Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra med Newton MessagePad 120?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 10:33

Hej!

Har en gammal Newton MessagePad 120 som jag olyckligtvis har råkat krossa diplayen på. Jag tappade ett tungt AK4 magasin på den (locket var stängt men det räckte inte) så den sprack. När jag försökte starta den så hördes bara nåt svagt elektroniskt ljud. Kan man få igång den om man bara byter skärmen tro? Går det att eftermontera bakgrundsbelysningen som Newton MessagePad 130 hade?
Vad har den för användingsområden idag? Går den att använda till något? Går det att plugga i något fungerande Wlan kort i den lediga PC-card platsen och få den att surfa trådlöst? Skriv ner allt man kan göra med denna lilla stackars maskin som fått samla damm i några år på grund av mitt lilla missöde. (Det är en fin maskin, som hjälpte mig att få körkort till och med hehe) Undrar vart jag har lagt den. Vill leta upp den nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-29 13:15

Köp en MessagePad 2100 på eBay istället. Billigare än att reparera 120an och en fasen så mycket bättre maskin. 2100:an kan ha WiFi och LAN samt har meer minne orginal. Dessutom springer proppen vänstervarv runt de gamla (pre 2000).

Du kan ge den till mig

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 22:35

nej jag vill ju laga min MP 120. Hur ska jag göra?? Går det ens?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 19:11

Hade igång min MP120 nyss. Den fungerar och uppger att den senast var igång 2004. Men problemet är att glaset är spräckt så den reagerar inte på pennan plus att det knarrar i glaset när man försöker använda pennan. Vad ska jag göra? Ska man byta ut själva glaset bara eller måste jag ha en ny display eller hur ska jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-05 18:15

ingen som vet????:(

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 11:33

Varför reagerar inte min skärm på pennan icohmed att glaset är sprcäkt? Filmen som ligger på glaset verkar vara hel. Kan man eftermontera bakgrundsbelysningen från Newton MessagePad 130?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 22:19

Har haft igång den idag igen. Displayen är hel och fungerar och hela datorn verkar funka utom just att glaset är spräckt och av nån anledning reagerar den ej på pennan. Men jag såg idag på ebay att de säljer nya displayen på 5" till Newton för småpengar. Är displayen på en MP 120, 5"?

Isåfall har jag en annan fråga, kan jag köpa displayen för MP 130 och montera i min 120? Finns det nåt uttag för belysningen på min 120? Antar att 130´s moderkort baseras på 120 och att 120 kanske har uttaget men ej belysningen? Går det annars koppla belysningen så att den alltid tänds när man slår på datorn?

Edit: Har några fler Newton frågor.

1. Finns det någon typ av Skype/msn liknande program till MP2000/2100 som tillåter röstkonversation via Wlan?
2. Finns det något svenskt Newton Messagepad-forum, precis som 99mac.com?
3. Den där wifi-programvaran som gör att wlankort fungerar i MP2000/2100, fungerar den i MP120 med, så att man kan surfa trådlöst med MP120?
4. Finns det nån typ av ICQ till Newton?
5. Har det utvecklats något nyare OS än OS 2.1?
6. Detta var ju ganska nyligen: "Worldwide Newton Conference", finns det att ladda ner som video eller se som videostream via internet, precis som Apples keynotes?
7. Hur stora hårddiskar finns det i PCMCIA-format?

Senast redigerat 2006-08-26 23:17

En Newton kna man fprtfarande göra mycket med, topmodellerna är ju kraftfullare än de allra billigaste ny idag.

Nu är jag inte så insatt i Newton-världen, men 95% av alla "jagvägrarslängadensåjaggörnågotmeddenistället"-prylar jag sett på nätet har varit med just 2x00-modellerna. Har jag förstått rätt så fungerar inte många utav programmen för dessa prylarna med de äldre modellerna.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 23:40
Ursprungligen av irrelogical:

Nu är jag inte så insatt i Newton-världen, men 95% av alla "jagvägrarslängadensåjaggörnågotmeddenistället"-prylar jag sett på nätet har varit med just 2x00-modellerna. Har jag förstått rätt så fungerar inte många utav programmen för dessa prylarna med de äldre modellerna.

Ok. Tur att jag köpt en beg. 2100 som kommer från usa om 5 dagar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 13:32

Går det på nåt vis att ringa med en Newton 2100? iochmed att det finns mic och högtalare? Som en GSM telefon alltså? Om man sätter i nåt GSM-kort av nåt slag?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 19:10

Här va de dött ja....:tveksam:

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 18:09

Finns det ingen som kan nåt om Newton???

Det är inte ett Ufo jag undrar om utan Apples gamla PDA bara.

Googla lite, det finns ju en del intressegrupper och diskussionsforum i USA där du säkert kan få svar. I Sverige vet jag att signaturen d0pp13r på Macnytt.se har skrivit en hel del nyheter om Newton.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 22:08
Ursprungligen av TZW:

Googla lite, det finns ju en del intressegrupper och diskussionsforum i USA där du säkert kan få svar. I Sverige vet jag att signaturen d0pp13r på Macnytt.se har skrivit en hel del nyheter om Newton.

Har sökt allt jag kunnat men inte hittat så mycket intressant.

Får väl kolla macnytt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 10:42

Verkar inte vara nån vidare aktivitet på macnytt. Och inte här heller för den delen =(. Finns det ingen här på 99mac.com som använder Newton?

Jag kan säga att jag tyckte att min gamla mp120 var mycket roligare att använda än min senare sony clié. Jag har själv funderat på att köpa en 2100, mest att leka med. Tyvärr har jag i rensningens iver raderat alla bokmarks i safari ( dom kanske ligger på någon gammal backuppskiva). Lika så har jag rensat ut alla program. Jag hade bränt en cd med flera hundra. Jag undrar vart den är??

Det finns väldigt många bra länkar och forum på nätet och massor av program.

Det finns många newtonanvändare kvar men dom hänger nog inte här, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 18:42
Ursprungligen av mdlarsson:

Jag kan säga att jag tyckte att min gamla mp120 var mycket roligare att använda än min senare sony clié. Jag har själv funderat på att köpa en 2100, mest att leka med. Tyvärr har jag i rensningens iver raderat alla bokmarks i safari ( dom kanske ligger på någon gammal backuppskiva). Lika så har jag rensat ut alla program. Jag hade bränt en cd med flera hundra. Jag undrar vart den är??

Det finns väldigt många bra länkar och forum på nätet och massor av program.

Det finns många newtonanvändare kvar men dom hänger nog inte här, tyvärr.

Vill du köpa en 2100 kan jag rekommendera denna sida:
http://www.jksalesinc.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=7c0d829fda45de24edd0421d1afdea19

Synd att du inte har kvar dina bokmärken och din cd med mera =(

1
Bevaka tråden