?

/Fredrik

Ja, om du uteslutande bedömer en skärms kvalitet utifrån betraktningsvinkeln. För oss andra är det en skärm med riktigt bra ljusstyrka och färgåtergivning, och även om 20-tummarens är snäppet bättre är det inget man tänker på om de inte står bredvid varandra. Tycker 17-tummaren är en helt utmärkt hemmadator - bra skärm, lagom stor, och inget hemmansköp heller. Jag är då nöjd iaf

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-11-16 16:14

Jag har själv en 20", men jag tycker absolut inte att skärmen på farsans iMac G4 17" är dålig, och den på G5:an är ju som sagt bättre.

  • Medlem
  • 2005-11-16 17:38

Jag sätter mig absolut inte på någon pedistal, utan jämförde bara dessa speccar med andra TFT-skärmar som finns på marknaden. Men min oro är inte tagen ur luften, då jag verkligen blev förvånad över hur dålig exempelvis iBook G4-skärmen var. Men jag var inne och kollade på 17" idag, och den såg helt okej ut, skärmen känns ju lite mindre eftersom vi pratar widescreen, men på det stora hela verkar det vara en riktigt bra maskin.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 20:52

Jag tycker det där med 140/120 låter lite väl lite om man jämför en "vanlig" TFT som har 170/170. Det är ju ingen skillnad mellan dem när man tittar efter själv, eller är det bara jag?

Känns som de olika tillverkarna bedömmer synvinklarna på olika sätt...

  • Medlem
  • 2005-11-16 22:58

Fick den känslan med efter att ha tittat på 17" iMacen.

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 07:50

Nifo>> Har du köpt? Blev du nöjd? Ingen som har lust att lämna en recension av 17" ?

Jag har en 20" och skärmen är fantastiskt bra. 17"-skärmen är också helbra. Dessutom bättre än rev. B enligt denna:
http://www.hardmac.com/news/2005-11-24/#4774

  • Medlem
  • 2005-11-29 17:07

Tyvärr...inget köpt ännu. Står och väger om jag ska behålla Mac minin och köpa annan skärm som funkar bättre till denna, eller om jag ska köpa en iMac 17". Behåller jag Minin får jag råd att köpa mig en digital systemkamera, vilket kan vara trevligt det med. Jag stör mig lite på att 17" skärmen känns liten - och detta bara för att det är en wide-skärm. En vanlig, 17" med 1280 känns fanemig större på nåt sätt.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 22:51

Jag har köpt nya rev.C 17" och hade innan rev. A 17". Jag hade båda igång jämte varandra och märkte en klar förbättring på bilden. Mkt starkare och mer bett i bilden på nya. Dessutom tycker jag betrkaningsvinkeln blivit bättre. Som sagt, gå in o se på den i en affär om du känner dig osäker, men det är få skärmar jag sett som är så här bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-01 10:12

Bor tyvärr inte på en ort där det (mig veterligen) finns en rev.C 17" uppställd för allmän beskådning. Däremot ska jag försöka ta mig ner till malmö bland annat för att klämma och testköra och så.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-01 10:13

Men utan att varken klämt eller sett den verkar det vara en trevlig dator för lagom peng.

  • Medlem
  • 2005-12-01 13:56

Jag köpte min iMac 17" 31 oktober och efter många om och men så står den hemma hos mig nu! Köpte till 1Gb RAM.

Isight: Funkar ju väldigt bra och smidigt, man slipper kablar till och från. I Ichat, envägskommunikation, det en jag testat, så flyter det bra, dock inget jag håller på så mycket med. Och photobooth lever på nyhetens behag, framtiden får visa om det finns någon funktionalitet med programmet.

Front row: Måste säga att det här tycker jag är kul! Jag lyssnar mycket på musik och det känns juste att kunna sitta och läsa en bok i soffan med den lilla fjärrkontrollen bredvid mig. Ok, ingen revolution, men det är snyggt och enkelt.

Första gången med Tiger och det känns stabilt och bra! Gillar verkligen widgets...

Mighty mouse: Tog ett tag att vänja sig, men nu funkar den utmärkt!

Skärmen som alla pratar om kan jag inte säga annat än att jag tycker att den är bra! När jag sitter framför datorn och jobbar, då sitter jag just precis: framför den, så betraktningsvinkeln bekommer mig inte. Huruvida folk vill sitta snett till höger om den eller inte är upp till dom...

Fläktarna låter faktiskt väldigt lite tycker jag. Märker dom bara när jag till exempel kört World of Warcraft ett tag. Men datorn känns varm! Sånt där blir jag orolig för, men när allt är hopklämt sådär snyggt, så kanske det är något man får räkna med.

På det hela taget är jag mycket nöjd med min iMac! Jag skriver mycket, bildhanterar en del, filmklipper en smula och använder den annars till Musik, Film och Spel och då kan jag säga att den passar alla mina behov.

Mina tankar om 17" iMac G5 (hoppas det inte var för långt)

Z

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 16:10

Packade upp en 17" isight igår & är väldigt nöjd än sålänge...
Har precis shoppat monstercable & videoadapter, snart är den mediahub

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-06 19:30

Köpte en 17" Rev C (iSight) och är riktigt nöjd. Helt undebar maskin.
Du behöver inte vara orolig för skärmen, tycker den håller riktigt bra klass.
Älskar att den är så tunn och är en underbar komplett lösning.
Snåla inte med ramet så är saken biff!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 19:51

Min iMac 17" är på väg hit upp till Umeå nu. Riktigt spännande!
Av era uttalanden att döma, kommer jag att bli riktigt nöjd. Jag har dock en fråga.
Jag har hört något om att det ska vara väldigt krångligt att byta hårddisk i den jämfört med föregående modell. Stämmer det?

Har förresten en till fråga. Har den en inbyggd minnesmodul plus en plats för extern modul, eller har den två platser?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 20:19
Ursprungligen av ThunderMac:

Min iMac 17" är på väg hit upp till Umeå nu. Riktigt spännande!
Av era uttalanden att döma, kommer jag att bli riktigt nöjd. Jag har dock en fråga.
Jag har hört något om att det ska vara väldigt krångligt att byta hårddisk i den jämfört med föregående modell. Stämmer det?

Till skillnad från föregående versioner är det inte tänkt att man själv skall kunna joxa innuti datorn. Krångligare är alltså ordet.

Citat:

Har förresten en till fråga. Har den en inbyggd minnesmodul plus en plats för extern modul, eller har den två platser?

En inbyggd plus en ledig.

/Fredrik

Fel, iMac har två lösa.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Fel, iMac har två lösa.

Den äldre iMac G5 har två minnesslots, den nya med inbyggd iSight har bara en slot + en fast 512:a.

iMac G5 (iSight): Memory specifications
iMac G5, iMac G5 (Ambient Light Sensor): Memory specifications

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 10:00
Ursprungligen av Hagelin:

Den äldre iMac G5 har två minnesslots, den nya med inbyggd iSight har bara en slot + en fast 512:a.

iMac G5 (iSight): Memory specifications
iMac G5, iMac G5 (Ambient Light Sensor): Memory specifications

Tack hagelin, det verkar ju inte vara något problem att fixa det där själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 08:41

Så man ska klämma till med mer minne från början?
Någon med senaste Rev, som bytte minne själv?

Jag är både snål och orädd för att mekka med datorn för tt byte minne själv och spara lite pengar om det är möjligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-10 02:03

Var inne i en Apple-butik och testade iMacarna ganska länge. 17-tummaren har en bra skärm, bra skärpa och ljus, klart bättre än de gamla modellerna. Jag är dock inte riktigt nöjd med den vertikala betraktningsvinkeln på 120 grader. Bilden blir mörkare om man skulle sjunka ner lite i sin stol efter en tid framför datorn. Det är kanske inte så farligt men det stör mig. 20-tummaren har däremot inga såna problem. 170 grader räcker gott och väl. Jag såg ingen ljusskiftning när jag rörde mig upp och ner framför den så där finns det bra svängrum. Den har också ljusare skärm vilket gjorde att jag kunde se mer detaljer i bilderna när jag tittade på King Kong-trailern. Där skulle man t.o.m. kunna sänka ljuset ett par steg men med 17-tummaren måste man(jag) ha ljuset på max. Båda iMacarna verkar vara helt ljudlösa vid normal användning. Kunde inte höra någonting när jag la örat mot skärmen. Tittade på Minin också men den hade inte alls samma skärpa. Sämsta betraktningsvinkel hade iBooks och PowerBooks. Jag blev väldigt förvånad att PB 17" hade så dålig skärm.

Senast redigerat 2005-12-10 02:16
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-20 21:44

Precis packat upp min nu !!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-20 22:24
Ursprungligen av Lm:

Precis packat upp min nu !!!

Gratulerar, våran har gått 24/7 ett tag nu. Supernöjd
Jag rekomenderar verkligen at shoppa på sig en optisk kabel för ljudet, vi använder våran som musik/filmserver & jag saknar då verkligen inte en konventionell spelare.
iMac till alla...

1
Bevaka tråden