Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användningsområde för PC-card slot

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 09:41

Jag undrar lite över pc-card slot som finns på 15 samt 17" powerbooks. Kan man använda vanliga standard pc-cards som säljs för PC och finns det då drivrutiner för dessa? Jag vet att man kan lägga till fler USB-portar, minneskortsläsare. Fler användningsområden? Finns det RAM-slots som man kan lägga till?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-06 10:32

RAM tror jag inte att du kan lägga till.
Extra grafikkort, USB, Firewire, HD, nätverk, modem/telefon..
finns nog många användningar, men om det fungerar utan drivrutin.. det måste man nog testa först.
Många standardgrejor fungerar, specialgrejor..tja

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 11:25

Jag såg iofs en länk nyligen. Nån som säljer ett PC-card som används som mynt/sedel-fack. Hur nödvändigt det är går väl att diskutera.

Creops; var hittar man lämpligt mac-kompatibla PC-card? Komplett.se? Nåt annat hett tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 09:36
Ursprungligen av rixard:

Jag såg iofs en länk nyligen. Nån som säljer ett PC-card som används som mynt/sedel-fack. Hur nödvändigt det är går väl att diskutera.

Typ den här...

www.stashcard.com

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-06 12:57

Men vad är det du vill det ska göra? Eller vill du först veta vad som finns så du ska veta vad du vill ha?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 13:18

Bra fråga faktiskt. Det låter kanske som jag svamlar efter något magiskt PC-card som ska göra nåt otroligt bra men jag fiskade snarare efter vad möjligheterna är iom att jag inte har haft nån koll alls på det här tidigare. Så just nu är jag inte ute efter nånting speciellt. Hoppas det svarar på din fråga

Jag utrustade min Powerbook Titanuim med ett USB2-kort. Det är ett D-link och funkar utan drivrutiner.
Jag måste dock mata ut kortet för att datorn ska gå i vila när jag stänger locket.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-06 19:59
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag utrustade min Powerbook Titanuim med ett USB2-kort. Det är ett D-link och funkar utan drivrutiner.
Jag måste dock mata ut kortet för att datorn ska gå i vila när jag stänger locket.

Aj tusan! hade just tänkt beställa ett till min TiBook - men nu går det ju bort - stänger jag locket ska burken somna in. That's it. Tack för tipset - slapp grisen i säcken.

Ursprungligen av mjg:

Aj tusan! hade just tänkt beställa ett till min TiBook - men nu går det ju bort - stänger jag locket ska burken somna in. That's it. Tack för tipset - slapp grisen i säcken.

Ja det är irriterande. Jag köpte det ungefär i samband med att 10.4.3 släpptes så jag har en viss känsla av att det kom med den uppdateringen men jag är inte säker. D-link har en Mac-drivare men den verkar inte funkas alls på senare än 10.3. D-link var det billigaste av de som talar om att de har Mac-stöd. Det finns ett par som klart säger att det inte funkar på Mac, några säger inget alls om det.
Rapportera gärna om du köper något annat kort.

Jag har en 1Ghz med superdrive.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 13:31

Johan: Tack för det tipset. Det var väl antagligen USB2 eller Firewire jag hade tänkt att slänga in så man har tillgång till fler portar. Det är det realistiska alternativet iallafall.

Jag läste dock nånstans om RAM-uppgradering men det är ju frågan om pbook kan hantera mer än 2 gb RAM.

Ursprungligen av rixard:

Jag läste dock nånstans om RAM-uppgradering men det är ju frågan om pbook kan hantera mer än 2 gb RAM.

Har svårt att tro att man skulle kunna uppgradera arbetsminnet via pccard. Det hade varit ungefär som att uppgradera minnet i en stationär via en pci-plats.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 17:29
Ursprungligen av irrelogical:

Har svårt att tro att man skulle kunna uppgradera arbetsminnet via pccard. Det hade varit ungefär som att uppgradera minnet i en stationär via en pci-plats.

Nåt jag läste när jag googlade lite - vet inte om det är dagens sanning.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-06 13:49

Jag har ett sånt här.

Ursprungligen av filuren:

Jag har ett sånt här.

Får man inte mängder av strålning av att surfa på det sättet länge?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-07 09:43
Ursprungligen av apple4ever:

Får man inte mängder av strålning av att surfa på det sättet länge?

Vet inte. Det borde knappast vara värre än ett mobilsamtal tryckt mot kraniet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-08 01:42
Ursprungligen av apple4ever:

Får man inte mängder av strålning av att surfa på det sättet länge?

Undrar om strålnigen ens existerar utanför Aftonbladets larmrapporter.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 14:17

Filuren, inga problem med drivrutiner? plug and play?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-07 09:43
Ursprungligen av rixard:

Filuren, inga problem med drivrutiner? plug and play?

Nästan plug and play. Jag fick med en jämrans massa papper, instruktioner och annat. Detta kunde mer elle rmindre förpassas till papperskorgen.
På medföljande CD'n fanns en installtion för Mac (vilket självklart ej framgick någonstans). Efter installation av Vodafones eget program så var det bara att tuta o köra.

Enda smolken var att mjukvaran inte erbjöd något språkval, så allt står på tyska. Men det är bara en knapp att trycka på, se det är inga problem.

Jag har bara testat under 10.3.9, och vet ej hur bra det funkar under Tiger.

Någon borde utveckla ett pc-card som går att låsafast i datorn, och som ringer hem och medelar position mm om datorn blir stulen.

Intressant hade ju varit att ha swapminnet på litet solidstate-minne. Typ några GB med snabbt flashminne i pc-cardplatsen. Det har diskuteras här förr, men då var det hastigheten jämfört med hårddiskens som var dålig (swap på flashminne via en vanlig pc-card-kortläsare).
Är det likadant idag?

Kan man inte raida en bunt flashminnen? vad kostar det att ta fram en sån modul?
Borde ju sälja, eller hur?

Jag fömodar att du menar sådana solid-state-diskar som man hittar under kategorin "industri"...

Vad jag har lyckats hitta så går de på snuskiga massor med pengar (typ 4-500 kr för 256 mgb!). Tyvärr verkar det som att priserna ökar exponentiellt när utrymmet ökar. (Läs: mycket). Iofs så har man i så fall en hårddisk med runt 0,1 ms i söktid och en troligtvis rätt så snabb överföringshastighet.

Det är framförallt söktiden som är snabbare, och som gör stor skillnad i hur snabb datorn upplevs.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag fömodar att du menar sådana solid-state-diskar som man hittar under kategorin "industri"...

Jag vet inte riktigt vilken specifik typ av minne som vore lämpligt.
Har sett de där solidstate-diskarna som de gjort för PCI, men de kommer man ju inte få plats med innanför skalet på en PB. De jag sett bygger på gamla typer av RAM-minnen och någon slags brygga till PCI.

Spånade för något år sen över huruvida det gick att sätta in ett flashminne i en pc-cardläsare och be OS X använda det utrymmet som plats för det virtuella minnet.
På den PB jag har idag så brukar swap'en vara runt 5-5,5GB i storlek, så jag antar att man behöver ett flashminne på minst 6GB, vilket också är rätt dyrt, fortfarande.

Motargumentet var då att de var för sega, typ 20MB/sekund (Ultra II -Flash), mot en 2,5" HD som hade betydligt snabbare överföring.

Hur snabba Flashminnen finns idag?

Det borde ju betyda en hel del för prestandan om standarddisken slapp läsa/skriva swap, även batteritiden borde öka.

Ursprungligen av kitesurf:

Hur snabba Flashminnen finns idag?

http://www.m-systems.com/site/en-US/Products/IDESCSIFFD/IDESCSIFFD/Products_/SCSI_Products/FFD_Ultra320_SCSI.htm

320 mgb/s? Raida nåra såna och det blir bussarna som agerar flaskhals!

Tyvärr (?) så är såna här produkter inriktade på just industrier (förutom militär då...), och kostar därför en hel del...

(Lite) OT: Jag läste nånstans att CIA har köpt in ett 3,2 TB flash-lagringssystem. Det var dock hemligt vad de skulle använda det till... (Jag chansar på världens snabbaste warez-server!)

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-07 12:00

Den här tråden explorerade mer än vad jag trodde.

Filuren; det låter intressant. jag hoppas även att wimax får fäste snart. Det liknar ju Vodafone och 3G men jag vet av vänner som använder 3G att teckningen inte är den bästa om man inte håller sig till storstäderna.

Torkel: Precis den jag menade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 13:38

Jag beställde just en kortläsare till min tibook, slipper man dra fram extern läsare med sladdar och jox. Visserligen akn man ju köra med ultrakortet som kan brytas och stoppas direkt i usben, men detta verkar ju fiffigare.

annars hade stashcard varit gjutet

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-09 12:41

En SD-kortläsare vore nåt för mig. Nån som har ett sånt installerat? Det jag tänkte på var om det sticker ut väldigt mycket.

  • Medlem
  • 2005-12-09 12:56

SanDisk har ju en 6-1 PC-Card kortläsare, den verkar klockren tycker jag. Själv har jag en CF-adapter till mitt CF-kort - passar perfekt och man slipper föra över bilder med kabel...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 13:59

Har en Powerbook Kanga som kör OS 9.Funkar det att fixa usb-port den via PC-card tro?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-13 21:33

D-Link DUBC2

Jag köpte ett D-Link DUB C2 och jag får inte drivrutinerna att installera sig, kör Tiger i min powerbook G4.'

Får snart gråa hår av detta...:mad:

Tyvärr är min erfarenhet av SanDisks 6-i-1-adapter att den är sk-t! Köpte en till min ny PB 15", efter att ha sett hur smidigt det är med min 5 år gamla Lexaradapter för CF. Den monterar direkt och går sen i USB2-fart.

Men Sandisken.... Monterade först efter i genomsnitt 5-6 försök, sen gick det i halv USB1-fart (och jag har snabba SD-kort som går full fart i en USB2-läsare).

Jag lämnade tebax Sandiskadaptern till Macoteket och fick pengarna tillbaka utan krångel, så slutet blev väl ändå OK.

Bevaka tråden