Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Kritik på nya förstasidan

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi vill gärna ha konstruktiv kritik på nya förstasidan och dess funktioner. Alla tycker inte likadant - därför vänder vi oss till er för feedback. Hit it!

http://www.99mac.se/index.php

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-05 22:48

Tyckte den var fin faktiskt..
Eventuellt att göra den lite luftigare i sidled mellan artiklarna och "Senast i" kolumnen..

Forumet har samma stil såklart. Någon sa att "det känns inte som 99mac" och att kopplingen mellan förstasida/nyheter/forum är borttappad.

Sen finns det såklart dom som tycker det känns fräscht och rent.

Kommentarer i höger kolumnen piggar upp. Men de är lite lösryckta när man inte vet vilken diskussion är plockade ifrån. Kanske diskussionsämnet kan läggas in som ngn sorts rubrik.

Snygg och fräsch förstasida!

Ett par kommentarer, eftersom ni ber om dem:

Är kommentarer på nyheter åtskilda från övriga forumet? Verkar så.

• När man kommenterar vore det bekvämt om användaruppgifterna var ifyllda om man är inloggad.
• Menyraden (Startsida | Om 99mac | Arkiv | Forum | Kontakta oss) har rätt låg kontrast mot bakgrunden. Förstår det estetiska valet, men det är lite svårt att hitta dit.
• Besökta länkar får inte längre någon understrykning när man håller muspekaren ovanför dem.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Är kommentarer på nyheter åtskilda från övriga forumet? Verkar så.

Jo, det stämmer. Det kanske kan förvirra och ge ett splittrat intryck, men det är väl tanken att ha lite mera snabba kommentarer på nyheterna och så får man starta trådar för de mera seriösa diskussionerna... vi får se hur det fungerar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det stämmer. Det kanske kan förvirra och ge ett splittrat intryck, men det är väl tanken att ha lite mera snabba kommentarer på nyheterna och så får man starta trådar för de mera seriösa diskussionerna... vi får se hur det fungerar.

Intressant tanke som verkar väl värd att testa.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-05 23:08

Personligen tycker jag Menyraden har alldeles fin kontrast gentemot bakgrunden.. Passar mig perfekt faktiskt, skulle tycka att en högre kontrast där skulle sticka i ögonen snarare än hjälpa.

Sökfältet känns lite lösryckt faktiskt, inget som förklarar dess funktion utan bara en inmatningsfält mitt i allt annat..

Ursprungligen av bogg:

Personligen tycker jag Menyraden har alldeles fin kontrast gentemot bakgrunden.. Passar mig perfekt faktiskt, skulle tycka att en högre kontrast där skulle sticka i ögonen snarare än hjälpa.

Då är det kanske min skärm eller något annat som gör det svårt. Hm...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-05 23:33
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Då är det kanske min skärm eller något annat som gör det svårt. Hm...

Kan ju vara min skärm också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 23:12

Den var fin...men skulle det inte vara finare om ni gjorde den men upplöst.
Dvs mindre men skarpare text.
Nu ser den ju ut som pryl...mac...feber.se ect.
Snyggt men inte nytänkande.
Vill nog ha mer grafiskt!

//t

Jag tror vi kommer att släppa den nya designen snart och sen så jobbar vi fram den till att bli bättre och bättre utifrån folks kommentarer (vi har själva en del kommentarer - men för lite tid). Risken är förstås att vi snubblar lite på "first impressions last"...

Det verkar vara en mjuk gradient (ursäkta svengelskan), det är lättare att se texten på den nedre delen av grafiken. T.ex. här.

Edit: eller på den här sidan... Ibland är man lite blind

Om jag får fortsätta att vara jobbig så är Sök v och Meny v -alternativen svåra att läsa när man expanderat dem.

Jag vill inte låta som en gnällapa, eller vara en för den delen heller. Ni gör ett utmärkt jobb.

Keep it comming!

Ingen är totalnöjd med hur det är nu och det finns massor av detaljer som kan bli bättre.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-05 23:58

Varför har jag en ful grå ruta runt "Privata Meddelanden" ?

Det passar inte in alls (Firefox 1.5)

Sen här inne på forumet är "Inställningar | FAQ | Medlemmar | Nya inlägg | Dagens inlägg | Mina trådar | Sök | Meny | Logga ut " mycket ljusare än "huvudmenyn" högst upp..

Tycker inte alls det ger en fin helhetskänsla där uppe då det är olika ton på de "olika" menyerna..

Sök och Meny dropdown-menyerna skär sig ganska fint mot resten av färgen där uppe också... Men passar ju istället desto bättre in med forumets färger, och då speciellt inläggsavdelaren.

Sen tycker jag inte att "Citera", "Nytt Inlägg", "Svara" och "ändra" knapparna passar speciellt bra in heller.. nya knappar tack (d.v.s dessa:

)

Mycket som gäller forumet snarare än förstasidan, men då dom delar design så...

Ursprungligen av bogg:

Sen tycker jag inte att "Citera", "Nytt Inlägg", "Svara" och "ändra" knapparna passar speciellt bra in heller.. nya knappar tack (d.v.s dessa:

)

Well, det är väl ingenting mot hur det ser ut i privata meddelanden:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-06 01:02
Ursprungligen av Adrian B:

Well, det är väl ingenting mot hur det ser ut i privata meddelanden:

Herre min...

Nej, det var det verkligen inte

Hmms, på skapa inlägg sidan så matchar färgerna mycket mot resten av färgerna jämfört med "inläggsavdelaren" och drop down menyerna på sök och meny)

Nyhetssidan kräver att jag fyller i min epostadress. Det är jag måttligt intresserad av. Annars är det eloge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-12-08 13:21
Ursprungligen av Christian Å:

Nyhetssidan kräver att jag fyller i min epostadress. Det är jag måttligt intresserad av. Annars är det eloge.

Jag antar att du menar när man ska lämna en kommentar.

Det är rätt vanligt att man måste göra det, och det gör inte mig så mycket. Det som är irriterande är att den publiceras.

Alltså, antingen slutar ni publicera e-postadressen eller så tar ni bort kravet på att man fyller i den. Det blir lite fånigt om man ska behöva fejka den bara för att slippa spam.

Men, man kan ju köra med admin@99mac.se så länge, så får vi se om det händer något.

Ursprungligen av hugin:

Alltså, antingen slutar ni publicera e-postadressen eller så tar ni bort kravet på att man fyller i den. Det blir lite fånigt om man ska behöva fejka den bara för att slippa spam.

Det ska ändras, så att det krävs en epostadress, men som inte visas offentligt. Ändringen kommer nog dock till helgen för alla har fullt upp med RL tills vidare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 15:24
Ursprungligen av Adrian B:

Det ska ändras, så att det krävs en epostadress, men som inte visas offentligt. Ändringen kommer nog dock till helgen för alla har fullt upp med RL tills vidare

Vad är syftet med att _kräva_ något som en femåring kan fejka? Vad ger det? Blir min kommentar mer seriös om jag skriver "[email protected]" än om jag inte skriver någon alls?

Ursprungligen av tjogin:

Vad är syftet med att _kräva_ något som en femåring kan fejka? Vad ger det? Blir min kommentar mer seriös om jag skriver "[email protected]" än om jag inte skriver någon alls?

Visserligen, men ibland kan det ju vara kul att vilja nå någon som skriver en seriös kommentar och lämnar en seriös adress. Då kan man ju förstås argumentera att det borde vara frivilligt... men då kanske även de seriösa struntar i det av ren lättja. Och om vi t.ex. skulle få mycket problem med kommentarsspam så kan man se till att bara låta folk med godkända adresser skriva kommentarer. Eller något sådant...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 15:43
Ursprungligen av Adrian B:

Visserligen, men ibland kan det ju vara kul att vilja nå någon som skriver en seriös kommentar och lämnar en seriös adress. Då kan man ju förstås argumentera att det borde vara frivilligt... men då kanske även de seriösa struntar i det av ren lättja.

Ah, så det är "undvika lättja hos seriösa" som är resonemanget bakom epost-tvång?

Personligen är det större chans att jag lämnar (en riktig) epostadress om den är frivillig än om den inte är det.

Har ni tänkt på att om uppgiften är frivillig så ökar ni värdet på den insamlade informationen (mindre chans att den är felaktig/falsk)? Hur står sig det värdet mot värdet av att "undvika lättja hos seriösa"?

Ursprungligen av tjogin:

Ah, så det är "undvika lättja hos seriösa" som är resonemanget bakom epost-tvång?

Personligen är det större chans att jag lämnar (en riktig) epostadress om den är frivillig än om den inte är det.

Har ni tänkt på att om uppgiften är frivillig så ökar ni värdet på den insamlade informationen (mindre chans att den är felaktig/falsk)? Hur står sig det värdet mot värdet av att "undvika lättja hos seriösa"?

Jag tror faktiskt att kravet kan fungera. Av de kommentarer som kommit hittills verkar de flesta faktiskt ange sin riktiga adress, och det trots att vi publicerar adressen på sidan (vilket vi ska ändra på som sagt). Alla kanske inte har samma tvångsbeteende att motsätta sig eposttvång...

Att kräva epost är väl standardbeteende på bloggar nuförtiden, är det inte?

Men visst, allt går att diskutera och är alla emot det så (fast jag lovar inget - det är inte mitt beslut)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 17:14
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror faktiskt att kravet kan fungera. Av de kommentarer som kommit hittills verkar de flesta faktiskt ange sin riktiga adress, och det trots att vi publicerar adressen på sidan (vilket vi ska ändra på som sagt). Alla kanske inte har samma tvångsbeteende att motsätta sig eposttvång...

Äh det har inte jag heller, jag menar bara att det är onödigt att försöka tvinga fram något som inte går att tvinga fram. Resultatet blir antingen färre kommentarer eller mer falsk information, eller båda.

Ursprungligen av Adrian B:

Att kräva epost är väl standardbeteende på bloggar nuförtiden, är det inte?

Mja, det är rätt vanligt att det är frivilligt också. Dessutom säger ju det inget om äktheten av de epostadresserna.

Är det ingen som saknar 99mackaffebruntnyansen?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Är det ingen som saknar 99mackaffebruntnyansen?

Jo, jag

Men den är väl lite svårjobbad med också. Och för många var den nog redan borta/aldrig där iom att default skin var något annat.

Hm en sak som jag tänkte på angående första sidan..

- Man kanske skulle ha en liten skugg linje eller något som skiljer inläggen i sig om det ska komma en massa nyheter? Kanske den som är under "Senaste kommentarer"

- Beta notelappen förstör verkligen utseendet..

- Jag tycker det saknas en vettig och snygg footer på hemsidan och att längst ner mötas av en rad notiser som har betydligt större textstorlek och ser allmänt ut som att nån tog lunch och glömde sedan att ta vid där denne slutade

- Sökrutan känns som den bara blev placerad där och sen stack man vidare.. Kanske skulle göras mer rättvis med en bättre placering

- I Safari får man inte upp en RSS ikon i adressfältet när man surfar till första sidan , något som man får på forumet..

Det första jag tänkte och tänker fortfarande när jag såg förstasidan är att den ser ut som ett av alla reklamutskick från Apple Store.. Sorry men det är uppfattningen jag får.. Headern känns även lite julkänsla utöver, kort och gott.. Julkänsla från Applestore i ett mailutskick

På tok för lång sida - mest pg.a en massa gamla nyheter som dräller kvar - hellre att entresidan uppdateras 1 gång/vecka... annars så är första snabbintrycket ganska trevligt

Bevaka tråden