Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska toppdomänen blir fri april 2003

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med april 2003 kommer .se-domänen att släppas fri för alla att registera.

Domännamn direkt under .se har tidigare bara kunnat registeras av företag och organisationer. Men från och med i april så släpps .se alltå fri.

II-stiftelsen säger i ett pressmeddlande att de nya reglerna i huvudsak följer de som presenterades i våras.

- Dagens regler har tjänat .se-domänen väl men kom till i en tid när den generella kunskapsnivån om domännamn och Internet var lägre än idag. Då fanns det ett större behov av strikta regler som garanterade att företag och organisationer rätten till "sitt" namn också som domännamn. Idag är situationen en annan och domännamn har fått en bredare användning och behoven har ändrats. Med de nya reglerna återspeglas detta. Vår uttalade ambition är att .se även fortsatt ska vara det naturliga förstahandsvalet för alla användare med koppling till Sverige, säger Anne-Marie Eklund Löwinder på II-stiftelsen som varit drivande i gruppen som tagit fram de nya reglerna.

När de nya reglerna införts kommer det att vara principen först-till-kvarn som gäller.

[ 28 November 2002, 12:04: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-11-28 09:56

Kollade för en tid sedan. Tyvärr var wiklund.se redan upptaget

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-28 10:01

Personligen tycker jag inte att det är bra. Jag tycker att det har varit bra med en reglering. Det har gjort att .se-adresser fått en seriösare klang än t.ex. .com-adresser där anarki och varumärkesstrider råder.

Trist helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 10:59

Vem reggar macintosh.se då?

Edit: Kanske en bra domän för den tänkta "hjälpa switchers-sidan"?

[ 28 November 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Linus ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 11:00

Mjaaa… jag tycker som det är idag så är det extrem larvigt att man som företag bara får ha EN adress kopplad till sig… Ofta förknippas företag med olika saker och då är det så att man BORDE KUNNA HA MÖJLIGHET att köpa fler adresser än en. Att det varit så extremt uppstyrt med .se tycker jag är dåligt, men att släppa det så gott som helt fritt är som hugin säger lite synd.

Citat:

quote: Vem reggar macintosh.se då?

... förhoppningsvis Apple Sverige.

[ 28 November 2002, 11:02: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 11:02

hahah…

http://www.mac.se/

Den ni…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 11:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:

Citat:

quote: Vem reggar macintosh.se då?

... förhoppningsvis Apple Sverige.

Jag skulle nog hellre se någon annan sno den och slänga upp en bra sida med en massa information och annat. Hålla den aktuell och vara lite "portal".

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 11:55

Jag tycker det är en positiv nyhet. NIC-SEs hårdnackade tjänstemän har ju varit riktigt besvärliga för många jag jobbat med.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 12:22

Kommer man verkligen att få köpa .se domäner för registrerade varumärken som t ex macintosh?

Nej, troligtvis inte. Han som äger macintosh.com har ju t ex ingen hemsida uppe, trots den utmärkta adressen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-28 13:19

Någon som har några uppgifter om hur mycket det kommer att kosta? Som det har varit nu har det ju varit relativt dyrt jämfört med tex .com.

Årsavgiften för .se är inte så dyr, men den manuella registreringsprocessen har ju varit dyr. I och med att den försvinner så borde ju den kostnaden också försvinna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Årsavgiften för .se är inte så dyr, men den manuella registreringsprocessen har ju varit dyr. I och med att den försvinner så borde ju den kostnaden också försvinna.

Hej Adrian B!
Nu är det jul igen
Sorry...var tvungen att le åt din avartar även om det inte har med tråden att göra.

Ps: förlåt mitt biinlägg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Årsavgiften för .se är inte så dyr, men den manuella registreringsprocessen har ju varit dyr. I och med att den försvinner så borde ju den kostnaden också försvinna.

Domäner kommer att släppas igenom direkt om de uppfyller de tekniska kraven. Det kommer nog att gå betydligt smidigar att registera en domän i forstättningen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-28 15:54

länk till sida där man kan kolla priser/ villka som är upptagna?

www.nic-se.se sköter registeringar för .se-domänen.

II-stiftelsen sköter och driver .se-domänen.

[ 28 November 2002, 16:01: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 16:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
länk till sida där man kan kolla priser/ villka som är upptagna?

Upptagna går att söka på nic-se.se.

[ 28 November 2002, 16:19: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
länk till sida där man kan kolla priser/ villka som är upptagna?

Upptagna går att söka på nic-se.se.

Med de nya reglerna kanske t o m "Network Information Centre Sweden AB" kan få lov till att ge sig själva den enklare domänen www.nic.se...också?

Nuvarande regler är så idiotiska så det inte är sant. Redan har man missat en generell chans att skapa en standarddomän för Sverige. Svenska domäner är uppdelade på .se, .com, .nu, . org och gud vet vad tack vare NIC:s inkompetens. Ändringen är bra, men kommer för sent nu när skadan redan är skedd.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 21:51

Utan att veta exakt vad som kommer gälla.. så tycker jag det är bra med vissa regler.. inte bra om det blir så fritt som med .com osv.. leder mest till domain-napping med efterföljande problem.

Men det kommer ju inte hindra mig att sno åt mig så mkt som möjligt

Glad att jag har mcelwee.se iaf.. trist om familjenamnet hamnar i händerna på nån annan..

edit: jo jag vet att det inte funkat med reglerna som varit fram till nu... folk har snott åt sig ändå.. men men..

[ 28 November 2002, 21:53: Meddelandet ändrat av: mcelwee ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mcelwee:
Utan att veta exakt vad som kommer gälla.. så tycker jag det är bra med vissa regler.. inte bra om det blir så fritt som med .com osv.. leder mest till domain-napping med efterföljande problem.

Grundregeln är fri registrering och tvistelösning i efterhand. Kommuner kommer att få förtur till geografiska namn.

Här kan man läsa mera:
http://www.iis.se/pdf/Om_nya_regler.pdf
http://www.iis.se/pdf/Nya_.se-regler-sammanfattning_nov_02.pdf
http://www.iis.se/pdf/rapport_3.0_med_resonemang_november_02.pdf

Och såhär ser pressrelease som NIC-SE skickade ut till mig:

Detta är ett allmänt utskick till samtliga domännamnsinnehavare, vänligen svara ej på detta mail.

Vi vill informera er att det nu är beslutat om ett nytt regelverk för .se-domänen. Detta nya regelverk beräknas tas i drift i april 2003. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss på [email protected]

Pressmeddelande:

Stockholm november 2002

Nya regler för .se klara - gäller från april 2003

II-stiftelsen har på sitt senaste styrelsemöte fastställt nya regler för .se-domänen och gett NIC-SE i uppdrag att införa dem så att de kan börja gälla april 2003. De nya reglerna följer i huvudsak det förslag som redovisades i våras och är betydligt liberalare än dagens regler.

Det blir möjligt för alla, även privatpersoner att registrera ett domännamn direkt under .se. Domännamn som uppfyller de tekniska villkoren kommer att registreras direkt utan förprövning. Istället införs ett alternativt tvistlösningsförfarande för att hantera grova missbruk och ond tros-registreringar.

Ett domännamn under .se behöver inte längre återspegla ett firma- eller organisationsnamn. Det blir också möjligt att ha fler än ett domännamn. Skyddet för geografiska ord slopas så att det blir möjligt för fler än kommunerna att registrera ett domännamn som utgörs av ett geografiska ord. Först ska dock kommunerna få reservera ett visst antal ortsnamn.

- Dagens regler har tjänat .se-domänen väl men kom till i en tid när den generella kunskapsnivån om domännamn och Internet var lägre än idag. Då fanns det ett större behov av strikta regler som garanterade att företag och organisationer rätten till "sitt" namn också som domännamn. Idag är situationen en annan och domännamn har fått en bredare användning och behoven har ändrats. Med de nya reglerna återspeglas detta. Vår uttalade ambition är att .se även fortsatt ska vara det naturliga förstahandsvalet för alla användare med koppling till Sverige, säger Anne-Marie Eklund Löwinder på II-stiftelsen som varit drivande i gruppen som tagit fram de nya reglerna.

Efter att förslaget till nya regler redovisades i juni i år har en del justeringar gjorts i det slutgiltiga beslutet efter synpunkter som kommit in. Bland annat har tanken med en överprövningsnämnd slopats. Istället kommer lagstridiga domännamn att avregistreras och grova missbruk och ond tros-registreringar att lösas inom ett det tvistlösningsförfarande som redovisades i förslaget.

Domännamn kommer att få innehålla endast två tecken förutsatt att dessa inte utgör en landskod i ISO-systemet eller är en beteckning på en annan toppdomän eller en huvuddomän för .se. Ett domännamn får heller inte enbart innehålla siffror.

Förtur och Sunrise II-stiftelsen har också beslutat om principer för förtur och så kallad sunriseperiod. Det vill säga hur den första vågen ansökningar under de nya reglerna ska behandlas.

Varumärkesinnehavare och de som redan har ett domännamn under en av .se:s huvuddomäner, till exempel .org.se (för organisationer) kommer att få möjlighet till förtur att registrera detta direkt under .se innan de nya reglerna börjar gälla.

När de nya reglerna införts kommer det att vara principen först-till-kvarn som gäller. Men innan dess kommer det att finnas en öppnings- eller så kallad sunriseperiod där alla kan ansöka om domännamn under de nya reglerna och behandlas som om de inkommit samtidigt.
Exakta datum för inlämningsperioden kommer NIC-SE, II-stiftelsens driftsbolag för .se-domänen, att återkomma om. NIC-SE har också fått i uppdrag att utifrån stiftelsens beslut utforma nya allmänna villkor mellan NIC-SE och domännamnsinnehavaren samt att implementera dessa under våren 2003.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 22:49

Låt mig ställa en fråga som kanske verkar banal:

Visst är det så att det inte är någon idé att börja försöka regga namn innan de nya reglerna träder i kraft?

Mao, man får vänta tills nic-se säger att det är dags, för just nu gäller fortfarande de gamla reglerna?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-01 13:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Mjaaa… jag tycker som det är idag så är det extrem larvigt att man som företag bara får ha EN adress kopplad till sig… Ofta förknippas företag med olika saker och då är det så att man BORDE KUNNA HA MÖJLIGHET att köpa fler adresser än en. Att det varit så extremt uppstyrt med .se tycker jag är dåligt, men att släppa det så gott som helt fritt är som hugin säger lite synd.

Det är inte sant: http://www.teamtejbrant.se och http://www.tejbrant.se

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lempa:
Det är inte sant: http://www.teamtejbrant.se och http://www.tejbrant.se

Jo, det är sant. De två domänerna du listar är registerade av två olika aktiebolag.

teamtejbrant.se - Team Tejbrant Miljöprodukter AB
tejbrant.se - Team Tejbrant Produktion AB

Men det finns undantag. Det finns företag som har två .se-domäner. Men hur de har fått det är höljt i dunkel.

[ 01 December 2002, 13:44: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-01 14:42

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
[QUOTE]Men det finns undantag. Det finns företag som har två .se-domäner. Men hur de har fått det är höljt i dunkel.[/quote]SEB är en av dessa undantag. De har seb.se samt sebank.se. När de gjorde sin omprofilering till SEB så skulle de egentligen bara fått behålla den gamla domänen över en övergångsperiod. De överklagade och högsta instansen lät dem behålla den gamla pga av den var så inarbetad och viktig eller nåt... klar särbehandling av big business.

Ngt annat exempel känner jag inte till, men det finns säkert fler.

Man skulle ju kunna tänka sig att undantag beviljas när det finns synnerliga skäl. Då blir det lättare för en välkänd webbplats att hävda synnerliga skäl än t ex Bänkes Hemsida Om Porslinsmålning.

Jag vet inte om reglerna är sådana, men jag tycker det skulle vara vettigt om det fungerade så.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-01 15:41

Jovisst, är det det, men om man har en regler om en domän per organisation så skall ju det gälla för små och stora. Varför kunde inte SEB informera sina kunder om en ny adress? De la ju massa pengar på att marknadsföra nya namnet i vilket fall. Varför skulle det inte räcka med ompekning i några månader?

Dessutom, om jag inte minns fel, så tillät inte reglerna egentligen inte undantag för företag oavsett skäl.

Om det finns ett "synerliga skäl"-undantag så antar jag att att det i sig inte prioriterar stora företag framför små människor. Jag tror däremot att det finns en korrelation mellan hur stor en organisation/webbplats är och hur viktiga deras skäl är för allmänheten. I fallet SEB är det en webbplats som jag besöker ganska ofta, så man kan på sätt och vis säga att undantaget var kanske tänkt att undvika missförstånd hos massa kunder som jag själv. Eller så var det tänkt att platt lägga sig på rygg för feta bankdirektörer.

Jag spekulerar bara. Jag ser det logiska i den mest positiva tolkningen. Därför tror jag på den.

[ 01 December 2002, 16:19: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

1
Bevaka tråden