Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD start/PSUproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-05 20:13

Hej
Har en MDD 1x2ghz som betett sig lite underligt på sistone. Det började med att den inte ville starta, lampan på knappen lyste till men inget hände. Har kollat alla forum och testat de flesta förslag; bytt batteri, resettat pmu, låtit den stå utan ström och batt över natten etc. Problemet kvarstår, men dyker bara upp ibland vilket förstås är irriterande.
Har delar av en MDD 1.25x2 FW800 med bränt moderkort liggandes. Eftersom jag misstänker PSU-problem har jag funderat på att testa PSUn från FW800burken.

Här kommer frågorna:

Nån som vet om PSUerna är likadana eller om det absolut inte går att byta?
Kan man byta PMU-kretsen själv eller är den en del av moderkortet?

mvh
A

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 13:45

jag tror du börjar åt fel håll..
ta ut all extra hårdvara som icke-standard grafik-kort, idekort osv osv så du återställer maskinen till nyskick, ta även ur extra ram, använd altså bara orginal-ram som följde med datorn.

att pmu bökar kan vara tecken på att något annat är fel, tex expansions-kort och ram.
se också till så orginalkorten sitter ordentligt itryckta i sina platser.

förresten, mdd kom aldrig i 2ghz-utförande... där har du nog ditt problem.....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-06 18:48

Du menar nog 2x1ghz för det första.

Om ditt PSU har gått väldigt varmt som tex i en MDD där man har bytt/modifierat PSU-fläktarna för lägre ljud kan kondensatorer givit upp.

Detta gör att PSU:n inte ger den likspänning som den skall. Maskinen kan då uppföra sig konstigt.

En uppdaterad MDD har ju ett fw800 PSU som är på 360W istället för 400w om jag inte minns fel.

Goggla runt lite och se att det verkar vara samma färger och spänningar ut. Byt sedan PSU.

/Fred

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 00:05

2gHz g4 hade vart kul att testa

Ska sätta igång och mecka, postar när jag gör framsteg. Verkar var en del MDDägare som har likande problem.

1
Bevaka tråden