Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie imponerar med 500GB

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som världens största tillverkare av externa lagringsmedia lanserar nu LaCie nästa steg i utvecklingen; LaCie Big Disk med en kapacitet på hela 500GB.

Utrustad med ett FireWire-gränssnitt (400 Mbps) flyttas data snabbt och lätt. Big Disk är speciellt framtagen för de som arbetar med 2D-, 3D-bildbehandling samt musik- och digitalvideo.

Chassit är av aluminium och flera förbättringar har gjorts för att minska värmeutvecklingen och ljudnivån, enligt Olivier Mirloup, ansvarig produktchef.

Hårddisken är också stapelbar och kan säkras genom anslutning av Kensington-kompatibel låsutrustning. Ett tillbehör finns också att köpa som möjliggör rackmontage.

LaCie Big Disk finns att beställa redan nu och väntas börja levereras inom kort.

Rekommenderade listpris (exkl. moms) hos återförsäljare är:

400 GB LaCie Big Disk (FireWire/7200 rpm/8 MB cache): 9.625 kronor
500 GB LaCie Big Disk (FireWire/5400 rpm/2 MB cache): 11.175 kronor

2 års garanti, Silverlining hårddisktillbehör (Mac/Windows) och programvara till Silverkeeper easy backup för Macintosh medföljer.

[ 26 November 2002, 15:44: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

DRA ÅT HELVETE... SATAN

var mina första spontana uttryck..
Vilket gränssnitt måste man köra detta med, ATA-6? Det skall vara inbyggt stöd för detta i senaste oxford chipseten har jag läst nånstans.. Stämmer detta?

Annars har man ju bara en 137Gb disk att nyttja (el vad nu gränsen är med ATA-5)

[ 26 November 2002, 13:27: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Förresten.. 4st 500Gb i en XServe el varför inte 14st i en XRaid.. muahaha

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Förresten.. 4st 500Gb i en XServe el varför inte 14st i en XRaid.. muahaha

Xserve kan tyvärr bara ta diskar upp till 120gb, vad jag vet.

Om varje mp3-fil är 5 mb stor, får det plats.... 100.000 låtar. Weeee! Sicken lång fest det skulle kunna bli.

Är vi säkra på att det sitter en 500MB-disk i den där lådan? Det kanske är två stripade 250MB-diskar?

Finns det 500MB-diskar på marknaden, för övrigt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Är vi säkra på att det sitter en 500MB-disk i den där lådan? Det kanske är två stripade 250MB-diskar?

Finns det 500MB-diskar på marknaden, för övrigt?

Jag tror du menar 250 resp. 500 GB diskar.
Nope, det finns inga 500 GB diskar på "marknaden" idag. 250 GB finns.
Det sitter alltså 2 diskar i LaCies nya drive.

[ 26 November 2002, 17:22: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Nej vare sig 250 el 500 Mb diskar är nog ute ur sortimentet sen många år

Däremot så är det nog just 500Gb diskar dom har kommit med, det går väl inte in 2 i det där chassit..

Ahh.. Sorry.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Det skall vara inbyggt stöd för detta i senaste oxford chipseten har jag läst nånstans.. Stämmer detta?

Japp. Kör man externt via FireWire behöver man inte bry sig om att man skall ha "rätt" ATA-controller. Detta hanterar istället den externa lådan via sitt chipset.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Däremot så är det nog just 500Gb diskar dom har kommit med, det går väl inte in 2 i det där chassit..

Visst går det in 2 diskar.
Chassit är inte i skala 1:1 på bilden ovan

Fan, vad ni tramsar. Klart att det sitter en 500 gb disk i den.
Det tövar inte på förrän det sitter en Terrabyte-disk i en sån. Det är bara att vänta en stund.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Fan, vad ni tramsar. Klart att det sitter en 500 gb disk i den.

Hur vet du det? Vilken hårddisktillverkare gör den disken i så fall?

Enligt MacWorld så sitter det två diskar i lådan.

MacWorld

MacWorld har dock ingen som helst aning om det är så eller inte, utan antar att det är 2 diskar. Faktum är att svenska LaCie inte ens vet, men väntar på mer information från huvudkontoret. Däremot måste det påpekas att någon 500GB-hårddisk inte är lanserad av någon tillverkare ännu.

Det är två diskar i BIG disk...

Hur vida det finns 2st hårddiskar i enheten eller ej är igentligen rätt ointressant. Det som är viktigt vid detta tillfälle är vilken prestanda och kvallitet som är på BigDisk.
Som alla andra av LaCie hårddiskar kommer även denna produkt hålla samma höga kvallitet som vanligt.

OBS !!
Det finns inte någon i dag som vet hur vida det är 2st hårddiskar i produkten eller ej.

[ 29 November 2002, 14:46: Meddelandet ändrat av: Damien ]

Jo, det är faktiskt intressant! Inte för just denna LaCie-disk utan rent allmänt. I dagsläget är 200 gig den största separata disk som går att köpa och om det fanns en disk på 500 gig så är det ju ett rejält hopp uppåt i utvecklingen.

Dessutom är det mycket intresssant ur datalagringssäkerhetssynpunkt. Dom stripade lösningar jag har sett ger ökand prestanda till priset av försämrad säkerhet. Jag tror att hela volymen blir oläsbar om ENA disken går sönder. Sannolikheten att tappa data är alltså dubbelt så hög. För en scratch-disk kanske inte det är så viktigt. Men, jag som kund vill absolut vet om det är två diskar i burken eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 12:01

Man måste ju köpa två om man vill ha en vettig backup på det hela...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 13:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo, det är faktiskt intressant! Inte för just denna LaCie-disk utan rent allmänt. I dagsläget är 200 gig den största separata disk som går att köpa och om det fanns en disk på 500 gig så är det ju ett rejält hopp uppåt i utvecklingen.

Jag fick precis min Maxtor 5000XT levererad. En 250Gb disk sitter det i den. Helt underbar bör tilläggas Aldrig mer utrymmesproblem (fråga igen om ett år om den är full). Mycket billigare än en LaCie disk dessutom. Finns både FireWire och USB 2.0 (och 1.1) utgångar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: david_v:
Jag fick precis min Maxtor 5000XT levererad. En 250Gb disk sitter det i den. Helt underbar bör tilläggas Aldrig mer utrymmesproblem (fråga igen om ett år om den är full). Mycket billigare än en LaCie disk dessutom. Finns både FireWire och USB 2.0 (och 1.1) utgångar.

Aha, jo den känner jag till (du kanske skulle svara på marcus fråga?) men jag har faktiskt inte sett den disken till salu separat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 23:02

[/QUOTE]Aha, jo den känner jag till (du kanske skulle svara på marcus fråga?) men jag har faktiskt inte sett den disken till salu separat.[/QB][/QUOTE]

Hade inte sett hans fråga men har svarat på den nu. Utan låda har jag inte sett den och skulle nog inte vilja ha en 5400rpm internt. Men i en låda känns det ok, hörde någonstans att Firewire-interfacet begränsar hastigheten mer än hd-snurret. Vet inte om det stämmer dock, är det någon som har koll på det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[Aha, jo den känner jag till (du kanske skulle svara på marcus fråga?) men jag har faktiskt inte sett den disken till salu separat.

För tillfället är det billigare att köpa den externa varianten (alltså 5000XT), även om man skall ha 250GB disken internt.
De butiker i USA som jag sett säljer Maxtors 250GB disk, tar 320-350 dollar för den. Då ingår dock ett ATA133-kort (passar endast PC). Har inte sett disken säljas utan detta ATA-kort.
Men vilket fall som helst, så blir det ju billigare att köpa den externa o plocka ut disken. Då har man ju en bra extern låda för FW/USB2 över också

Hmm, fascinerande prissättning. Men inte mig emot...

1
Bevaka tråden