Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook och kvalitet!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På vårt företag har vi bara macar!
Vi har förutom dom stationära 3 st Ibook G4 och en G3a.
Sen har chefen en maclaptop som kostar en smärre förmögenhet.
På 2 Ibookar varav en är min har vi haft problem.
Bossens nuvarande har hållt bra men inte den förra.

Är det så att man får vad man betalar för.
Det går mer och mer upp för mig att Ibook är macs lågprisvariant och
man får tydligen räkna med kvalitet därefter.
Åtminstone om grejerna används så mycket som våra.
Vad anser ni?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 23:12

Jag fick själv harva igenom fyra iBookar under ett halvår och inte ens den fjärde var helt felfri. Apples kvalitetskontroll är ett skämt...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 19:01
Ursprungligen av Macvarg:

Jag fick själv harva igenom fyra iBookar under ett halvår och inte ens den fjärde var helt felfri. Apples kvalitetskontroll är ett skämt...

Varför fortsätter du då att använda Appleprodukter ...

Är det så djäkla illa?

  • Medlem
  • 2005-11-30 23:36

Jag har senaste modellen och den första jag fick var så skev att den stod ostadigt på ett helt vanligt slätt bord. Nästan som när någon får för sig att kapa benen på ett bord och tar fel mått. Uselt! Desssutom var passformen till batteriet väldigt dålig och glipade rejält. Jag accepterade inte detta och efter att tryckt på litet fick jag en helt ny levererad och den gamla hämtad. Misstänker också att det är litet sämre bevänt med kvaliteten på dagen macar, åtminstone om jag relaterar till de första jag använde i slutet av 1980-talet och framåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 23:55

Har inte haft något problem alls med min iBook som jag fick i Januari 2005.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 00:25

Jag tror det finns en del måndagsexemplar i omlopp eftersom det säljs så (förhållandevis) många ibookar, och människor överlag har högre krav på kvalitet på mac än pc, eftersom det är ett av apples signum.
Jag har själv en ibook 12" sum. 2005 och har inte haft några problem. En piltangent gick sönder (clipsen gick av), men jag bara knatade in på macforum i Göteborg och fick en ny utan kostnad. Tack för det, utmärkt support!
Har läst en del om trasiga logikkort på ibooks, det verkar vara ett problem, men det skall sättas i relation på antalet ibooks ute på fältet samt att bärbara oftast utsätts för mer påfrestningar än stationära.

Ursprungligen av zaft:

Har läst en del om trasiga logikkort på ibooks, det verkar vara ett problem,

Det var väl ett problem på tidigare generationer?

12" iBook 1,2 GHz dec 2004 = nema problema
PM G5 1,8 GHz DP dec 2004 = nema problema
PM G4 350 MHz 1999 (inköpt beg 2000) = nema problema
PB 190 1996 = massor av problema

Kanske var det värre förr?

Ursprungligen av johan_tanying:

Det var väl ett problem på tidigare generationer?

12" iBook 1,2 GHz dec 2004 = nema problema
PM G5 1,8 GHz DP dec 2004 = nema problema
PM G4 350 MHz 1999 (inköpt beg 2000) = nema problema
PB 190 1996 = massor av problema

Kanske var det värre förr?

PB 190 kan ju sägas tillhöra 5300-familjen, en fruktansvärt dålig modellserie. Efterföljaren 1400 höll (och håller) oerhört mycket högre kavlitet. Min morbror har kvar sin gamla 1400 som komplement till sin G5:a, för att kunna köra lite äldre program han fortfarande har kvar. Maskinen funkar helt perfekt fortfarande.

Ursprungligen av statemachine:

PB 190 kan ju sägas tillhöra 5300-familjen, en fruktansvärt dålig modellserie.

Kan ju förtydliga att det var den mekaniska uppbyggnaden som inte höll (infästningar till locket framförallt). Hade inne min två gånger för rejäla garantireparationer.

Annars var det en trevlig 68040-maskin, för övrigt den sista 040an innan allt blev PPC. Visserligen hade inte PB190 FPU men jag minns hur man blev "blown away" av den blixtrande snabba uppstarten och fantastiska prestandan jämfört med min egen gamla Performa 460 (LCIII) och jobbets SE/30, IIsi, LCII m.fl. Men så hade jag också petat in hela 20MB RAM från start. Sen var den billig också, 7000 spänn för grundmodellen med 4MB RAM våren 1996. På den tiden hade Apple t.o.m. reklam i dagspressen där man jämförde hur man i PB190 kunde lagra lika mycket information som en hel pall med utskrivna A4-papper - till ett lägre pris än vad dessa papper kostar!

Håhåjaja

Men till ämnet - jag tycker nog att dagens ibooksar håller bra kvalitet! Kommer nog inte att köpa till AppleCare innan 1-årsgarantin går ut nu i mitten av december. :eek:

Ursprungligen av statemachine:

PB 190 kan ju sägas tillhöra 5300-familjen, en fruktansvärt dålig modellserie. Efterföljaren 1400 höll (och håller) oerhört mycket högre kavlitet.

När man pratar om trollen: http://www.lowendmac.com/myturn/05/1201.html

Citat:

Moral: The 190 is still much better than a new Windows machine. Enough said.

Edit: Länken ovan är ny (från igår) och ingen skåpmat från 1996-96!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 10:12

Min iBook har fungerat helt felfritt i över två år nu, G4 800 mhz. Det enda är att ena gummiploppen på undersidan har trillat av. Thats it!

Ursprungligen av Kambei:

Min iBook har fungerat helt felfritt i över två år nu, G4 800 mhz. Det enda är att ena gummiploppen på undersidan har trillat av. Thats it!

Samma här. Inget som helst fel på den, superb kvalitet i mina ögon.

Ursprungligen av Kambei:

Min iBook har fungerat helt felfritt i över två år nu, G4 800 mhz.

Samma här

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 10:21

vet att det är mycket problem med ibooksen MEN har personligen haft bättre tur med dessa än med P-Booksen. Så jag tror det är samma junk i båda serierna. Det är därför jag använder ibooks ö.h.t. Man slipper ha lika mycket ångest som när en P-book pajjar & förlorar inte lika mycket stålar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-01 10:43

Jag switchade från PC till 14" iB i augusti 05 och jag kommer ihåg att jag blev mörkrädd när jag läste om alla som hade problem med sina burkar i just det här forumet.

Detsamma gällde egentligen också när jag köpte en iPod för 1,5 år sedan.

Båda apparaterna har funkat utmärkt och jag tror definitivt att för varje person som postar ett problem här så finns det flera stycken andra med en likadan produkt som inte har haft några problem alls. Det är värt att tänka på om man funderar på att skaffa nytt/switcha.

Men visst borde saker som skalmontering och rent mekaniska problem som glappande batterier verkligen vara lösta vid det här laget!

/Andreas

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-01 16:28

Min ibook börjar bli till åren numera ... men den har banne mig aldrig krånglat, inte en enda gång.

Jag skall köpa ny ibook ganska snart, tänkte vänta in keynooten januari och se vad som händer ... PB är för dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 20:08

Hallå yxskaft! För att jag tycker om Mac OS X och för att Apple har snygg design. Det optimala hade förstås varit att kombinera det med god kvalitet och hållbarhet (och Powerbookar som man inte får stötar av).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 00:26
Ursprungligen av Macvarg:

Hallå yxskaft! För att jag tycker om Mac OS X och för att Apple har snygg design. Det optimala hade förstås varit att kombinera det med god kvalitet och hållbarhet (och Powerbookar som man inte får stötar av).

Där ser man, du tycker om något som har med Apple att göra. Efter att ha läst dina inlägg har jag nämligen misstänkt att du är en inkarnation av notoriske gnällspiken Big Mac, som blev avstängd från 99Mac för några år sedan. Rätt eller fel, vem vet?

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Där ser man, du tycker om något som har med Apple att göra. Efter att ha läst dina inlägg har jag nämligen misstänkt att du är en inkarnation av notoriske gnällspiken Big Mac, som blev avstängd från 99Mac för några år sedan. Rätt eller fel, vem vet?

Omöjligt, han borde väl sitta inlåst vid det här laget?

Jag är inne på min tredje iBook, den nuvarande är av den senaste modellen som kom i somras.

Min första iBook, den första vita modellen med en G3:a på 500 MHz) har fungerar i stort sett utmärkt. Den används fortfarande dagligen av min far, så den har varit i konstant drift i 4,5 år om jag minns rätt. Den har inte bara legat stilla på ett skrivbord utan varit med lite överallt (man har ju en tendens att inte vilja släppa ifrån sig den när den är så bärbar ).

Min andra iBook, en G3/800, drabbades av det ökända logikkortsproblemet. Jag fick den reparerad av Apple och sedan dess har den fungerat. Den fungerar bra även idag.

Min nuvarande iBook G4/1,33 har fungerat bara fintfint sedan i sommar, sånär som på problemen med AirPort, men det löste ju sig till slut med en mjukvaruuppdatering (synd bara att det tog Apple 3 månader).

Tjejens iBook G3/600 fungerade fint fram till i våras, då den la av helt och står nu död hemma hos oss.

Med andra ord har jag blandade erfarenheter. Jag skulle dock inte tveka en sekund att rekommendera något att köpa en iBook, det är svårtslaget att få så mycket mac för pengarna.

Problemet för mig är att jag dels trivs så bra med OSX samt det lilla formatet, jag har ju kört 12" Ibook.
Hade man inte kört Mac på jobbet så hade jag nog gått över till PC nu men då får jag ju inte OSX.

Vad är det här med att nåt är på G i Januari?
Kommer det några nya modeller då

Nu sitter jag med äldre maskiner, så ni kanske inte bryr er, men:

Gamla jobbdatorn: Lombard 400 MHz. Bra kvalitet, har gått i golvet så flisorna rök, men det var allt som hände. Efter 4-5 år ungefär drabbades den av cacheminnesfel, tydligen typiskt fel på Lombard. Synd, för den var bra, men nu är den nära skroten.

Pismo: Riktig höjdare, som Lombard fast bättre. Med OSX eller 9.0.4 går den som en klocka (fast är naturligtvis bara snabb under 9.0.4). Stryktåliga som få, och bekväma. Apple gjorde allt rätt med den. Lite långsam idag förstås, OSX är segt, men det går.

Powerbook G4 Titanium var inget bra. Metallen är för tunn och klen, den spricker sönder.

Powerbook G4 (17") har jag använt en del. Inga som helst kvalitetsproblem, håller bra, men jag gillar inte designen. Den är inte alls så bekväm som Lombard/Pismo. Skarpare kant som man vilar handen mot, sämre placering av musknappen, för stor styrplatta, och tangentbordsbelysningen är ibland mer ett problem än en fördel. Och så krypströmmarna.

iBook har jag aldrig haft någon, men jag funderar på det för att slippa krypströmmarna. Tråkigt att höra att det förekommer måndagsexemplar. Med lite tur kanske man kan köpa över disk, så man får testa just det exemplaret. Vad ska man kolla? Trasigt logikkort, betyder det heldött?

"Båda apparaterna har funkat utmärkt och jag tror definitivt att för varje person som postar ett problem här så finns det flera stycken andra med en likadan produkt som inte har haft några problem alls. Det är värt att tänka på om man funderar på att skaffa nytt/switcha."

Allt annat vore väl en ren skandal!
Givetvis måste väl det stora flertalet vara ok annars vore det ju en ren skräpprodukt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 19:09
Ursprungligen av sventa46:

Allt annat vore väl en ren skandal!
Givetvis måste väl det stora flertalet vara ok annars vore det ju en ren skräpprodukt!

Tänkte bara vara övertydlig för att inte tråden ska skrämma potentiella switchers

/Andreas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-04 19:17

Min iBook från dec -04 har funkat felfritt hela tiden, ni har nog haft otur

"Tänkte bara vara övertydlig för att inte tråden ska skrämma potentiella switchers "

Det är väl bra att dom får reda på ev fel!
Kanske får dom att lägga till 10 k till en riktig Mac!

1
Bevaka tråden