Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man G4:an på den sidan som ej har dörr?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-20 17:28

Min dator har börjat låta som en vindtunnel. Trodde det var damm i den och dammsög innanför "dörren". Nu vill jag öppna andra sidan och har skruvat bort alla fyra sexkantsskruvarna. Dock verkar det sitta fast mitt i äpplet.
Hur gör man för att komma vidare? Jag vill inte dra sönder min fina dator...

/Per-Anders

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-20 18:24
Ursprungligen av peanjo:

Min dator har börjat låta som en vindtunnel. Trodde det var damm i den och dammsög innanför "dörren". Nu vill jag öppna andra sidan och har skruvat bort alla fyra sexkantsskruvarna. Dock verkar det sitta fast mitt i äpplet.
Hur gör man för att komma vidare? Jag vill inte dra sönder min fina dator...

/Per-Anders

Insexskruvar menar jag såklart...

Du får ta i riktigt mycket bara så släpper det. Och då menar jag ta i.

Ta i för glatta livet vettja!

Om du får bort vindtunnelljudet genom att ta bort den sidan så gör du det bra!

- Slice -

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-21 10:49

Nja. Man måste ta bort fläkten från insidan och bakom den finns några flärpar som håller fast vänstersidan. Fungerade bra, det var mycket gojs där.
Tyvärr så löste detta inte mitt problem. Ungefär fem minuter efter start av G4 (AGP) så höjs ljudet kraftigt. Vet ej om det är hårddisken eller fläktarna, men högt låter det.

/Per-Anders

Jag hade det problemet en gång, det var en ekorre som satt där inne. Gissa vad glad han blev när jag släppte ut honom. (Ja, det var en han).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-21 10:58
Ursprungligen av Alejandro:

Jag hade det problemet en gång, det var en ekorre som satt där inne. Gissa vad glad han blev när jag släppte ut honom. (Ja, det var en han).

Vilken tur att den långa ludna svansen inte kom i kläm...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-21 11:05

Jag skulle gissa att det sitter smuts på själva skovlarna på fläktarna. Efter en stund så får du obalans och missljud. Tvätta rent med hjälp av en fuktad tops(bomullspinne). För att komma åt fläkten i nätdelen så lossar du de tre skruvarna på baksidan och skruvan på insidan. Klipp gärna bort gallret på nätdelen vid fläkten.

Eller byt till nya och tystare fläktar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-21 11:18
Ursprungligen av Macus:

Jag skulle gissa att det sitter smuts på själva skovlarna på fläktarna. Efter en stund så får du obalans och missljud. Tvätta rent med hjälp av en fuktad tops(bomullspinne). För att komma åt fläkten i nätdelen så lossar du de tre skruvarna på baksidan och skruvan på insidan. Klipp gärna bort gallret på nätdelen vid fläkten.

Eller byt till nya och tystare fläktar.

Var köper man sådana?
Hur vet man vilka som fungerar/passar?

/Per-Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 14:13

Grafikkortet?

Hade en G4 AGP (350) som lät förskräckligt; ett irriterande vinande, om jag inte missminner mig. Läste lite på Accelerate your mac och hittade någon artikel om att grafikkortet, ett ATI Rage Pro 128 (har jag för mig), hade en fläkt som hos många förde ett fasligt oväsen. Lösningen enligt dem var att mickla lite med skruvarna. Tyvärr försökte jag detta utan framgång och köpte helt sonika ett nytt grafikkort (GF2) varpå oljudet försvann. Kanske har du samma problem?

Citat:

...helt sonika ett nytt grafikkort (GF2) varpå oljudet försvann. Kanske har du samma problem?

Har ett GF2 liggande du kan få billigt om du är nyfiken på att testa...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-22 17:13
Ursprungligen av lilledanne:

Har ett GF2 liggande du kan få billigt om du är nyfiken på att testa...

Jag är beredd att prova allt minst en gång!
Hur mycket hade du tänkt dig?
Visst är det AGPx2 på det kortet också?

Mvh

Per-Anders

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-21 14:43

Vi har haft uppe det här förut. Jag rekommenderar en Enermax 120 mm som chassifläkt och en Papst 80 mm i nätdelen. Du hittar dem hos Inwarehouse:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Även grafikkortsfläkten kan låta mycket, som Norwich-91 påpekar. Byt i så fall till ett nyare grafikkort utan fläkt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-29 15:53
Ursprungligen av Macus:

Vi har haft uppe det här förut. Jag rekommenderar en Enermax 120 mm som chassifläkt och en Papst 80 mm i nätdelen. Du hittar dem hos Inwarehouse:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Även grafikkortsfläkten kan låta mycket, som Norwich-91 påpekar. Byt i så fall till ett nyare grafikkort utan fläkt.

Vad skall man kolla efter när man letar fläktar? Skulle den här passa:
http://www.geeks.com/details.asp?invtid=12CM-TYPHOON-BLU&cat=FAN
???
Den var ju betydligt billigare men tyvärr så lyser den blått...

/Per-Anders

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-01 09:50

Nu har jag fått låna en burk luft. Det gick inte så bra.

Har känt på utsidan av burken och konstaterat (!?) att missljudet kommer långt uppifrån på baksidan. M a o så är det PSU som spökar.
Har tagit ut den och skruvat bort alla skruvar som jag kan hitta.
Får dock ej upp den ändå. Måste jag trots allt klippa upp plåten för att komma åt fläkten?
Verkar vara ett idiotiskt system! Kan man använda en dremel till detta? (Har letat anledningar att köpa en sådan...)

Med vänlig hälsning

Per-Anders

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-06 12:44
Ursprungligen av peanjo:

Nu har jag fått låna en burk luft. Det gick inte så bra.

Har känt på utsidan av burken och konstaterat (!?) att missljudet kommer långt uppifrån på baksidan. M a o så är det PSU som spökar.
Har tagit ut den och skruvat bort alla skruvar som jag kan hitta.
Får dock ej upp den ändå. Måste jag trots allt klippa upp plåten för att komma åt fläkten?
Verkar vara ett idiotiskt system! Kan man använda en dremel till detta? (Har letat anledningar att köpa en sådan...)

Med vänlig hälsning

Per-Anders

Nej, du behöver inte klippa bort plåten för att få isär PSU:n. Men du behöver troligtvis klippa av ett buntband som håller fast kablarna i plåten.

Men klipp bort plåten på utblåssidan ändå. Det sänker ljudnivån. Det går bra att använda en hovtång eller en avbitartång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-06 15:05
Ursprungligen av Macus:

Nej, du behöver inte klippa bort plåten för att få isär PSU:n. Men du behöver troligtvis klippa av ett buntband som håller fast kablarna i plåten.

Men klipp bort plåten på utblåssidan ändå. Det sänker ljudnivån. Det går bra att använda en hovtång eller en avbitartång.

Jag har ju köpt en Dremel som jag vill använda. Om jag ställer upp dammsugaren bredvid så kanske jag kan suga upp allt metallspån som blir när jag använder min nya fina leksak?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-06 12:14

Dremel inköpt.
Skall det verkligen vara en sådan här fläkt i PSU:n???
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3
Bra att veta innan man stympar datorn...

Tips: Dammsug inte datorn. Blir satans massor av statisk elektrisitet. Mitt Rage-kort i min B&W dog :-/ Fick tag i ett billigt R9200 så det löste sig men var försiktig. Vet faktiskt inget jättebra sätt att få bort dammet.

Ursprungligen av benjaminlarsson:

(...) Vet faktiskt inget jättebra sätt att få bort dammet.

Tryckluft på burk använder vi när datorer ska rengöras. Finns att köpa på närmaste Classe varuhus.

Nu vet du.

En dremel borde funka finfint.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-06 12:40

Ja, om du har en äldre PM G4 d v s inte en MDD.

1
Bevaka tråden