Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra styrplattan till två musknappar.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 00:51

Hej!

Någon som vet om det finns något program som separerar styrplattan i två fält så att man kan högerklicka på den också?

MVH
/Andreas

Varför vill du göra det? Du kommer ju åt funktionaliteten som finns på "högerklick" om du kör ctrl+musklick.

/Olof

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-20 10:58
Ursprungligen av xerxes42:

Varför vill du göra det? Du kommer ju åt funktionaliteten som finns på "högerklick" om du kör ctrl+musklick.

/Olof

Det är väl ganska självklart att man vill göra det. Ctrl-klick kräver ju två händer och är mycket osmidigt/klumpigt jämfört med att avsätta en klick-zon på styrplattan för högerklick.

Sidetrack gör exakt det du vill, plus mycket annat (scroll osv): http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/

Mycket bra program. Gillar dess scroll och högerklick så mycket att jag installerat det även på min nya PowerBook istället för att köra den inbyggda tvåfingerscrollen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-20 10:25

Prova SideTrack, fungerar bra på min iBook.

<En sur kommentar till xerxes42:>

Varför är det så att en del personer inte bara kan svara på en enkel fråga utan nödvändigtvis ska framföra sina åsikter istället? Det hade väl varit mycket enklare att tala om att det finns ett program som heter SideTrack, eftersom det var det som Frodo frågade om och är det så att man inte vet så ger man tusan i att svara.

</En sur kommentar till xerxes42:>

Jag använder iScroll 2 på min Powerbook: http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/iscroll2/

Klick = singelklick
Klick + två fingrar på touchpad = dubbelklick
två fingrar på touchpad + dra = skrolla

Det fungerar riktigt bra utefter förutsättningarna. Den trådlösa Apple-mus jag använt tidigare blev i princip värdelös när jag installerade detta då den varken kan scrolla eller högerklicka.

Ska checka ut sidetrack eftersom det låter intressant.

Sidetrack var riktigt intressant! Det enda jag saknar än är möjligheten att skrolla med två fingrar. Skall hårdtesta högerklicks-funktionera i Warcraft 3 och se hur det går.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 20:14

Ouch, var det det känsliga ämnet om att Apple (fram tills nyligen) bara kör singelklick?

Det där är en konstig sak: varför verkar många vara nöjda med något som är uppenbart dåligt/krångligt bara för att det är Apple som har bestämt att det ska vara så? Och då är det inte bara möss hit och dit jag syftar på.

Det finns väl ingen vettig människa som hellre trycker ctrl+klick än på den högra musknapp som borde finnas på iB och PB vid det här laget?

Det faktum att det finns en högerklicksmeny och att den är användbar i många lägen gör att det verkligen borde vara enklare att få fram den.

Aja, tack för tipsen!

Mats: men man kan inte högerklicka med iScroll2?

Sensmoral: Appleprodukter är inte och kommer aldrig att vara perfekta. Så länge det finns både Mac och PC så kommer det alltid att finnas program/funktioner som är bättre på den ena eller andra plattformen!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-20 21:17
Ursprungligen av Frood:

Ouch, var det det känsliga ämnet om att Apple (fram tills nyligen) bara kör singelklick?

Det där är en konstig sak: varför verkar många vara nöjda med något som är uppenbart dåligt/krångligt bara för att det är Apple som har bestämt att det ska vara så? Och då är det inte bara möss hit och dit jag syftar på.

Det finns väl ingen vettig människa som hellre trycker ctrl+klick än på den högra musknapp som borde finnas på iB och PB vid det här laget?

Det faktum att det finns en högerklicksmeny och att den är användbar i många lägen gör att det verkligen borde vara enklare att få fram den.

Aja, tack för tipsen!

Mats: men man kan inte högerklicka med iScroll2?

Sensmoral: Appleprodukter är inte och kommer aldrig att vara perfekta. Så länge det finns både Mac och PC så kommer det alltid att finnas program/funktioner som är bättre på den ena eller andra plattformen!

Tror inte majoriteten här lovprisar användandet av enknapparsmus bara för att Apple länge enbart erbjudit enknapparsmus som standard. Tror du det har du nog fått det hela om bakfoten.

En stor del av oss här använder ju tvåknapparsmus i alla fall, och vill man ha en tillverkad av Apple finns ju den förträffliga Mighty mouse.

Att det inte finns någon fysisk hägerknapp på PowerBooken tycker jag är helt ok då det skulle se fult ut. Dessutom tycker jag ofta det är förvirrande och irriterande med högerknappen på min PC-laptop då jag ofta klickar på den av misstag. Funktionaliteten finns ju och fungerar utmärkt genom iScroll eller SideTrack och det är elegantare lösningar än dubbla fysiska knappar tycker i alla fall jag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-12-05 04:02
Ursprungligen av Frood:

Ouch, var det det känsliga ämnet om att Apple (fram tills nyligen) bara kör singelklick?

Man har länge kunna köra med dubbelklick, tyvärr inte med en applemus (tills nyligen), troligen för att apple inte velat göra en mus som ser ut som en "mus" ...

(Nu vet jag att det finns dom som tycker att mightymouse har ett porrigt namn och att 360graders scrollen visst kan asosierat med nått som har med en "mus" att göra... men jag ignorerar det... det har ju Jobbs gjort)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 23:32

Tyvärr var jag inte riktigt nöjd med SideTrack

Jag använder både horisontal och vertikal tvåfingrars-scroll väldigt mycket, och den funktionen försvann när jag installerade SideTrack.

Visst, man kunde ersätta det med att scrolla varje dimension för sig i toppen/botten och höger/vänster sida av plattan, men det är inte lika effektivt som Apples egna version som tillåter diagonal scrollning.

För mig är tvåfingrarsscrollningen viktigare än att kunna högerklicka på plattan, så det fick bli en avinstallation av Sidetrack efter bara en halvtimme

Precis som Frood/Andreas saknade jag tvåfingersskrollen i SideTrack, och avinstallerade ganska snart. Att kunna skrolla med två fingrar är lysande, tycker jag. Använder det hela tiden, både vertikalt och horisontellt. I övrigt verkar SideTrack bra.

Vem vet, de kanske gör en "mighty touchpad" på de nya böckerna...

(Alltså en knapp som känner av vart på den man trycker, och en scrollkula i mitten av densamma)

(På tal om porrigt, sitta och gnugga på en "mighty touchpad"... nja, det spårade ur...)

1
Bevaka tråden