Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överklockning QuickSilver?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-10 18:17

Funderar på att överklocka min QuickSilver 733 till kanske 800 eller 867MHz. Har tidigare överklockat min begea G3:a, men det var en mycket säkrare procedur. Då var det bara att flytta om byglarna på kortet för att ändra hastigheten.
På QuickSilver måste man kapa en eller flera resistorer för att ändra hastighet. Vet inte riktigt om jag vågar. Är det någon som själv har eller vet någon annan som misslyckats vid den här typen av överklockning? Vore inte kul att stå utan dator helt plötslig, särskillt med tanke på hur ny den är. Vill veta ungefär hur pass säkert det är innan jag ger mig på det.

Är prestandaökningen värd det?

Jag skulle inte göra det med min 733:a

  • Oregistrerad
  • 2002-02-10 18:57

Inte jag heller. Aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-10 19:25

Nej... låter nog vetigast att låte bli. Föresten är den ju tillräckligt snabb redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-10 19:41

Nej nej...sulle aldrig göra det. Speciellt eftersom den är så pass ny och att prestandaökningen inte är så stor.

Jag kan förstå att man vill överklocka 25 MHz till 33 MHz. Det är en prestandaökning med 32% (matematisk ökning). Men en ökning från 733 till 867 MHz är bara 18%, inte så mycket.

733 till 800 MHz är endast 9%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-10 21:51

Det är inte bara prestanda man är ute efter när man klockar. Det är som en hobbie och det är kul att få datorn att rulla snabbare...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-10 22:06

Förvisso, men nu var det inte bara det jag ar ute efter. Sedan betyder ju inte de 9% i MHz som skiljer mellan 733 & 800 en 9% prestandaökning, utan den ökar mer än så. Vet att några MÄRKT FPS skillnader i typ Q3 efter den "9%" ökningen.
Tänker dock låta bli då jag inte är i behov av den ökningen. Sen vill jag riskera att burken pajar heller. :eek:

Det där lät mycket märkligt. Vem har sagt det?

Mhz:en spelar en rätt stor roll på hur många FPS man får. Just därför PC människor lyckas får så pass hög FPS även om de sitter med ett likadant grafikort.

Fast det har såklart en gräns.

Hej.Jag har både en Amd och en Mac som jag faktiskt får ungefär samma prestanda i med Quak3.Båda kommer upp i ca 250 fps i timedemo med 1.29f.Burkarna ser ut så här.
AMD 1400/266 med ett Geforce2 pro
Quicksilver 867 Geforce3 Asus 8200 (flashat).
Grafikkorten e nästan identiska i hastiget upp till 800*600
Sedan en liten ökning vid 1024.Testet gjorde innnan jag flashade G3 kortet så jag körde dom i pc´n vid testerna.
Vi har även Gjort massa tester sedan AMD låg på ca 900mhz just angående fps höjning beroende på mhz.
Högre mhz ger mer fps vid alla tester utförda av oss.

ktulu:Klocka på nu o berätta hur det gick sedan

.

Jag är helt med på att man får högre fps med snabbare processor. Det som lät otroligt i mina öron var hur en 9% ökning av processorn hastighet skulle kunna ge mer än 9% ökning i fps.

Angående överklockning generellt. Jag själv skulle bara överklocka "äldre" maskiner som är nära ättestupan. Jag skulle inte vilja riskera en nyare maskin.

Prova xlr8yourmac.com. Men jag får nog hålla med övriga i denna fråga.
Att överklocka denna maskin är ett lite för mycket kirurgiskt ingrepp i allafall för min kunskaps nivå.

Kul det där du säger att du överklockade din beiga G3:a.
Det gjorde jag med från 233 --> 266MHz.

Provade även på min gamla G4:a (PCI graphic) fick upp den från
400 --> 450MHz.

Lycka till....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-30 15:51
Ursprungligen av -iDisco-:

Prova xlr8yourmac.com. Men jag får nog hålla med övriga i denna fråga.
Att överklocka denna maskin är ett lite för mycket kirurgiskt ingrepp i allafall för min kunskaps nivå.

Kul det där du säger att du överklockade din beiga G3:a.
Det gjorde jag med från 233 --> 266MHz.

Provade även på min gamla G4:a (PCI graphic) fick upp den från
400 --> 450MHz.

Lycka till....

Hade en övergiven ZIF-processor från en blådåre, som jag slängde in i min beiga/233. Klockade sedan om den till 400Mhz...

Funkar klock -rent.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 14:25

Man behöver inte snabbare dator än man tänker själv...

LCII..

Köp en uppgradering begegnat istället, väldigt prisvärt, köpte min 1,07GHz G4 med L3 cache till min 733 för 1400, det bästa jag nånsing gjort. Den blev ungefär 50% snabbare prestanda mässigt även om det bara var ca 333MHz snabbare.

Fick till och med snabbare grafikprestanda av mitt GF2MX av processorn, den gamla processorn var helt klart en flaskhals.

Det här är en tråd från anno 2002 ...

Vad i? Fiddler, vad har du ställt till med nu?
Stop fiddling with the messege board!

1
Bevaka tråden